Hästens ståapparat

alti

Trådstartare
Hej.

Jag funderar på hur hästens ståapparat fungerar rent mekaniskt, hittar inget i min litteratur som känns speciellt upplysande.
Någon som kan förklara?;0)

Annika

Sv: Hästens ståapparat

Kainer, R A, McCracken O T. 1994. The coloring atlas of horse anatomy. Plate 21 & 36. Loveland, Alpine Books.

där finns en beskrivning.

Har två vetenskapliga skrifter till:
Hermanson, John W; MacFadden Bruce J. 1992. . Evolutionary and Functional Morphology of the shoulder region and stay-apparatus in Fossil and Extant Horses (Equidae). Journal of Vertebrate Paleontology 12, 377-386

Hermanson, John W; MacFadden Bruce J. 1996. Evolutionary and Functional Morphology of the Knee in Fossil and Extant Horses (Equidae). Journal of Vertebrate Paleontology 16, 349-357

Men de kanske är svåra att få tag i. Jag skrev ett arbete om evolutionen bakom ståmekanismen första året på SLU, så om du vill ha mer referenser har jag några till :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 360
Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka