Hästhantering

Skreppur

Trådstartare
Jag behöver lite kunskaper i förebyggande syfte. Jag har en unghingst av den trevligaste sort man kan tänka sig. En mycket försiktig kille som är väldigt(!) uppmärksam på kroppsspråk odyl. Mig har han aldrig visat en ond sida, någonsin(!!) men idag när en vän skulle gå in och klappa honom varnade han lite med öronen och vände rumpan mot henne. Jag gick fram och klappade honom på samma vis, hängde lite löst över hans rygg och han var samma ängel, som alltid :love:

Men detta fick mig att börja fundera lite. Jag har totalt förskjutit det faktum att han kommer att börja testa även mig så småningom och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte hur jag ska bete mig då, mot honom alltså, just för att han är så "lättstött" som han är.

Hur tillrättavisar man(ni)en osäker unghäst som ohyfsar sig i diverse scenarion? Jag har funderat så att hjärnan nästan vittrat sönder! :p Det räcker med att jag spänner axlarna lite av misstag så springer han iväg och ser moloken ut. Hur skulle jag då göra om han faktiskt hytte ett bakben åt mig eller naffsade mig? Hur tillrättavisa bestämt med små medel utan att skrämma iväg honom?

Allt är intressant att läsa! :) Dela med er av allt ni har!

Sv: Hästhantering

Säger typ Nej! eller Aj! och går därifrån. "Är han taskig vill jag inte vara med honom" typ. Det är ju flockdjur, dom gillar inte att vara själva. Det borde han förstå, utan att bli alldeles till sig. Efter en stund går jag tillbaka och försöker igen.

Han kommer att testa dig...jag lovar. Hans känslighet för kroppsspråk kan ha en förmåga att blekna ju äldre och mer "sugen" han blir. Min unghingst var oerhört vaken och känslig för kroppsspråk, men när han förstod att var hingst så försvann känsligheten nästan helt och hans vakenhet tog över:crazy: Man har ett superansvar som hingstägare, det får inte vara livsfarligt för andra att hantera din grabb. En hingst är oberäknerlig...det är deras natur.

Om jag höjde armarna och fräste åt min hingst så kröp han ihop...så känslig var han....det var inte meningen att skrämma livet ur honom så fortsättningsvis räckte med ett bestämt NEJ...
Farliga hingstar ger igen när man har till rättavisat dem....

Men rösten är otroligt bra att använda sig av i kombination med kroppsspråk. Har man en hingst så är det viktigt att man som ägare talar och förstår hingstspråket så att det inte blir en olycka, drivkraften o viljan är enorm hos en hingst....det är därför hingstar är SÅÅÅ fascinerande...jag älskar dom. Nu har jag bara en minigrabb på 78 cm kvar...väldigt hanterbar storlek. Jobba på med din kille och försök att hitta en bra balans mellan lyssna,lyda och inte skrämma slag. Lycka till

Det är inte så mycket annorlunda med en hingst tycker jag. De har mera testande i sig och hormoner som både säger att det är spännande med en annan häst (särskilt brunstiga ston så klart) och att man måste testa sin position i hierakin ibland. De är dock väldigt raka och mottagliga för smicker och beröm.:D

Det bästa jag tycker man kan göra är att dagligen hantera dem så de får dressyren innan hormonerna kommer igång. Det är egentligen naturligt för en hingst att behärska sig -prova att släppa en hingst i en stohage... :eek: Sätt på hockeyskydd på honom först bara! De får allt se till att uppföra sig -ANNARS!!!!

Du får anpassa tillsägningarna efter vad han tål. Slutar han med oönskat beteende så är det ingen fara, då har han ju förstått och lytt. Han är en häst framför allt.

Det enda jag skulle kunna tänka mig föranleder en åsikt om att en hingst är opålitlig och oberäknelig är att de med jämna mellanrum testar om man fortfarande är den som bestämmer. Då är det viktigt att man säger till (de tål oftast mer än man tror då) ordentligt. Sen när ordningen är återställd kan hingsten vara som ett lamm i en månad igen. Det brukar inte vara några stora tester de gör heller.. mest som de allra flesta hästar gör...

Om det blir yvigt beteende vid ex hagsläpp eller passerande av andra i andra hagar får man väl ta en kätting över näsan och/eller en pisk med och "hota" med så att hingsten håller sig koncentrerad på sitt jobb att följa med människan..

Men som sagt. Bara vanlig daglig hantering är nog det allra bästa man kan göra. Det är inte så ofta problem med hingstar i travstall och heller ingen stor grej med dem. De hanteras ju tidigt... som vilken häst som helst...:)

Det behöver inte alls bli så att han börjar testa dig, jag tycker inte du ska fundera så mycket på om eller när han ska göra det. Du verkar vara hans människa helt enkelt, klart han visar bort andra eller blir osäker på dom. Behåll du den fina kontakten med han.

Börjar han kaxa så är han en helt annan häst, det kommer du att märka och då tar du den smällen då. Det fixar du galant =) eftersom du känner honom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka