hästfoder

A

andrii

hej! jag håller just nu på att skriva min B-uppsats på malmö högskola om hästfoder och hållbar hästhållning. jag har funderat mycket över om hästfoder i dagsläget är mer anpassat för att hästägaren än för hästens behov? min 2 åring fick vitaminbrist av sitt fördigblandade krafftfoder förra sommaren. andra funderingar är om det finns ett intresse för ekologiskt och närproducerat hästfoder? med tanke på att mänskliga elitidrottare ofta äter ekologisk mat för att undvika de gifter som finns i mat som inte är ekologisk. är det då rätt att ge våra fyrbenta vänner och tävlingsindivider dessa gifter som människan ratar?

Sv: hästfoder

hej! jag håller just nu på att skriva min B-uppsats på malmö högskola om hästfoder och hållbar hästhållning.

Tips på rätt trevlig läsning om hästhållning : http://infobanken.nacka.se/www/fritid/Motion_idrott/rapport_hastar.pdf

http://www.hippolyt.dk/CB%20artikel%20-%20Lucky%20Ridermaj07.pdf

jag har funderat mycket över om hästfoder i dagsläget är mer anpassat för att hästägaren än för hästens behov?

Kan ligga något i det - men det är ju inte helt fel att ha det hyfsat smidigt - själv så tycker jag att hästen ska ha Grovfoder & bara komplettera med övrigt för att hitta balans i kvoter & så vidare - men viktigast är ju att veta vad just din individ behöver i värden & vad att det fungerar i din hästs kropp - Inget grovfoder eller kraftfoder eller vit/min-blandning finns i "universalform" - man får prova sig fram med den vetskap man har gällande främst Grovfodret & därefter de andra tillskottens värden !

Har själv gett Krossad havre & betfor i början av "hästkarriären" & därefter provade jag några kraftfoder sorter - men även om mängden skulle vara utefter min häst - så blev det i stort sett alltid ett rejält energiknippe jag fick hantera - det har då mest varit lite kraftfoder som krubbskrammel & oftast fått komplettera med vit/min - därefter har det varit Lusern som gällt istället
- som har ett bra passande innehåll för hästen i helhet - regleras ju mest utefter protein & ibland gett en minigiva av betfor för dess bra egenskaper som ex. fibrer & smaklighetens skull & höjt & sänkt utefter energi behov & vid ex. medicinering & aningen olja ibland & vit/min utefter behov i kurer.

min 2 åring fick vitaminbrist av sitt fördigblandade krafftfoder förra sommaren.

Intressant...berätta mer om du vill ?!

andra funderingar är om det finns ett intresse för ekologiskt och närproducerat hästfoder?

Absolut för min del - äter helst eko & närproducerat själv & har till ex. tipsat/uppmanat "Halländska-Fibergi" att göra ett eko - foder....utan resultat än så länge
- men hoppas då jag tycker att de har ett trevligt foder framförallt i konsistens -främst för att ge som krubbskrammel/godis/& sommartid då lusern ibland kan "dissas" & betfor blir krångligt att ge - sammansättning skulle jag gärna ändra ordentligt...se nedan:D!!!

Mitt - "DRÖM"kraft"FODER" innehåller ekologisk : Lusern hack (bra protein/vit/min innehåll , Ängshöhack (många naturliga gräs/ört sorter), Ängsfröhalmhack (bra fibrer), linfrökaka (nytta), ex. sojaolja, rapsolja, linfröolja (lite av någon eller annu mindre av alla = dammfritt & nyttigt), ev. melass (dammbindare/smaklighet)., - skulle vara intressant att se var man hamnar i vitamin-, mineral- och spårämnen & protein & energi, inga oorganiska tillsatser m m & priset ???? - blir det koncentrerat / giva så är det bra komplement i liten/lagom mängd till hö & behövs mer / giva så ökar det tuggtid - kan nästan inte bli fel....

Vårt "problem" är väl att vi vill att hästarna ska se likadan ut året om & inte magra av till vintern eller bli för tjocka på sommaren....samtidigt så var/är??!! de byggda att klara det - kanske bättre än att vara aningen för välmående hela tiden........I-lands problem ???

Men hoppas först & främst på eko - lusern :D & varför inte eko - betfor :d !!!!!!!!!!!!!
- Näst efter mera eko - Hö förståss !!!!

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000261/01/200459.pdf

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/kraftfoder.cfm?Call=foder

med tanke på att mänskliga elitidrottare ofta äter ekologisk mat för att undvika de gifter som finns i mat som inte är ekologisk. är det då rätt att ge våra fyrbenta vänner och tävlingsindivider dessa gifter som människan ratar?

Precis - tror att många tänker - gräs/hö = naturligt & tänker inte på att det är kemiskt gödning & besprutning & då även på/i spannmålen ex. havre/korn

Men fler & fler är/blir mer medvetna idag & även strö finns ju i eko:D

Även om du kanske inte var ute efter lästips...så kan det vara andra intresserade - Lycka till med din uppsats !!!

Det finns redan ekologiskt hö på marknaden, men jag tror priset begränsar köparna. Oftast är ekologiskt dyrare och hästfoder är ruskigt dyrt som det är redan.
Kraftfoder skulle vara intressant att hitta ekologiskt (kanske finns men jag har inte sett det). Om det fanns ett sortiment med närproducerat/svensktproducerat foder med några vanliga blandningar (tex basfoder, unghäst, tävlingshäst mm) så skulle det vara jättebra. I nuläget finns inte tillräckligt med tillgänglig information för köparna för att välja det mest miljövänliga foder. Tex fodret kanske är packeterat i sverige och det står på säcken, men om alla ingredienser är importerade är det inte så bra längre.

Jag tror att medvetenheten har ökat de senaste åren (tack vare miljömedvetandet hos människor) och att folk pratar om tex soja som miljöbov trots att det är ett bra foder annars är väldigt bra. Man måste ifrågasätta.

Vi säljer hästfoder och väljer så närproducerat som möjligt. Dels för att få ned fraktkostnaderna men också för att jag hittat väldigt bra produkter. Jag är inte så förtjust i alla importerade "mirakelfoder" till hutlösa priser och innehållsförteckningar som är svåra att tyda.

kul att folk faktiskt är intresserad!
jag min uppsats handlar som sagt om hästfoder eller i nuläget ekologiskt kraftfoder, då detta inte verkar ha slagit igenom än så länge på marknaden. ett problem idag är att människor är för okunniga helt enkelt. många vet ju faktiskt att ekologiskt ar moljövänligt men det har mycket andra effekter än så. foder som inte är ekologiskt är idag antingen växtförädlat eller GMO detta får ju som konsekvens att det inte brytsd ner i kroppen på samma sätt och att dess energi/proteininnehåll är ofantligt mycket högre än normalt vilket kan leda till en rad olika foderrelaterade sjukdommar hos hästen om man överdoserar. frågan är hur insatta både hästägare och foderproducenter är i detta? man börjar ju undra om man verkligen ska köpa färdigblandade produkter då man inte kan relatera innehållet till den enskilda hästen. jag personligen tror då mer på att man köper sitt foder av lokala producenter och blandar själv utefter egna behov. då får man bättre koll.

det finns ett foder som heter eggersman som producerare ett ekologiskt alternativ faktiskt. detta foder tillverkas dock i Tyskland, så det blir ju inte tal om närproducerat där om man bor i Sverige.

Problemet med att sälja hö man inte gödslar med annat än naturgödsel är att hästägare vill ha samma höga näringsinnehåll i det, och tyvärr är det omöjligt. Vi gödslar inte,men har heller inte tänkt sälja, för då blir vi tvugna att ersätta den gödseln vi förlorar genom att sälja av en del gräs. Cirkeln måste ju sluas, det man tar ska ju tillbaka. Kanske är det fler som tänker så, och därför blir det svårare för hästägare att hitta eko-hö annat än i stor skala.

Ett stort problem är ju att det lilla ekologiska foder som håller bra klass också har stor efterfrågan hos producenter av KRAV produkter. Vilket gör att det blir svårt att hitta något till häst till ett rimligt pris.
Själv har vi i stor utsträckning ekolgiskt foder men det är egen producerat och handlar uteslutande om grovfoder. Kraftfoder får ju dels anpassas till värdena på grovfodret och dels till pris och tillgång. Vilket gör att det inte är ekonomiskt försvarbart att ens leta efter det i dagsläget. Tyvärr är också ofta svensk producerade foder bra mycket dyare än utländska/importerade i allafall i den här landsändan.

foder som inte är ekologiskt är idag antingen växtförädlat eller GMO detta får ju som konsekvens att det inte bryts ner i kroppen på samma sätt och att dess energi/proteininnehåll är ofantligt mycket högre än normalt vilket kan leda till en rad olika foderrelaterade sjukdommar hos hästen om man överdoserar.

Där måste jag få lägga mig i.

Ekologiskt är inte lika med ej växtförädlat. Det har inte nödvändigtvis med saken att göra.

Växtförädlat behöver inte betyda att det beter sig annorlunda i hästens kropp.

Inte heller GMO-foder behöver bete sig annorlunda i kroppen.

GMO är inte särskilt aktuellt än i svenska foder absolut inte i stråfoder.

Ekologiskt foder behöver inte ha lägre näringsvärde än konventionellt. Ekologiska mjölkbönder har nödvändigtvis inte lägre mjölkavkastning hos sina kor, det krävs bara att man verkligen vet vad man håller på med för att få riktigt bra ekologiskt foder.

/Sara (som är för ekologiskt men inte tycker att man ska blanda ihop saker)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka