Hästgymnasium OCH egen häst?

S

suss44

Jag ska nästa år börja på Hästgymnasium här i Uppsala.Men jag har två egna hästar..Har du gått på gymnasium och haft häst/ar samtidigt? Hur funkar det? Hinner man med både skolan,kompisar och hästar? Jag gruuvar mej verkligen..Snälla kan nån svara på detta?:(
suss

Sv: Hästgymnasium OCH egen häst?

har precis gått ut Jälla, har haft egen häst under alla tre åren jag gick där.
låt oss då berätta att vi inte hade tillgång till varken, ridbanan eller ridhus o när man kommer hem 17,30 (pga dåliga bussar) så har man inte lust att last o åka iväg...
men jag o min lilla pojke var ute så gott det gick, men på hösten o tidig vår så var det kämpigt, men under vintern så är det ju iaf lite ljusare, men klart om man vill o känner att man kan rida varje vardag o har två hästar så kan det vara lite svårt med kompisar under veckan, men på helgen så hinner man ju lungt, om man inte så iväg o tävla förståss :)
men annars så träffar man ju sina komisar (oftast iaf) i plugget...
men klart att det ska gå :bump:
vill man så kan man
lycka till

jag valde att gå på ett hästinriktat gymnasie-plönninge här i halmstad. därför var det väldigt lätt för mig att både hinna med vänner, skola och häst. vännerna bodde man med på internatat, samt hade hästarna i samma stall, vi red oftast tillsammans också. ibland så kunde man få ha med sin egen häst på lektionerna så egen tid kunde man lösa så, eller att någon tog ens häst nån dag.

det var väldigt roligt att gå där, även om man inte gillade vissa lärare-men så är det överallt.

det tråkiga med att man skiljs åt är att alla kommer från olika ställen, så man hade inte kvar så många vänner i stan sen... numera pendlar jag till vetlanda för att träffa en av mina bästisar ibland...

men nog tror jag du kommer fixa 2 hästar å skola å allt annat!

behöver du en extra hand så skaffa medryttare i så fall. bra om nån kan ta hästarna dagen innan prov å så...

när jag gick högstadiet hade vi 18 hästar hemma, å jag gick ut med bra betyg ;)

jag går i tvåan och jag hinner med bägge mina två hästar, pojkvän och skola. sen försöker jag träffa kompisarna utanför skolan på helgerna. det som underlättar är iofs att jag praktiskt taget bor med min pojkvän..
men det går ska du se, det kommer du klara finemang!
man får planera sin tid noggrant och prioritera helt enkelt.
se till att inte bli för stressad bara för då blir det bara jobbigt och tröttsamt sen.

Jag tog studenten i våras och har sedan jag starta på gymnasiet haft 2 hästar.
Jag läste hästhållning/Natur på Vreta.

Om du ska klara av att ta hand om 2 hästar, träffa kompisar och sköta skolan handlar om att prioritera.
Jag hade en unghäst som jag höll på att rida in samtidigt och sen en vanlig ridhäst.
Hästarna var en del av mitt liv och min fritid.
Kompisar blev de jag hade i skolan och även de jag gick ut och festade med på helgerna.
Utöver det var det bara hästar och skola.
Det funkade faktiskt riktigt bra.
Men jag blev trött på att ha häst när jag både hade det på fritiden och i skolan.

Läser nu på universitetet och har 2 hästar, är aktiv i en nation och träffar kompisar på fritiden.
Det är stressigt men det går, man måste prioritera!

Jag gick andra året på gymnasiet när jag köpte min häst. Hade ca 2h resväg hem och sedan 12km till hästen.
Daglig rutin:
Hem från skolan - äta middag - åka till hästen - hem och ev. läxor eller ta igen sig framför tv'n - i säng vid halv 11. Trivdes bra med det, men på vintrarna var det jobbigt när det var så mörkt...
Sen brukade jag göra så att jag la eventuella vilodagar för hästen på vardagar.

Egentligen är det ju inte så stor skillnad nu när jag jobbar. Bara det att stallet ligger närmare.

Det är mina erfarenheter:).

Jag gick Hästhållning i Dingle och hade då häst samtidigt och det funkade jättebra. Visserligen hann jag bara ha han ca 4 mån för han gick omkull i stallgången och krossa ena kotan bak. :cry:
Men som sagt, den tiden jag fick ha min älskling :love: där så gick det toppen. Det var tufft men underbart. Saknar min Vipros King!

som många skrivit visst går det med rätt planering och prioritering.
Du får tänka efter vad som är viktigast för just dig i första hand.
Själv har jag alltid haft minst en häst ibland upp rmot som just nu fem hästar medans jag pluggat tävlat i princip varje helg under säsongen,kan ju säga att det är kompisarna som inte rider som blivit sist prioriterat och hästarna och skolan först.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 362
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar