Hästklippning

E

Eskil

Varför blir vissa hästar randiga när man rakad av pälsen? Jag har nyligen klippt en häst som blev randig på ena sidan av halsen. Varför vet jag då inte, därav min fråga. Jag fick för mig att det kanske berodde på att hästen i fråga hade väldigt kort päls. Pälsen var lika kort som om hästen skulle haft sommarpälsen kvar. Kan det bero på kort päls? Skären till maskinen var inte sega eller så, slipar dom efter varje klippning.

Så ja, varför blir hästen randig?

Sv: Hästklippning

Har med skäret/maskinen att göra?

Skär med färre tänder borde göra det randigare.

Upplever att om hästen har väldigt kort päls så missar även en välslipad klippmaskin vissa partier, om pälsen är så kort.

kolla inställningen på hur tätt intill saxen klipper?

Har klippt en del hästar men endast den sista nu som blev randig. Och det är bara den hästen som haft såpass kort päls.

Det trixiga var att den bara blev randig på ena sidan av halsen, ingen annanstans av kroppen. Kort päls och så blev det ju lite rynkor på halsen. Alltså när hästen böjde lite på halsen. Hade samma skär under hela klippningen och inte ändrat någon på maskinen någon gång, förutom att byta skär när det andra behövs slipas.

de kan bli randigt även om maskinen är bra det beror på hur duktig man är och sen vad man har för inställningar på maskinen. :D

Ränder beror på
  • klippteknink
  • hur vassa skären är
  • Om man oljar ordentligt
  • Inställningarna på maskinen
  • Hur ren hästen är
  • Hur lång/kort-hårig hästen är

Okej okej! Kortpälsig var hästen, inte rört någon inställning under tiden jag haft den, endast bytt skär. Oljar nog och hästen var ren.
Kanske det beror på mig då ^^ men tyckte inte att jag gjorde något annorlunda på den sista sidan av hästen som på den första ^^

Liknande trådar

Hundhälsa I vintras tappade Ruben päls, bara på ett ställe på sidan av kroppen. Ingen klåda och huden var inte irriterad. Det kom från ena dagen...
Svar
0
· Visningar
711
Senast: Bison
·
Hästvård Det e dax att raka hästen och jag har lite frågor angående klippmaskin. Jag äger en liten klippmaskin från biltema som är tyst...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: MayGrace
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 058
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 530
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka