Hästkörkort

Sophia_

Trådstartare
Det är en idé som jag gått och funderat länge på, ett antal år. Nu tycker jag att det börjat ploppa upp liknande förslag och tankegångar från andra människor, t ex SHV:s ordförande Ingalill Bjurman yttrade sig om denna saken.

Kanske vore det en smart åtgärd att införa någon form av Hästkörkort eller Hästägarbevis etc. Helt enkelt ett intyg på att man har någorlunda hästkunskap. Detta kan tas ifrån en om man missköter sig, t ex kommer i kontakt med djurskyddsinspektörer upprepade gånger eller får anmälningar om djurmisskötsel.
Att ta kortet kan genomföras på liknande sätt som Grönt kort t ex. Man får genomföra ett teoretiskt och ett praktiskt prov, där grundläggande hästkunskaper och hästhållning testas. Beroende på vilken verksamhet man ämnar syssla med kan olika nivåer på kortet finnas, t ex det grundläggade för alla som bara har hästar som en fritidssyssla eller tävlar på nationell nivå. Om man sedan vill syssla med kommersiell verksamhet som t ex ridskola, uppfödning, turridning eller kurser så måste man genomföra ett prov på en ngt högre nivå.

Ett register över alla innehavare av kortet skulle finnas till vilket veterinärer, djurskydsnämnder och -organisationer samt polis skulle ha tillgång. Där skulle även noteringar om tidigare "varningar" etc finnas och de som har tillgången skulle kunna registrera egna anmärkningar.

Det skulle kosta en del att genomföra och kräva en hel del organisation och arbete. Men kan det inte vara värt det med tanke på vilken reducering av misskötta hästar det skulle innebära ?

Sv: Hästkörkort

helt klart ett förslag som borde genomföras..
för fritidshäst så är det ofta yngre tjejer som har häst men då SKA hästen stå på förälder eller större syskon som innehar detta kort.. dvs åldersgräns på kortet.. en 13åring kan inte alltid lastas på en massa ansvar även fast de har kunskap.. i vissa situationen kan de inte stå för vad som händer..

håller med till 100% annars :)

Självklart, det glömde jag nämna. Kanske inte 18-årsgräns då många 16-18-åringar är duktiga hästägare utan fräldrarnas hjälp (förutom möjligtvis ekonomiskt :angel: ) men en viss åldersgräns ska det naturligtvis finnas.

Håller inte alls med.

Fins redan en lag om att man inte får ha hand om djur om man inte tar hand om dom, som inte funkar så bra men i alla fall.

Och hur mycket skall det kosta? kanse som ett bill körkort som är svindyrt. Och även om man har tagit nåt kort för hästägande kan man ju ändå misköta sin djur när man skaffar det.

Tycker i stället att man skall formelera om dom lagarna som finns så dom inte blir så defusa så det blir änklare att sätta det dom om dom inte tar hand om sina djur.

Mina tankar.

Tror inte att det är genomförbart alls. Grönt kort tar alla som vill tävla och då går det att kontrollera. Vem skulle kontrollera att alla som ägde häst hade körkort? Det skulle bli en enorm apparat bara att utfärda korten, handha och sköta allt runt omkring.

Dessutom skulle det alltid finnas kryphål för oseriösa att ta till.

Däremot borde reglerna för djurägare skärpas.

Nej det tkr jag låter som en dålig idé. De som inte har ngt "körkort" åker enkelt till en oseriös hästhandlare som inte bryr sig om att de inte har ngt "körkort" Det skulle inte funka helt enkelt.

Fager: ett hästkörkort kräver ingen bil och dessutom kan man läsa in all teori som behövs.. man behöver inte träna oftast.. hellre teoretiskt svinduktig än bra hand med hästen men utan att kunna ett jota om utrustning, foder och sjukdomar..
och som sagt.. misssköter man djuren och åker man dit på det dras kortet in och ev straff utfärdas..

Catinca: jo hästsporten är juh så liten i sverige.. inget att bry sig om lr hur.. satsa på ishockey, innebandy och fotboll. låt hästarna krypa iväg å gömma sig..

Notorius: och samma gäller för hästhandlare som för slaktare, en häst som säljs till slakt till ett speciellt slakteri slaktas där annars ryker tillståndet..
varför detta är ett bra förslag är för att man ska kunna hålla reda på hästarna och vad de råkar ut för..

Jag tycker det låter helt orealistiskt - skulle det finnas "barnkörkort" innan du får skaffa barn också, för det finns ju så många ungar det är synd om?!

Vad gäller att få koll på hästarna och vart de tar vägen så är det ju därför de omdebatterade hästpassen är på G. Och redan kostnaden för dessa har debatterats både högt och lågt.

Lagmässigt finns redan djurskyddslagar och bestämmelser, liksom krav för hur byggnader skall vara utformade. Följdes alla ställen upp med kontroller och åtgärder så skulle vi redan i dag vara längre komna på vägen.

