Hästinfluensa - vaccinering?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Suuz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 030
S

Suuz

Vi har misstänkt hästinfluensa i stallet, min häst visar inga tecken på sjukdom (men man ska aldrig ropa hej) dock är 7 hästar dåliga. Hon vaccinerades i september 2006 samt januari 2007 med equip FT, ska jag fylla på vaccinationen redan? Eller ska jag vänta på provresultaten och vaccinera henne senare... :confused:

Googlade mig fram till equip:s hemsida, och deras rekommendationer skiljer sig från veterinärens. Det är ju klart, desto mer man vaccinerar, desto mer får företaget in =)

Sv: Hästinfluensa - vaccinering?

För fullgott skydd vaccinerar man var 6:e månad, för tävling en gång per år.
Jag anser att du ska vänta på provresultaten och gå på eran veterinärs rekommendationer. Din häst har ett vaccin-skydd mot influensan så som hon är vaccinerad nu, även om hon blir sjuk så klarar hennes kropp infektionen betydligt bättre än ovaccinerade hästar!

Nu har hästen blivit lite snorig, dock feberfri och überpigg! Till skillnad mot de andra stackarna som har hög feber, tjockt snor och kraftig hosta. Samma symptom som mig som ligger hemma i humaninfluensan :D Får hoppas att vaccinet gör sitt jobb!

Vaccinera inte nu när ni har sjuka hästar!
Hoppas alla pållar och du kryar på er!

Jag förstod det som att "vet E" som var ut igår och tog prover lutade åt att det INTE var influensan... ;)

Mest förvånad blev jag att provsvaret kom så fort! Hoppas att pållarna blir friska fort och inte åker på något bakteriellt också =/ + att Lorpan klarar sig lindrigt undan!

Pörnis tyckte det var intressant att en av de friskaste hästarna är Ambra :P Undrar vad hon kan ha syftat på egentligen?!?!? :D

Men inget ont som inte för något gott med sig, nu har jag ridhuset för mig själv praktiskt taget :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
879
Senast: MalanMjöl
·
L
Hästvård Hej! Kollade i min foderhästs vaccinationspapper när jag skulle vaccinera honom i mitten av februari. Han har fått 3 sprutor innan jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 226
Senast: Vilya
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 063
Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 247
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka