Hästens vikt med måttband??

Harbor

Trådstartare
Har hört att man kan räkna ut hästens vikt med att mäta den den måttband runt magen. Hur pass tillförlitlig är denna metod egentligen?

Sv: Hästens vikt med måttband??

Vi provade med att "väga" våra tre hästar med måttband. Sedan "vägde"
vi dom genom att räkna ut som Pancakes skrev.
Det blev ungefär lika så nu använder vi bara måttbandet för det är enklare.:angel:
Sen är väl inte det riktigt 100% heller. Det bästa är ju att väga dom på en riktig våg. Men var hittar man en sådan?

Det vår ju toppen om det funkade lika bra bara runt magen, det är ju klurigare att göra de andra måtten när man är själv :)

Sen är väl inte det riktigt 100% heller. Det bästa är ju att väga dom på en riktig våg. Men var hittar man en sådan?

Hej!

Galoppbanor har riktig våg, liksom de flesta hästkliniker. Om jag förstått rätt kan man även väga släpet på vissa soptippar/stenbrott(eller nåt sånt).

Min förra häst vägde med måttband 375 och i verkligheten närmare 500. Hon är dock inte uträknad utan bara testad med "runt-mage"varianten. När vi hade henne på klinik och kunde väga oftare stog måttandet helt stilla trots att fröken häst tappade 20-30 kg.

Närj ag gick gymnasiet testade vi våg, mot måttband och mäta/räkna i 2 olika metoder. Det var inte nån metod som var särskilt mycket bättre än nån annan när man hade en våg att jämföra med. Beräkningarna skiljde både upp och ner, oberoende av metod.

/ Lavinia, som på ett sätt gillar att åka till kliniken- då får jag vikt på hästen!

Jag har ett måttband som det står vikt och cm i mkh på, man lägger det strax bakom manken och drar det runt magen så visar det vikten. Inget är 100% men jag tror det visar på ett ungefär, tycker det låter rimligt iaf ;)

Jag har ett måttband som det står vikt och cm i mkh på, man lägger det strax bakom manken och drar det runt magen så visar det vikten. Inget är 100% men jag tror det visar på ett ungefär, tycker det låter rimligt iaf ;)

Kan du kolla på ditt måttband då vad 180cm säger? (och 147cm hög)

Mitt band säger ca 420-430 kg (minns inte exakt).
På min ponny felar det med nästan 100 kg, både band och formler. Har blivit lite mindre sen han tappat i vikt, men fortfarande runt 60-70 kg skillnad.

På 95% av mina hästar har måttbandet legat på en felamarginal på +/- 25 kg jämför med våg. Helt okej felmarginal för mig.

De sista 5% har det diffat betydligt mer.

Mäter man lite på fel sätt blir diffen markant större.

Hej!

Galoppbanor har riktig våg, liksom de flesta hästkliniker. Om jag förstått rätt kan man även väga släpet på vissa soptippar/stenbrott(eller nåt sånt).

På en del kontrollplatser längs motorvägarna finns också våg. På kontrollplatsen utanför min stad tror jag vågen är öppen dygnet runt. Bara att köra in och köra på vågen med bil och släp. Annars får man fråga farbror blå snällt när de kan tänkas ha kontroll och be att få väga ekipaget. Vill till bara att man inte har överlast och rätt körkort ;)

Kan du kolla på ditt måttband då vad 180cm säger? (och 147cm hög)

Alltså jag menade att på ena sidan bandet står vikt och på den andra sidan Cm mkh, du måste dra banden runt magen strax bakanför manken för att få ut vikten.

Jag tror att Harbor undrade hur många kg 180 cm blir. Alltså att h*n har mätt runt magen och fått fram 180 cm, och undrar vad ditt måttband visar för vikt på det måttet.

Bandet visar ca 80 kg för lite på min häst jämfört med våg..

Lånade bandet av en veterinär som använde det för att uppskatta vikt på
en annan häst som skulle ha medicin..

Inte kul att få fel mängd till en häst som står under behandling.

Harbor tycks väga MASSOR! Nu blir det kraftfoderminskning!

430 kg på en 147 cm häst kan vara för mycket, men också alldeles lagom. Strunta i det (band kan slå fel med), och gå på hur hullet ser ut?

Man ska dessutom mäta lite diagonalt, från bakom manken till precis bakom frambenen, dvs från sidan blir det lite såhär: /

Det stämmer riktigt bra. På de hästar jag mätt och vägt har det inte felat mer än ca 15 kg + eller minus. Det är ett bra riktmärke tycker jag om det handlar om medicinering, avmaskning eller liknande. Sen mäter jag nån gång i månaden, mest för att kolla att hästen håller sig på ungefär samma mått och inte sticker iväg åt någon håll.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka