Denne gubbe hade hästar från både brittiska öarna, Tyskland, Holland, Belgien och Danmark. En del skräp men en hel del väldigt fina hästar med. Lite udda synsätt på vad som var värt pengar och inte... Minns än idag med sorg en jättefin holländsk häst han fick hem.. Den hade blivit såld osedd till nån ridskola i Norrland, men dom var missnöjda då den visade sig krubbita.. Den skulle slaktas sa han direkt när den kom tillbaka. Men 15-åriga jag blev tokkär i denna häst.. Så snygg, långbent, lite ädlare och högställd med så fin överlinje. Red den ett par gånger och det var verkligen en once in a lifetime-häst.. Jag tjatade och bad om att få byta min ponny mot den, men han vägrade, tyckte att jag skulle ju inte ha nån jävla krubbitare och rida runt på.. Men han skulle ju få hem en fin holländsk häst som tydligen skulle kunna hoppa, det hade ju varit mkt bättre. Så "min" holländare fick åka med handlaren till danmark och hem kom den han tyckte att jag skulle ha.. En fuxfärgad arabkorsning på knappt 150 cm med massa ringorm... När den väl blev ok från ringormen och skulle ridas så var den de stelaste och trögaste i hästväg jag någonsin träffat på. Hade hellre köpt en travare och haft som hopphäst än den..
Sörjer "min holländare" fortfarande när jag tänker på henne