Hästens skor håller i över 10 veckor.(!!)

M

Mimmsan_93

Min hästs hovar är av god kvalitet, och vi skodde och verkade henne i Januari.. Nu är det så att skorna håller fortfarande :crazy: Hovarna har INTE växt över skorna, och skorna sitter som sten. :cool: Jag undrar nu om det är hälsosamt att inte sko hästen på så lång tid. Hovslagaren säger att hennes hovar är såpass bra att det inte spelar nån roll, men jag är tveksam.Skulle behöva liite tips från er!! Glad sommar //Julia

Sv: Hästens skor håller i över 10 veckor.(!!)

Hade en ponny på foder för 2-3 år sedan, hon skoddes var 8-10 vecka beroende på när hovslagaren kom. och hon mådde inte dåligt av det, snarare tvärtom... min nuvarande häst däremot måste skos var 6:e vecka... blir lite dyrare då.... :smirk: men man ska nog inte gå över 10 veckor...

Hovarna SKA INTE växa över skorna. Du ska ha utlägg dagen efter skoning, och samma dag som nästa skoning. Det ska alltså aldrig tillåtas växa över skorna.

Hästar som har hovar som växer låångsamt kan ofta ha längre skointervall, de ska dock avgöras i samråd med hovis.

SKORNA håller oftast i 16 veckor om du bara tittar på ren hållbarhet ;)

Min hästs skor håller inte 16 v :crazy: Framskorna blir som frimärken efter ett tag. När man skor om var 7e vecka så är de såpass slitna att de knappt duger som tappskor. Tyvärr fick vi tappsko för första gången på flera år nu efter sista skoningen så jag fick slå på en av de gamla skorna (hittade inte skon i hagen...) så nu måste skon hålla 14 v iaf ... *gah*

På min hingst så håller de i fem veckor sen trillar de av... Skorna är då lövtunna pga allt ridande!!! Rider både ofta och länge, plus att han är väldigt aktiv i hagen själv..

Camilla

Mitrolle skrev:
Min hästs skor håller inte 16 v :crazy: Framskorna blir som frimärken efter ett tag. När man skor om var 7e vecka så är de såpass slitna att de knappt duger som tappskor. Tyvärr fick vi tappsko för första gången på flera år nu efter sista skoningen så jag fick slå på en av de gamla skorna (hittade inte skon i hagen...) så nu måste skon hålla 14 v iaf ... *gah*

Jag menade alltså med 'ren hållbarhet' häst som går i hage och inte gör ngt speciellt. Dvs det går inte att bara gå på hur länge skorna håller.

När jag har häst som är i full träning får jag lägga svets på skorna för de ska 'överleva' till skoning, och jag har 7-veckorsintervall. SÅ vet precis vad ni menar, men samma häst och samma skor men bara i hagen och de håller två perioder innan de måste kasseras. Så bara kolla på hållbarhet är farligt.

Om du skodde i Januari så har det väl gått bra mycket mer än tio veckor...?

Ullis

Men det kan även vara negativt att ha en häst vars hovar inte växer. Det kan tex vara svårt när hästen ska skos om, man har inget att ta bort och får slå i skon i de gamla hålen igen, och det är ju inte bra. Min hästs hovar är typiska fullblodshovar, de växer inte och har tunna väggar. Han kan lätt gå 10 veckor om man rider normalt (skogen och lätt träning) . Det går inte heller att ha honom barfota (tyvärr) för han sliter ju ner hovarna och det växer inte ut nytt.

Hästen i fråga rids 3 ggr i veckan och går då antingen ut i skogen lr på ridbana med grus. Som jag sa så har hovarna INTE INTE växt över skona, o de e jag glad för ;) Javisst har det gått mer än tio veckor sen jag skodde henne om jag skodde henne i januari. hehe man är ju inget mattesnille, men räkna kan jag! :smirk: Hästen ska börja ridas ca 6 dgr i veckan(!) Glad sommar //Julia :bump:

Mitt fullblod var med sådant.

Men när hon fick bättre mat än hos förra ägaren så kom de igång och växte och med biotin + bra foderstat så blev det bättre kvalitet också.
Säger inte att din inte får bra mat, för det kan jag ju inte veta, men det är ett tips att kolla så den verkligen får bra foder.

Men en del hästar växer "uppåt" dvs hoven blir jättehög.. Det är inte heller bra..

Just nu får han bara gräs.. Pga magen :D Även lite betfor ibland, men han gör ju ingenting. Men du har nog rätt i de du säger! Men det har hovslagaren med sagt (har haft hovvård i skolan), att foderstaten är en viktig del i hur hovarna växer. Även motion på rätt underlag.

Om inte hovarna växer så är det nåt fel.... Försök att byta till ett bättre foder, ge biotin och kolla upp om hon verkligen skos rätt. Många hovslagare skor alldeles för trångt, och då sluter hovarna växa normalt efter nåt år.

Det är Inte postivt att man inte behöver sko mer än var 16 vecka.... :smirk:

Jag skor båda mina hästar var 5. vecka, då behövs det också. Mina fodras väldigt bra.

Men hur vet man egentligen vilket foder man ska byta till? Vilket är bra för hovtillväxten?

Så hästen är inte skodd på 5 månader? jag hoppades att du skulle svara att "Januari var fel, det var tio veckor sedan hon skoddes". Om hon inte är skodd sen i januari har det gått 20 veckor!!! :crazy:

Ullis

Mimmsan_93 skrev:
Min hästs hovar är av god kvalitet, och vi skodde och verkade henne i Januari.. Nu är det så att skorna håller fortfarande :crazy: Hovarna har INTE växt över skorna, och skorna sitter som sten. :cool: Jag undrar nu om det är hälsosamt att inte sko hästen på så lång tid. Hovslagaren säger att hennes hovar är såpass bra att det inte spelar nån roll, men jag är tveksam.Skulle behöva liite tips från er!! Glad sommar //Julia

Hade en häst som utan problem kunde gå 8-10 veckor utan att skos om.. Det hör inte till vanligheterna men samtidigt så säger du ju att hovslagare sagt att de e ok ...

Alla är individer...

Min häst skos var 8e vecka, bakskorna går aldrig att lägga om, framskorna går att lägga om ibland.
Men den gamla hästen, hon fick sina skor att hålla två skoningar i rad, och gick 10-11 veckor på samma skor utan problem. Fanns inget att ta på innan dess.

Det beror på hur mycket hästens hovar växer hur ofta hästen behöver skos.
Men det ofta inte bra att gå över 8 veckor till nästa skoning, hovarna får inte bli för långa, särskilt viktigt är det med en häst som är innåttåad eller utåttåad att bli skodd i rätt tid, eftersom det annars ökar felbelastningen av benen. Eller om hästen har överben på sina ben, bör man tänka på hästens ben och inte vänta alltför länge. Men man kan rådfråga hovslagaren. :smirk:

Ja, visst är det skönt när det inte behövs skos var 7:e vecka...som någon tidigare nämde så kan man tycka att det kan vara något galet om de inte växer som de ska, men precis som oss människor så är hästarna olika.
Har själv haft en häst som hovarna inte blev större på men de blev skeva (något som ett tränat öga kan se) och som jag absolut inte rekomenderar! Även om de inte växer över kanten så behöver de ofta skos annars finns risk för belastningsskador pga. vinklarna på hoven. Det är en hel vetenskap i sig... Har sett många som tycker de har en bra skoning men om man tittar så ser man att de tex. kan ha olika höga trakter m.m. sakta men säkert leder det tillslut till en häst som inte håller. Om du har en utbildad hovslagare så kan du få hjälp med att se om det är bra.

Min häst behöver skos vart 10-12e vecka, och det är hovslagarens order. Sånt varierar ju från häst till häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 309
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 961
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama