Hastigt foderbyte

S

supergladis

Jag blev tvungen att byta från hö till hösilage på en dag pga hosta. Vet. rekomenderade det.
Men nu är hästen och det säger sig självt inte så bra i magen. Magkatarr!
Vet ni nått bra sätt att stabillisera magen? Nått jag kan ge honom?
Hur lång till tar det innan han blir normal igen?

Sv: Hastigt foderbyte

Men äter hästen fil då?
Måste prova det.

Jag har gett min häst A-fil när han har varit lös i magen och då har det blivit bra snabbt. men finns de inte A-fil för laktosintolleranta?=)

Min häst äter inte fil. men jag har tagit en spruta och sptutat in typ en halv dl i taget. tar en stund å få han en liter men han blev bra fort=)

Probiotica från Equmin, har varit oslagbart vid tillfälliga störningar, finns även som en booster som jag har givit våra hästar vid betesövergången då de kan bli lite muggiga i lilla magen. Denna sommar tänkte jag faktiskt prova utan, eftersom våran ena häst får linfröolja som skapar ett skydd i magen. Han har inte haft problem vid foderbyten av grovfoder under denna säsong, det har han haft tidigare då lilla gubben verkar ha en någon känslig kista.

gick en foderkurs där sa de att man inte skulle ge hästar a-fil med tanke på laktosen, utan hålla sig till proviva, gärna nypon.. för de är lite lösande ;)

Jag föredrar produkter utformade för hästar, då brukar det bli minst meck med efterverkningar.

Min favorit (efter att ha provat MÅNGA till min tidigare häst som hade magkatarr och var väldigt känslig) är fortfarande Kraffts MagTarm. Finns på bl a Granngården.

Jag brukar köra en kur med maxdos fem dagar till hästar med orolig mage, och hittills har det aldrig slagit fel...

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur