Hästj*£#*ar

A

asmodeus

Åh! En förbannad hästägare (jag) skriver av sin frustration ang. sina hästar idag, som ICKE kunde komma upp till stallet i normal intagningstid, utan stod istället längst ner på de 3 ha hage de har. Jag provade att vänta ut dem, men inga hästar. Jag var nog ut och kollade en 6 ggr på 1½ timme, men icke! Jag gick halva vägen vid riktig skyming och ropade på dem och frågade om de inte skulle komma in, men icke då.

Till sist tog jag mig ner i glashalkan med ficklampa och lyste mig fram. Kom ner till deras vedhög längst ner, (de stod dock på andra sidan av dem) och hör då bara två puckon som sätter av i galopp upp mot stallet. Ja, jag vänder ömsom pulsar, halkar mig fram uppåt för att hämta nån av dem där, för att bara höra hur jag kommer närmare att de återigen sätter av igalopp ner igen.

Då gick jag in, och kom på hur jag ska ta bort min gamling när jag tycker att tiden är kommen. Jag ska ta en dag som denna när de håller på som de gör, ställa mig uppe på altanen vid huset med ett av pappsens hagelgevär och sikta. Snabbt och smärtfritt hemma i hagen när han minst anar någonting.

Alltihopa slutade med att jag och mamma fick hjälpas åt att gå och hämta båda två utan ficklampa... Som de är hur vana vid somhelst.

Väl inne så var i synnerhet min gamling på mkt gott humör. Ibland vill man bara sätta en kula i huvudet på dem, och vad gör man, trots sin ilska? Jo, man börjar känna av ben, skrapa päls och sätta på stallbandage..

Åh, vad gör man inte för dessa djur.. :eek: /Tidigare mkt förbannad Asmo som verkligen hoppas att morgondagens intag sker som "vanligt".

Sv: Hästj*£#*ar

Usch usch! Värsta jag vet är att knalla runt i hagen efter hästar som inte vill komma in ;)
Min häst går tillsammans med en ponny, och det tycker jag är jättebra! För då min pålla inte vill komma in, så går jag till stallet och tar en hink havre.
Ponnyn kommer så fort han hör lite havre-prassel!
Då är det bara att ta in honom så får hon springa runt där bäst hon vill :devil: Tillslut kommer hon i fullt ös till grinden och nästan trycker ner huvet i grimman :)

Deras hage är däremot inte så stor som din,, men ändå :):D

haha usch, jag har samma problem, i hagen går 2 d-ponnyer och 1 ator, den stora är ledaren och tillåter inte att ponnyerna går upp till grinden först hon tycker att dom ska det, jag kan stå och ropa o ropa o rpa, inga hästar, jag kämpar mig ner i hagen, går fram till dom, men nejje vi ivll inte gå in inte heller bli fångade, lite rejs i 20 minuter, sen kanske om ägaren e snäll så kan vi tänka oss gå in, pust det är så jobbit, särskillt när man kommer hem sent från skolan och har huvudverk. :smirk: dom där små monstrena

Hmm, låter inte skoj...

En annan tar grimman, kommer hon inte på en gång så går jag mot hästen. Hon väntar då tills man är några meter ifrån henne, då kommer och möter mig. Detta är om jag ska ta in henne mitt på dagen för att rida, när hon faktiskt vill vara i hagen.

Är det kväll däremot gräggar hon så fort hon ser en och står hon inte redan vid grinden så kommer hon dit!:rofl:

Skönt att slippa jaga ....

//Martina

Går din häst ensam eller med flera? Jag tror att "mitt" problem sker ganska ofta när bara har två hästar.

Nu går hon med 5 andra hästar. Men ingen skillnad när hon gick med 1-2 häst/ar i somras och 1 hela förra året..

Nån gång ska man ju ha tur att ha en snäll häst :banana:

Hoppas det går bättre för din del, jag hade flippat ut, otålig som jag är...:crazy:

//Martina

Åh jo svårfångad häst känner jag igen. Det är inte kul det inte. Förstår precis hur du känner dig. Dom 3 första ägarmånaderna på min dam spenderade jag 1 timme per dag åt att få in henne från hagen (å mamma undrade varför jag alltid red vid insläppstid, jo självklart för att jag skulle behöva ta in henne 2 gr :smirk: )

Min gubbe är ett riktigt svin. Jag har haft honom väldigt länge, och det här är nån slags idé om att piffa upp vardagen för honom då antagligen +att han och ponnystoet han går med har nån form av uppgörelse just nu. Men igår kl halv 5 när det regnade så sket han nämligen fullständigt i att hon var kvar nere i hagen och inte ville gå in. Han avskyr nämligen regn, så jag tror knappast att det bara har med uppgörelser dem emellan. Eftersom hon faktiskt ger sig och kommer efter om hanSKA in. Det är bara det att han vill att hon ska gå före honom och hon är nog inne i nån brunstperiod just nu för hon är väldigt vresig nuförtiden. Av praktiska skäl så tar jag nästan alltid den andra hästen, eftersom min kan gå själv och lyssnar på mig (springer inte före och sånt) och han vägrar bli ledd samtidigt som den andra. Men han kommer 90% av dagarna. Så jaa, jag tror att det var ett "gubbskämt" på min bekostnad.. Ständigt blir man lurad av karlar... *suck* :eek: :angel: :p

Ah drygt. Min var ganska vresig å problematisk när jag köpte henne, dock så med evigt tålamod å konsekvenser på vad hon gör så har hon blivit kannon att hantera. Håller även andra med om, stallägaren tycker hon är grymt coll, hon släpper in hästarna på kvällen en och en om dom går i hagen nära stallet, då brukar min stanna å kolla på hästen som står bredvids box å fundera på att gå in så säger stallägaren bara nej så går hon in i sin egen box :rofl: Fast nu är hon på världens kinkhumör (stallägarens sto är likadan för tillfället oxå) beror antagligen på vädret, vi har haft + grader i över en veckas tid nu *suck*. Så hon stog å höll på i början efter jag tog in henne som jag vet inte vad på gången som hon aldrig brukar göra. Fick skälla på henne ordentligt några gånger innan hon la av. SEdan uppförde hon sig :)
JO gubbar kan vara roliga dom, var medryttare på en gubbe när jag var yngre, en grövre travnordis, men oh vad jag älskade den hästen :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 716
Senast: LenaH
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 396
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar