KnightKing

Trådstartare
Söker tips kring hästköp!
Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad hopphäst med god stam finns inte i dagsläget/nästa år. SÅ min fråga är:
-Hade ni köpt en yngre förmåga till ett lägre inköpspris och tagit hjälp med inridning och utbildning?
-Eller sparat och väntat ca 1 år för att kunna finansiera en färdig häst för högre inköpspris?
Tillägg: jag har haft egna hästar under 10 år och även ridit andras. Har varit i kontakt och ridit unghästar förr, men skulle inte kalla mig van. Är väl medveten "teoretiskt" om vad det innebär med utbildning av unghäst. Har ett brett kontaktnät runt mig med mycket kunskap. Tycker det är kul med utveckling och är inte stressad av att komma ut på tävlingsbanan.
Tack på förhand för era insikter 😄

Generellt tycker jag du ska vänta nåt år innan du skaffar häst. Skaffa ett stabilt jobb och passa på att resa lite. Att man får ett "bra" jobb betyder inte att man trivs och kommer stanna där. En flytt är såååååå mycket lättare när man inte har häst som också ska flyttas. Spara ihop en buffert och köp den häst du fastnar för istället för ett "koncept". Då har du större chans att hitta rätt från början.

Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad hopphäst med god stam finns inte i dagsläget/nästa år. SÅ min fråga är:
-Hade ni köpt en yngre förmåga till ett lägre inköpspris och tagit hjälp med inridning och utbildning?
-Eller sparat och väntat ca 1 år för att kunna finansiera en färdig häst för högre inköpspris?
Tillägg: jag har haft egna hästar under 10 år och även ridit andras. Har varit i kontakt och ridit unghästar förr, men skulle inte kalla mig van. Är väl medveten "teoretiskt" om vad det innebär med utbildning av unghäst. Har ett brett kontaktnät runt mig med mycket kunskap. Tycker det är kul med utveckling och är inte stressad av att komma ut på tävlingsbanan.
Nu framgår det inte riktigt m du tänkt köpa hästen nu direkt eller efter examen? I vilket fall skulle jag råda dig att vänta tills du fått ett jobb efter examen som du vet att du trivs på. Då kan du bättre planera hur mycket du har råd att lägga på en häst dessutom. Sedan om du väljer att spara ihop till en mer färdig häst eller köper en unghäst beror nog lite på ditt eget intresse? Låter som att du har helt okej förutsättningar för att köpa en yngre häst om det är vad du vill ha och du ser ett värde och intresse i att utbilda den :)

Generellt tycker jag du ska vänta nåt år innan du skaffar häst. Skaffa ett stabilt jobb och passa på att resa lite. Att man får ett "bra" jobb betyder inte att man trivs och kommer stanna där. En flytt är såååååå mycket lättare när man inte har häst som också ska flyttas. Spara ihop en buffert och köp den häst du fastnar för istället för ett "koncept". Då har du större chans att hitta rätt från början.
Tanken är såklart att skaffa ett jobb först och en stabil inkomst. Arbetsmarknaden ser god ut inom mitt område, även inom den stad jag bor i.

Jag gjorde lite tvärtom, sålde sista hästen i samband med examen och sen gick 9 år tills jag seriöst började leta häst igen. Innan jag sålde så hade jag inte varit utan häst många dagar i livet. Jag jobbade, sparade till bostad, skaffade en annan svindyr hobby, reste etc etc. Men jag har haft en plan under hela den tiden och kom fram till att jag skulle behöva närmre halvmiljonen för att köpa en häst för runt 100 (alltså unghäst som priserna är nu). Köpa dragbil, köpa häst, köpa utrustning, ha buffert kvar och, orelaterat, renovera badrummet. Detta för att sparandeutrymmet kommer minska rätt mycket när hästen väl är införskaffad. I alla fall där jag bor får jag räkna med 10 000 kr i månaden för en häst, och då har jag inte räknat särskilt högt.

Nu vet jag inte vad du redan har och hur du har tänkt, men om du klarar dig nåt eller ett par år till utan häst, så skulle jag välja det. Vill du ex. köpa bostadsrätt eller hus så går det rätt så snabbt att spara ihop handpenningen utan häst (märkte jag :D). Spara lite mer, det behövs alltid mer till hästar ;) och känn på livet efter examen lite först. Så hade jag tänkt. Lycka till!

Jag är alltid lite kluven. För att få erfarenhet med unghästar måste man börja ngnstans men det är svårt att råda över nätet då jag inte vet hur ”duktig” du är. Tycker absolut du kan börja kolla efter häst redan nu men mitt bäst tips om du vill köpa unghäst är att ta med dig din tränare och köp inte en oinriden häst utan köp en 4-5 åring som kanske är lite efter i sin utbildning. På så sätt kan man om man gör rätt/tar rätt hjälp göra riktigt fina fynd. Men jag vill vara noga med att påpeka att köp inte en som är som ovan beskrivit och som ägaren inte kan visa för ”den inte är igång”. Då är det nästan alltid något fuffens. Hästen bör kunna visas riden om den är till salu. Vill också mana till försiktighet och att det är inget måste att prova hästen om den är helvild med ägaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Gnägg Jag vet inte om det här är rätt ställe för den här tråden, men jag chansar. Tänk er in i följande situation: Du har ett ungsto som...
Svar
4
· Visningar
947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka