Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mindre viktig än andra hästar
Det tror inte jag. Jag tror de gillar oss, tycker vi är ok och bra för att vi kommer med mat, men så nära tror jag inte de upplever oss. Kanske att vi är lite roliga att hänga med också.Det tror inte jag.
Jag tror att de ser oss som en annan art som de har en nära relation med. Vi är inte hästar i deras flock, och lever inte hästliv, men vi har en minst lika viktig roll för dem. De är beroende av oss och kommunicerar med oss. De tycker om att arbeta tillsammans med oss. De utvecklar sin intelligens tillsammans med oss.
Jag tror att hästar och människor har mycket starka band, precis som hundar och människor.
Jag tror dom kan se oss som en flockmedlem men tror ju inte dom ser oss som en annan häst. Men flockmedlem tror jag definitivt dom ser oss som ifall man har en närmare kontakt med hästen. Fast såklart på ett litet annorlunda vis än i "riktiga" flocken. För vi är ju inte i flocken på heltid.Jag tror definitivt inte att hästar ser oss som flockmedlemmar, snarare som något slags rovdjur. Men på samma gang intressanta typer som man kan få mat och beskydd av och som kan vara trevliga att hänga med. Och framför allt visa upp sig för. Fast jag tror de tycker vi är underliga och ger en massa konstiga signaller. Mina är vanligen respektfulla men behandlar mig med någotslags milt överseende, som om de förstår att jag gör så gott jag kan
Sen skiljer ju en hästs syn beroende på vad det är för människa, och synen på en och samma människa kan ju förändras bade till det battrer och sämre. Men så är det ju med alla relationer även inom arter.
Om en hast gillar att vara med människor eller inte tror jag helt beror på vad de har för erfarenheter. Det kan gå snabbt att vända en hast från att tycka att det är bäst I hagen till en som väntar vid grinden på att få komma ut och jobba.
Jag håller med.Jag tror att mina hästar ser mig som en rolig filur, en trevlig tvåbening att hänga med. För det mesta, ibland inte lika trevlig men dom är lika glada dagen efter även om jag varit mindre trevlig. Det vi gör tillsammans är oftast positivt och roligt.
Dom gnäggar när dom ser mig och kommer springandes när dom hör min bil.
Jag är övertygad om att hästar är smarta nog att fatta att människor inte är hästar och att vi männsikor inte behöver hålla på och "dominera" och vara "ledare" för en häst lika lite som vi behöver dominera en hund.
Tycker du ska ta och läsa om hästen Shy Boy, levt som vildhäst under 9(?)år tror jag det var. Han släpptes ju ut till sin flock i det vilda efter ett år hos människan och fick välja fritt och han kom tillbaka efter ett par dagar. Detta är visserligen bara en häst men det visar ändå tycker jag mycket hur nära människan hästar kan komma och vad dom faktiskt kan föredra. Hästar är inte dumma, dom ser sina fördelar och uppskattar omvårdnaden dom får från människan och ser sin trygghet där.Jag tror att hästar inte är präglade på oss på samma sätt som katt och hund. De har inget behov av oss alls, skulle inte välja oss om de kunde gå sin egen väg. Sen tror jag att de kan finna nytta och nöje hos människan, men jag tror inte att de söker oss som hund och katt faktiskt. Jag skulle säga att hunden ser upp till oss, katten ser ner på oss medan hästen bara ser oss. Utan att lägga några som helst värderingar.