BeastieBabe skrev:
Fager: ett hästkörkort kräver ingen bil och dessutom kan man läsa in all teori som behövs.. man behöver inte träna oftast.. hellre teoretiskt svinduktig än bra hand med hästen men utan att kunna ett jota om utrustning, foder och sjukdomar..
och som sagt.. misssköter man djuren och åker man dit på det dras kortet in och ev straff utfärdas..

Skall man bara kunna göra saker teoretiskt men inte praktist eller hur menar du?

Men man kan ju redan bli av med rätten att äga djur, om man missköter sig

vart är chansen störst att misssköta sina djur:

när man kan en hel del och vet vad som händer beroende på vad man gör, man kan lagar och regler osv.

eller när man inte vet nånting om foder, utrustning, vård osv??

att bli av med rätten att få äga djur? ja det är en hel del som misssköter sina djur gravt men inte blir av med den rätten.. tex en hund som helt klart blivit sexuellt utnyttjad av en trebarnsfar i familjehemmet.. hunden togs om hand men inga skador fanns att se, dock mycket uppenbara tendenser till att hunden INTE gillade behandlingem.. vad händer? dom får tillbaka hunden för att det är deras hund och man kan inget göra..

många lagar om djurskydd och djurrätt borde skärpas och ge hårdare bestraffning..

räkna på procenten hästägare som köper häst och inte vet vad dom ska göra och inte bryr sig och jämför med andelen procent mammor som bara blir gravida, lider i 9 mån, krystar fram en unge för att sedan vanvårda ett spädbarn..

överlag är det fler hästar som far illa och misssköts (även fast det många gånger inte ens syns) än det är barn som far illa på det sättet.. med i beräkningarna bör man även ta upp huruvida man kan bestämma själv vad man ska göra och vad man kan säga till om.. ett barn med blåmärken uppmärksammas på dagis, barn kan prata och berätta.. en häst vet inte om den får felaktig behandling förrens de börjar må jävligt dåligt av felaktig foderstat, får ont av felaktigt inpassad sadel eller inte får sina vaccinationer och kanske blir sjuka av ett gammalt infekterat sår..

Håller med dig om att lagar kring djurskydd bör skärpas och att man där bör satsa alla resurser!

Hästkörkortet som det talas om på sina håll i landet är en kurs som intresserade kan gå för att bättra på sina kunskaper vilket jag tycker är bra, men det är orealistiskt att införa hästkörkort även om det skulle behövas.

Förstod inte din mening om att satsning på ishockey i stället för hästar. Är som att jämföra päron och äpplen.

Jag håller absolut med dig om att man bör ha hästkörkort!
Därimot så tycker jag inte man kan säga "barn under 15 år kan inte ha häst". Det beror ju helt på hur man är som person! Hur mogen och ansvarstagande man är, många under 15 kan mycket väl ta hand om en häst och sköter den som en prins/prinsessa.
Men är man under ex. 15 år så kunde man ju både ta kortet själv och även målsman kan göra det. Även om man är duktig så är ju målsman skyldig att hjälpa.
Tycker ni borde skriva till SHV och be dem genomföra en lag. Kanske tar de det vidare till ministrarna. Man kan ju även skicka protestbrev.

NEJ!

Det finns så mycket krångliga regler som det är! Jag vill inte ha något till j*vla papper att fixa, dom är så många iallafall!
JAG vill inte lägga ner mera pengar på papper, pengar jag hälldre läger på hästen.

Visst, tanken är god, men jag tror den i praktiken är ogenomförbar.

Några anledningar till detta: Vem ska kontrollera att alla har "körkort"? Vems är det ansvaret? Myndigheternas? Den som säljer en häst? Vad ska hända om någon inte har körkortet men döremot en pålle o det kommer fram? Ska hästen beslagtas (även om den är välmående)? Vad ska hända med den? Vem ska ta hand om alla beslagtagna hästar?

Vad för kunskaper ska ingå? Det finns många sätt att sköta hästar... Det jag tycker är riktigt tycker kanske inte alla... Om en "dressyrtant med porslinshäst" dikterar reglerna så borde ingen få hästkörkort om h*n inte garanterar hästen dubbla täcken och egen hage, om den ska gå ute alls. Om den "naturfrälsta" gör det kommer ingen som väljer att stalla upp hästen och inte ha den på lösdrift att få sin "lapp".

Detta är bara exempel på varför jag tyvärr tror att hästkörkort är totalt ogenomförbart i praktiken. Hårdare djurskyddslagar med större möjligheter att ingripa på tidigare stadium och med konkreta påföljder för den som missköter sina djur välkomnar jag dock, och tror kan genomföras.

För övrigt är det inte bara hästar som har okunniga ägare, tyvärr. Det skulle i så fall vara minst lika mkt på sin plats med hundkörkort (o kanske ett för hamstrar oxå ;) )

Då jag under ett längre tag varit aktiv inom t ex SHV så vet jag hur mycket tjafs det är runt djurskyddslagen och alla regleringar som finns kring hästägandet. De är väldigt svårt att sätta ihop en lagstiftning som ska skydda alla hästar från vanvård, främja naturlig hästhållning och samtidigt reglera vad som är "naturligt" för en häst och vad som inte är det.
Det är så olika mellan hästar, stall, människor och andra förutsättningar. Därför är det ett luddigt begrepp att man ska "skärpa lagstiftningen" för hästarnas fördel. Självklart försöker man regelra lagstiftningen tillräckligt för att ge en heltäckande omfattning men det är med tanke på alla de metoder och teorier inom hästvärlden väldigt svårt.

Ett hästkörkort skulle vara ett sätt att dels försäkra sig om att den grundläggande hästkunskapen finns men framförallt att kunna kontrollera och reglera hästägarna i landet så till vida att man lätt kan anmärka på bristande hästvård och därmed i tveksamma fall lätt kunna se tillbaka på ev. tidigare felsteg.

det du sa om hästkörkort sades som att du inte trodde att det fanns 5-8 personer som faktiskt skulle kunna hålla koll på sveriges alla hästar i en databas och registrera förändringar osv..
totalt orealistiskt tyckte du att det var lät det som..

du vet väl att man håller koll på sveriges alla bilar? att ALLA finns i ett register, vart kommer människorna som jobbar med det ifrån? så varför inte ett hästregister?

saken är den att är man under 15 är man inte ens straffmyndig.. därav bör man inte ha ett kort som är så viktigt då..
visst det finns självklart tusentals unga tjejer och killar under 15 år som tar hand om en egen ponny helt själv utan att missköta hästen.. men om något händer bör man vara lite äldre för att kunna ta ansvar för vad man gör om någonting allvarligare inträffar..

alisson skrev:
NEJ!

Det finns så mycket krångliga regler som det är! Jag vill inte ha något till j*vla papper att fixa, dom är så många iallafall!
JAG vill inte lägga ner mera pengar på papper, pengar jag hälldre läger på hästen.

papper? det talas om ett kort (ex: ID-kort, körkort, bibliotekskort, busskort m.fl kort) och inte en centimetertjock bunt med papper.. du har inte körtkort eller? var det jobbigt att fixa och sedan bara ha i plånboken?

ako skrev:
Några anledningar till detta: Vem ska kontrollera att alla har "körkort"? Vems är det ansvaret? Myndigheternas? Den som säljer en häst? Vad ska hända om någon inte har körkortet men döremot en pålle o det kommer fram? Ska hästen beslagtas (även om den är välmående)? Vad ska hända med den? Vem ska ta hand om alla beslagtagna hästar?

vem kontrollerar att bilförare har körkort? vem kontrollerar att stallen har vissa mått och ventilationsmöjligheter? vem är det som har hand om försäkringar? vem är det som tar emot ägarbevisregistreringar inom rasföreningarna?

eftersom att det här är hästar det talas om så bör ägaren få en tidsfrist på ex 3 månader och anmälas till en hästkunskapskurs.. när de tre månaderna gått och ägaren inte införskaffat kortet bör hästen beslagtas och sättas ut till försäljning via ett salustall till reducerat pris där 60% av pengarna går tillbaka till ägaren..

ako skrev:
Vad för kunskaper ska ingå? Det finns många sätt att sköta hästar... Det jag tycker är riktigt tycker kanske inte alla... Om en "dressyrtant med porslinshäst" dikterar reglerna så borde ingen få hästkörkort om h*n inte garanterar hästen dubbla täcken och egen hage, om den ska gå ute alls. Om den "naturfrälsta" gör det kommer ingen som väljer att stalla upp hästen och inte ha den på lösdrift att få sin "lapp".

alla hästar äter hästfoder varesig de är inlindade i silke 24/7 eller har björnragg mellan oktober och april..
alla hästar kan få kolik, hästinfluensa, kvarka, stelkramp osv osv.. det är inga undantag där heller.. hästarna ska vaccineras och avmaskas..
alla hästar bör få sina hovar omskötta på ett eller annat vis inom rimliga tider..
alla hästar som tränas bör tränas rätt mer eller mindre.. dvs inte vila 1 vecka, 2 timmars galopptur och sedan vila 3 dagar till..
alla hästar bör behandlas som hästar, grundläggade NH, hur man bör bete sig mot en häst, det här gäller såväl för Briar som för shettisen Skrållan som är sällskapshäst

att säga att alla MÅSTE t.ex ha b*cas-täcke för att få ha hästkörkort är absurt.. varför tänker du så invecklat?? är det bara för att du är negativt inställd till förslaget eller?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka