Hastigt och lustigt överbyte till 2 fodringar

pixietail

Trådstartare
Så. Möttes av en notis på whiteboarden om att hästarna nu ska gå ute 8-21 (bra!) men därmed
att fodringarna går ner till 2 om dagen, en morgonfodring vid halv åtta och en kvällsfodring.
Hästarna har alltid fri tillgång på ensilage i hagen.

Förr såg hennes foderstat ut såhär:
(lätt träning):

Morgon:
0,5L havrekross
1 kg hö

Middag:
0,8L havrekross
1L lusernhack
1 kg hö

Kväll:
0,8L havrekross
1L lusernhack
4 kg hö

Då hon just nu är halt och inte går alls (ja, en hältutredning är på g), och är överpigg+lämnar hö
(ungefär 1 kg ligger kvar) så ändrade jag häromdagen foderstaten till:

Morgon:
0,2L havrekross
1 kg hö

Middag:

0,2L havrekross
1L lusernhack
1 kg hö

Kväll:
0,4L havrekross
1L lusernhack
3 kg hö

Nu blev det ett hastigt byte som jag är tveksam på, mot vad hon haft innan, vad tror ni om
detta, nu när hon går halt (lär ju öka på det när hon börjar gå igen).

Morgon:
0,2L havrekross
0,5L lusernhack
1 kg hö

Kväll:
0,5L havrekross
1L lusernhack
3 kg hö

Siffrorna för höet (fortfarande har jag inte lärt mig exakt vad analysen betyder, men
den första foderstaten passade henne bra, hon gick bra på den och hullet var fint
efter jag började ge lusernhacket.

Hö, analyserat:
Energi, 50,4
SRP, 266
Ca, 25.2
P, 17.4

Råd?

Senast ändrad:
Sv: Hastigt och lustigt överbyte till 2 fodringar

Det låter som ett tungjobbat stall om man fodrar hö inne 3 ggr om dagen samtidigt som man har fri tillgång på grovfoder ute?

Den lilla mängd kraftfoder du ger skulle jag samla ihop till kvällsmålet. Men kanske är det så att din häst måste vänta på utsläpp tills andra hästar som har större giva som behöver delas upp ätit färdigt och då är det väl utmärkt att göra som du föreslår i ditt nedersta förslag. Men det verkar onödigt att höa innan de ska ut och äta grovfoder. HH

Fattar inte riktigt varför du ger hö morgon och lunch om de har fri tillgång till silage ute?
Jag skulle gett hela givan av hö, havrekross och lusern till kvällen eftersom det ändå är en relativt liten mängd.

Jag har aldrig gett hö till lunch, det var till middagen vid insläppet (17) och då är det ändå ett antal timmar till kvällsfodringen (21) och jag vill inte att hon ska stå helt utan.

Morgonhöet, ja dom fodras 30-60 minuter innan utgång, det höet hon inte äter upp då ligger ju kvar till kvällen. men ja, det är ju en tanke att flytta över till kvällen, men spelar väl ingen större roll egentligen. Och fodret, alla andra fodrar, det är väl onödigt att hon ska stå utan något att tugga på när de andra får sitt.

Ja det är klart, går de in så tidigt som 17 så måste de ju få hö.
Det framgick inte av ditt första inlägg, det var därför jag undrade lite.
Och om de fodras innan utsläpp ska så klart även din pålle ha mat :)
Hos oss släpper vi ut tidigt istället, så frukosten är hö i hagen.

Liknande trådar

T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 295
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Är van att ha hästarna i eget stall och då kunna styra upp det som man själv vill. Så nu har jag lite problem med hur jag ska fördela...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Har en D-ponny, som har rätt dåligt hull över rumpan och som jag håller på att muskla upp över ryggen, hon är d-ponny och går som...
Svar
11
· Visningar
990
Senast: pixietail
·
Foder & Strö Nu har stallägaren lagt ut en bal hösilage i varje hage, vad jag antar som ersättning till lunchhöet som tidigare var 1kg/häst, så nu...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur