Superselma
Trådstartare
Jag undrar hur mycket temp. en häst har normalt sätt? Självklart varierar det. Min friska häst hade 37.6 idag. Vet inte vad hon brukar ha men hur hög ska tempen vara för att bli feber?
Mvh
Mvh
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Veterinärer brukar inte bry sig nämnvärt om temperaturstegringar under 39 grader.
Skötisen växlar mellan 37,3 och 37,7 beroende på när på dagen man tempar osv. Så det växlar en hel del, även på en och samma häst.
Jag hakar på här och undrar hur mycket som är normalt att just en häst skiljer i temp under dygnet tex på morgon och kvällstemperatur? Och om hästen tex nyligen har rejsat i hagen eller haft ett för varmt täcke på sig, påverkar det och i så fall ungefär hur mycket?
Det där stämmer nog inte redit
"Mina" vet. bryr sig om min får 38 , hon har runt 37,1 i normaltemp.
Skulle min ha 39 i feber skulle hon nog må himla dåligt.
Över 38.5 brukarräknas som (lätt) feber generellt. MEN, om man har en häst som har en normaltemp på 37.4, och den har 38.5, då har den feber. Medan en häst med normaltemp 38.1 som har 38.5 inte har feber att tala om. Därför är det väldigt bra att veta vad hästen har för normaltemp, för att kunna informera veterinären för det. För veterinären är det ju väldigt bra att veta om hästen har 1 grad över normaltemp eller 0,3 grader över normaltemp. Ska de bara gå generellt bekymras de inte av 38.5, det är en tempstegring men inget att oroa sig över om den inte sticker mer etc.
Tillägg, normaltemp för häst brukar ligga mellan 37.5 - 38.1, men finns de som ligger lägre, och några som ligger snäppet högre med (ovanligare).
Mina har haft
38 (sto)
37.9 (sto)
37.4 (valack)
37.8 (ung valack)
38.1 (sto)
37.8 (sto)
37.7 (valack)
Så som du ser kan det skifta. Och om den med 37.4 i normaltemp hade 38.5 var det klar indikation på att något var fel, men om den med 38.1 i normaltemp hade 38.5 var det en liten tempstegring som kunde bero på vilket håll vinden blåst åt typ, dvs inget alarmerande men ngt att hålla koll på.
En bra ide är att dagligen tempa sin häst första månaden och skriva upp för att ha en aning om vilken temp den brukar ha normalt sett. Det kan ju variera. Det kan även vara bra för vet. att veta vid tillfällen.
Jag trodde det var standard när jag köpte min häst men det verkar inte så vanligt faktiskt.