Hästens temp.

Superselma

Trådstartare
Jag undrar hur mycket temp. en häst har normalt sätt? Självklart varierar det. Min friska häst hade 37.6 idag. Vet inte vad hon brukar ha men hur hög ska tempen vara för att bli feber? :confused:

Mvh

Sv: Hästens temp.

Över 38.5 brukarräknas som (lätt) feber generellt. MEN, om man har en häst som har en normaltemp på 37.4, och den har 38.5, då har den feber. Medan en häst med normaltemp 38.1 som har 38.5 inte har feber att tala om. Därför är det väldigt bra att veta vad hästen har för normaltemp, för att kunna informera veterinären för det. För veterinären är det ju väldigt bra att veta om hästen har 1 grad över normaltemp eller 0,3 grader över normaltemp. Ska de bara gå generellt bekymras de inte av 38.5, det är en tempstegring men inget att oroa sig över om den inte sticker mer etc.

Tillägg, normaltemp för häst brukar ligga mellan 37.5 - 38.1, men finns de som ligger lägre, och några som ligger snäppet högre med (ovanligare).

Mina har haft
38 (sto)
37.9 (sto)
37.4 (valack)
37.8 (ung valack)
38.1 (sto)
37.8 (sto)
37.7 (valack)

Så som du ser kan det skifta. Och om den med 37.4 i normaltemp hade 38.5 var det klar indikation på att något var fel, men om den med 38.1 i normaltemp hade 38.5 var det en liten tempstegring som kunde bero på vilket håll vinden blåst åt typ, dvs inget alarmerande men ngt att hålla koll på.

Senast ändrad:

En bra ide är att dagligen tempa sin häst första månaden och skriva upp för att ha en aning om vilken temp den brukar ha normalt sett. Det kan ju variera. Det kan även vara bra för vet. att veta vid tillfällen.

Jag trodde det var standard när jag köpte min häst men det verkar inte så vanligt faktiskt. :)

Ja.. jag har fått höra det och gjort periodvis men nu har jag haft min häst i över 8 år så jag kan ju erkänna att just det där med temp. tagning glidit åt sidan. :o :D

Fast Ester det beror väl just på normaltemp med? Min lågtemparvalack (37.4) var ju en sådan där även veterinärerna 'brydde sig om' en temp på 38.5 (och alt däröver). Just för att han låg så lågt normalt.

Mina 2 har olika normaltemp.

4 åringen ligger på 37,9
och ponnyn på 38,0-38,2 som normalt.

Har märkt att 4 åringens temp har gått upp till över 38 grader nu, hon är opererad för 2,5 vecka sen så jag tempa henne dagligen, men hon har inte feber och verkar vara på väg in i brunsten nu så då är det väl rät normalt med en temp ökning på 0,2 grader?

Skötisen växlar mellan 37,3 och 37,7 beroende på när på dagen man tempar osv. Så det växlar en hel del, även på en och samma häst.

Skötisen växlar mellan 37,3 och 37,7 beroende på när på dagen man tempar osv. Så det växlar en hel del, även på en och samma häst.

Jag hakar på här och undrar hur mycket som är normalt att just en häst skiljer i temp under dygnet tex på morgon och kvällstemperatur? Och om hästen tex nyligen har rejsat i hagen eller haft ett för varmt täcke på sig, påverkar det och i så fall ungefär hur mycket?

Jag hakar på här och undrar hur mycket som är normalt att just en häst skiljer i temp under dygnet tex på morgon och kvällstemperatur? Och om hästen tex nyligen har rejsat i hagen eller haft ett för varmt täcke på sig, påverkar det och i så fall ungefär hur mycket?

Ja det skiljer om de nyss rejsat, har täcke etc. Därför man ska ta vilotemp, ta direkt när de kommer in från hagen kan man få skrämselhicka av ;) De kan sticka en bra bit över 38 bara på lite rejs.

Morgon resp kvällstemp så skillnaden på mina har varit olika där med. En har legat på samma temp oavsett, men de flesta har det varit 0,2 graders skillnad, med den högre tempen kvällstid.

Det där stämmer nog inte redit ;)
"Mina" vet. bryr sig om min får 38 , hon har runt 37,1 i normaltemp.
Skulle min ha 39 i feber skulle hon nog må himla dåligt.

Tror jag knappast, en grads tempstegring är inget som är allvarligt precis, och inte heller tror jag att din häst varit särskilt påverkad vid 39 grader.
Har haft flera hästar som haft precis vid 37 som normalttemp, den ena stod med 41,2 i feber i två dagar, vist såg man att han var dåsig men inte var han döende precis.

En annan åkte på akut anaplasmos och var uppe och vände på 41,7 var då väldigt trött men åt lite fjattigt av maten ändå så mer påverkad än så var han inte.

Mina ungar åkte på någon smitta som åringar rejsade runt i hagen som vanligt hade inte den ena varit ordentligt snuvig så hade jag aldrig märkt att de hade feber, tempen visade på över 40 grader på båda, totalt opåverkade i allmän tillståndet åt och var lika pigga och glada som vanligt.

Över 38.5 brukarräknas som (lätt) feber generellt. MEN, om man har en häst som har en normaltemp på 37.4, och den har 38.5, då har den feber. Medan en häst med normaltemp 38.1 som har 38.5 inte har feber att tala om. Därför är det väldigt bra att veta vad hästen har för normaltemp, för att kunna informera veterinären för det. För veterinären är det ju väldigt bra att veta om hästen har 1 grad över normaltemp eller 0,3 grader över normaltemp. Ska de bara gå generellt bekymras de inte av 38.5, det är en tempstegring men inget att oroa sig över om den inte sticker mer etc.

Tillägg, normaltemp för häst brukar ligga mellan 37.5 - 38.1, men finns de som ligger lägre, och några som ligger snäppet högre med (ovanligare).

Mina har haft
38 (sto)
37.9 (sto)
37.4 (valack)
37.8 (ung valack)
38.1 (sto)
37.8 (sto)
37.7 (valack)

Så som du ser kan det skifta. Och om den med 37.4 i normaltemp hade 38.5 var det klar indikation på att något var fel, men om den med 38.1 i normaltemp hade 38.5 var det en liten tempstegring som kunde bero på vilket håll vinden blåst åt typ, dvs inget alarmerande men ngt att hålla koll på.

Dina värden säger precis som mina att valacker vanligast verkar ligga lågt har inte haft en valack som legat över 37,5 i normalttemp men bara ett enda sto genom alla år som legat så lågt, nästan alla stona håller sig ganska exakt på 38, vilket även de två hingstar jag haft/har gör.
När hormonerna sluter rusa i kroppen så sjunker tempen :idea::D

En bra ide är att dagligen tempa sin häst första månaden och skriva upp för att ha en aning om vilken temp den brukar ha normalt sett. Det kan ju variera. Det kan även vara bra för vet. att veta vid tillfällen.

Jag trodde det var standard när jag köpte min häst men det verkar inte så vanligt faktiskt. :)

Instämmer! :bow:

Immer

Jag vidhåller!
Om en häst med en lägre normaltemp ligger på 38,7 så har den ju sannolikt en reaktion på något. Kanske en mkt lindrig infektion, stått i solen och blivit varm, smärta, stress, nyvaccinerad osv. Det kan ju vara så att tempen är på väg upp, så naturligtvis bör hästägaren hålla lite extra koll. Men om hästen mår bra fö finns ingen anledning att vidta några åtgärder.

Om du är lite halvförkyld så kan du också få en lättare temperaturstegring. Det enda du känner är kanske att du är lite tröttare än normalt.

En temp över 39 däremot är ett klart observandum på att hästen har en infektion som kan kräva provtagning och ev behandling.

Visst bör man hålla lite extra koll om hästens temp ligger förhöjt jämfört med det normala och låta hästen vila den dagen.

delvis kl

Men har ni koll på era egna normaltemperaturer? Tempar ni eventuella sambosar och barn varje dag också?

Självklart tar man tempen om man misstänker sjukdom och visst kan det vara bra att ha en normalkurva, men har hästen feber så har den. Och annars har den det inte.

Hur gör man den optimala kurvan? Sommar eller vinter? i vilken ålder? Gör man en ny månadsvis.

Tycker att det är viktigare att läsa av hästen än termometern!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
450
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Tagit sista tabletterna Penicillin i morse som jag fick utskrivet för 10 dagar sedan pga öroninflammation. Hade lite feber då men den...
Svar
7
· Visningar
564
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka