hastighet i inkallande LKL 2 och 3

Milosari

Trådstartare
vi blev äntligen uppflyttade idag! jag är jättenöjd med snokes prestation (något mindre nöjd med min egen), men en sak bekymrade mig lite. vi har inte tränat inkallande med ställande alls på senaste tiden, utan bara kört raka inkallningar med boll som avslut för att förhindra att det blir långsamt. likväl var det mycket sakta galopp på inkallningen idag -jag tror han känner igen tävlingssituationen.

någon som har tips på hur man får upp hastigheten i inkallandet så att det håller på tävling också? tips på hur man får till ett riktigt snabbt ställande och läggande mottages också tacksamt.

Sv: hastighet i inkallande LKL 2 och 3

Åhå. Jag körde med Focus att vid släta inkallningar så kastade jag en boll bakåt. Ibland kunde jag springa ifrån efter att jag kallat in. "Jajaja, kom igen killen. Hiiiit!"

Snabba ställande och läggande har jag fått med hjälp av boll. Först stått med en boll i handen över huvudet tex. Hetsat honom något på den. "Ligg!" När han dunkat i marken så har jag kastat bollen. Likadant sen när han kommer tillbaka "Stanna!", har han nitat så har jag kastat bollen. Om inte så sa jag "Ligg" när han kom. Låter kanske konstigt? Sedan utvecklade jag det, "Hiiiit!" upp med näven "LIGG!". Eller "STANNA/STÅ!". Använder inte handtecken på tävling så han struntar totalt i mina tecken.

Men sen är vi lite konstiga också :angel:

jag ska försöka det där. men han låser lätt fast bollen med blicken och så är det som om allt blir sakta sakta. jag önskar jag hade en videokamera så skulle du fått se en labbe med "eye" i slow motion ;).

vanliga inkallningar är inget problem och på träning dundrar han på i 190. men har jag tränat ink m stä några gånger i rad så blir inkallandet långsamt. det är med lång, grön näsa jag har sett elitekipage värma upp med en massa ink m stä o ligg och sedan ändå få till det i ringen. eller måste vi som inte har bordercollies nöta raka inkallningar vareviga dag och låta ställandet och läggandet komma som en överraskning på tävling?

Det är nog där du har felet - med din hund kan man helt enkelt inte träna inkallande med ställande flera gånger i rad. Jag skulle nog köra nio släta en med ställande, nio släta och någon med läggande. samt dela upp det att kalla in från ställande ibland och så.

Med de flesta hundar kan man inte bara köra ställande/läggande utan måste blanda in släta inkallningar för att bibehålla fart.

javan

vi har inte tränat inkallande med ställande alls på senaste tiden, utan bara kört raka inkallningar med boll som avslut för att förhindra att det blir långsamt.

detta har vi gjort och ändå blev det långsamt.

Grattis till uppflyttet!:)

(några tips får du inte... Vi tränar mest på att han ska utföra saker inom 10 sek från att kommandot ges:angel: :rofl: )

haha ja han börjar i alla fall röra på sig när jag kallar ;). han galopperar t o m, men inte tillräckligt snabbt.

Okej, jag förstår.;)

(*harkel* jag är glad om gångarten kan liknas vid trav:angel: ...okej skritt duger men gärna lite raska steg i så fall:D )

:p :p :p

Går jycken i ett jämnt tempo?
En direkt start och sedan ett jämnt tempo utan tvekan det tycker jag brukar bedömmas som viktigare än hög fart.
Eller är det tvekan inför ett eventuellt ställande/liggande som är problemet?

tempot är jämnt men vi fick anmärkning på lågt tempo idag (galopp men inte så snabbt. domaren har dömt oss tidigare och kanske minns hur han brukar springa).

ställandet är jag inte så orolig för, men hans läggande är ju inte någon höjdare. varken under marsch, vid fjärr eller i inkallandet. högsta någonsin under marsch är de 8,5 som vi fick idag... jag har gnällt om läggandet tidigare och det har blivit bättre, men det går fortfarande inte särskilt fort.

jag ska kanske lägga till att det inte är någon slö hund, men han är lite som ett lokomotiv. han ångar på och så länge han rör på benen blir det bra, men när han ska vara stilla blir det problem.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka