Hästhosta, varför?

T

Titely

Det här med hästar som hostar är ju ganska vanligt. Men vad beror det på?
Jag har en D-ponny vallack som blir 8-år. Har haft honom sedan sensommaren 2006. Varje år har han börjat hosta i november. Första året var det inte alls farligt, bara lite fnysningar typ. Andra året blev det lite värre och vi provade ta bort halmen som han hade i boxen, då slutade han delvis att hosta. Men i somras fick han halm igen och inte hostade han då.
Sedan nu i november 08 började han hosta ganska milt i början. Mest när jag värmde upp honom. Kanske 5-6 gånger på en kvart. Sedan började han så smått att hosta vid fodring. Vi blötte kraftfodret och höet men det hjälpte inte. Vissa sa att det var höet som gjorde honom hostig. Men han hostade redan innan han började äta av det. Så vi bestämde oss för att köpa alger till honom eftersom det fanns bevis på att det hjälpte. Kuren skulle vara i 6 veckor, men redan efter 2 ½ var han märkbart bättre. Han kunde precis innan vi började med kuren, knappt ridas inomhus då han hostade sig igenom ett helt ridpass och man kände sig hemsk som red.

Samtidigt som vi började med Algerna tog vi ut ALL halm, flyttade till utebox och bytte till hösilage. Stallet där han stod innan hade inte någon vidare ventilation, men han stod mittemot en stor dörröppning som alltid stod öppen vid + grader.
Har läst på internet och det står att det kan vara alltifrån lindrig bronkit till kronisk kvickdrag. Har ni varit med om något liknande? Vad kan det bero på?:)

( tillägger också att han innan han fick alger var mycket känslig vid luftfuktighet)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästhosta, varför?

Varför tar du inte ut en veterinär som kan utreda vad grundorsaken till hostan är? När det har varit såpass illa liksom.

Hej!
Jag har haft samma problem med min häst. Han började hosta en höst för två år sedan. Jag fattade inte varför, och precis som du sa så hostade han ngt vid utfodring men sedan oxå när man red och mest när man började sätta igång och trava.
Hostan var mer vid vissa tillfällen och mindre vid andra tillfällen, hade en del med luftfuktigheten att göra.
Jag åkte till veterinären och kollade upp honom. Men han var inte "sjuk" utan mer troligt utvecklat ngn form av allergi/dammkänslighet.
Han fick fabrol och en luftrörsvidgande medecin som hjälpte mkt bra, men bara tillfälligt. Om hostan kom tillbaka ville vet att jag skulle komma tillbaka och då skulle ha få en ny omgång med samma medecin samt kortison.
Många avrådde mig från att ge kortison då detta tydligen verkar negativt på hästens välbefinnade.
Jag fick ett tips och provade att ge honom akupunktur i samband med örtmedecin, det hjälpte faktiskt ganska bra.

Efter första hösten när han börjat hosta och jag fick rådet av vet. att inte sopa när han var inne, vattna allt foder osv. var jag tungen att byta stall.
Nu står han i ett mindre stall, ute från 6 på morgonen till ca 8-9 på kvällen.
Jag blöter allt kraftfoder men inte höet längre.
När han började hosta var ett år då det i allmänhet var sämre kvalite på hö.
Nu luktar jag på allt hö jag ger och dammar de det minsta så slänger jag det.
Denna vintern kan jag räkna gångerna han hostat på två händer, det är underbart.
Någon som sa till mig att det inte spelar ngn roll om man vattnar höet för du blöter bara ner de mögelsporer/dammet i höet och det tar inte bort problemet.
Hösilage ska tydligen vara det bästa att ge.

Säkert olika från häst till häst. Veterinären sa också att jag skulle rida även om han hostade eftersom ju bättre kondis han hade ju bättre klarar han av sin hosta. Men jag vet hur de känns, för visst känner man sig elak när man rider ändå.

Hoppas det löser sig för dig.
MVH
Marlene

Tack;)

Vi ska till veterinären om en månad och kolla. Jag tror som du säger, att han är känslig för damm och fuktighet i luften.

För att en jag känner har en häst som gjort likadant, och då fick de utskrivet slemlösande. Veterinären brukar göra det till hästar som hostar upp slem. Så då tänkte vi att det var lika bra att prova oss fram och se vad problemet var och ge honom alger istället som är mer naturligt.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Skrev om mitt problem i en äldre tråd, men den hade försvunnit så långt i listan att jag tog med friheten att skapa en ny. Min häst...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 799
Senast: Nafayette
·
M
Hästvård Har redan kontaktat veterinär, som haft koll på hästen tidigare när detta varit. Min pålle är under igångsättning och tyvärr så...
2
Svar
27
· Visningar
4 766
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar