Hästens placering vid ledning

_ox_

Trådstartare
När jag leder min häst så går han alltid snett bakom mig. Om han är väldigt pigg och har liter bråttom så kan han takta bredvid mig med löst hängande grimmskaft, men han passerar aldrig min axel. Hur tolkar man detta?

Sv: Hästens placering vid ledning

Om du menar placeringen så tolkar jag det som att hästen har accepterat att du är ledare och att han vet "sin plats".

/Sara

mm, det e som hon säger hästen vet sin plats men vill kanske spring lite, men respekterar dig och vet att det är du som e boss :)

Hur gör ni för att få hästen att veta sin plats? Vad använder ni för metoder?

Så hästen ska alltså gå lite snett bakom vid ledning?

Men det finns ju dom som vill ha hästen bredvid sig. Detta är alltså inte korrekt?

Att något är mer korrekt än det andra tycker jag är lite dumt att säga, det beror helt på vad det är för situation och vad man har för syfte med att leda hästen.
Man kan säga att det finns tre olika zoner som man kan leda hästen ifrån. Den första zonen är framför hästen och det är där man har det största inflytandet över hästen. Ett sto som har ett föl intar den positionen eftersom det är därifrån hon har mest kontroll över fölet. Men eftersom "ledaren" är så stort inflytande därifrån innebär det att hästen har väldigt lite självständighet. Zon två, som är från huvudet till bogen, är den absolut dominanssvagaste positionen! En som är ranglåg intar den positionen! Så på ett sätt kan man säga att det är minst korrekt att leda hästen på detta sätt om man vill vara ledare för hästen... Genom att leda på det sättet kan man visserligen stärka hästens självförtroende men personligen tycker jag att det är mycket bättre att använda zon tre för det ändamålet. Zon tre är från bogen och bakåt. Den kan användas av både ranglåga och ranghöga, men det skiljer hur de använder den. En ranglåg följer bara efter medan en ranghög driver. Detta är den zon där hästen har störst möjlighet att bygga upp ett självförtroende och vara modig samtidigt som man själv har har ganska så bra möjligheter att påverka.

/Sara

Att få hästen att veta "sin plats" gör man genom att man helt enkelt genom att man beter sig som en ranghög häst. Uttrycket att den vet "sin plats" tycker väl jag inte egentligen inte är det bästa utan det handlar ju mer om att hästen accepterar mig som ledare. Men för att hästen ska acceptera mig som ledare så måste jag bete mig som en sådan. För att etablera ledarskapet bör man arbeta mycket med hästen ifrån marken. Olika ledövningar är bra där man dels får hästen att flytta sig ifrån mig och dels låter hästen följa mig. Annars kan man arbeta en del i rundpaddock. Men man kan egentligen inte säga att det finns någon annan metod än att helt enkelt bete sig som en ranghög häst. Så det bästa man kan göra är egentligen att studera ranghöga hästar för att ta efter det beteendet. Och ju mer man studerar dem desto mer kommer man att konstatera att de ytterst sällan behöver använda någon form utav fysisk påpressning för att få sin vilja fram.

/Sara

Hästen skall gå där jag säger han skall gå. Vill jag ha honom bredvid eller framför mig så skall han gå där. Det vore ju idiotisk om jag bara kan ha kontroll över hästen när han går bakom. För att inte tala om hur svårt det blir att rida eller tömköra om jag måste ha hästen bakom mig hela tiden.
Har ni någonsin sett någon ställa en häst för bedömning bakom sig!!??

Ja, det är klart att hästen ska gå där man säger att den ska gå men man har större kontroll över hästen ifrån vissa positioner, detta är ofrånkomligt. Men vi vill ha ledarskapet över hästen så bör vi även förslagsvis bete oss som en ledare/ranghög "häst". Och en ranghög häst går inte (eller ytterst sällan) i "zon 2" hos en ranglåg häst där den har minst kontroll. Om du läste mitt inlägg där jag beskriver "zonerna" så ser du att den position man har när man tömkör ligger i "zon 3". Ridningen blir lite annorlunda eftersom man sitter på ryggen och egentligen borde vi inte ha så mycket kontroll över hästen från denna position. Det naturligaste för hästen är ju att få av oss (rovdjuret). Men har man hästens förtroende och den ser oss som sin ledare låter den även påverka sig och kontrolleras från denna position. Detta gäller även för zon 2. Men befinner man sig i zon 2 hos en häst som totalt ignorerar en så har man inte så mycket att säga till om (inte heller om hästen ignorerar en om man sitter på ryggen).

Beroende på vad jag gör använder jag mig utav de olika zonerna och när jag och hästen är samspelta så spelar det ingen roll vart jag befinner mig, jag kan ändå kontrollera hästen. Men när man börjar med hästen och ska etablera rangordningen är zon 1 den som helt klart är tydligast vad gäller vem som är högst i rang.

/Sara

Jag ser mycket av detta att folk inte kan leda sin häst på något annat sätt än att dra den bakom sig. Just därför att man inte hantera den när den går bredvid. Då är ledarskapet inte så mycket att hänga i julgranen när man är fast där man är. Jag vet att det blir problem för en del på westernshower när dom skall visa sin häst och först på tävlingsplats blir varse att hästen skall gå jämte den som visar.

Måste man släpa hästen har den inte accepterat ledarskapet. En häst som inte följer gör det oftast på grund utav att den inte anser att den som går framför är ledaren. Och då måste man vara så flexibel att om det ena sättet inte fungerar så måste man pröva ett annat.

Vad menar du med att folk inte blir varse om att hästen ska gå jämte den som visar förrän först på tävlingsplatsen? Är det någon tävlingsregel som de har missat eller?

/Sara

Du kan leda en häst från alla vinklar och håll. Däremot har olika positionr olika mycket inflytande på hästen och är olika dominanta. Om hästen intar en position vid dig som är dominant betyder det att den vill dominera dig, den vill leda. Om den dock intar en position där du har störst inflytande så är det ett tecken på att den accepterar att du leder.

Om hästen passerar dig så att du hamnar precis bakom den dominanta positionen som du ofta har vid ledning, så hamnar du i den positionen där du har minst inflytande på hästen. Hästen har då alltså intagit en dominant position vilket tyder på att den vill leda er - dominera. Man ska undvika att hamna i den positionen efter som att en häst/människa som låter sig flyttas ner på det sättet ger intryck att vara osäker på sin plats, vilket gör att hästen blir ännu mer osäker på individens kapacitet som ledare.

Däremot, om du har en fin relation med fast rang kan du leda hästen från alla positioner. Men innan rangen är grundad är positioner mycket viktiga efter som att de är avgörande för ditt inflytande.

Om jag säger till min häst att gå bredvid mig så gör han det. Tycker att det är mysigt ibland att gå och gosa lite. Men får han välja själv så går han snett bakom.

Innan jag insåg att placeringen av hästen var så oerhärt viktig så släpade jag hästen efter mig på vägen bort från hemmet och på vägen hem var det tvärt om. Men så fort jag intagit ledarrollen genom att härma en ranghög häst kan jag nu kontrollera min häst i alla positioner med hängande grimskaft. Hon kan till och med smyga, gå överdrivet försiktigt över is och gå korta steg på kommando. :banana:

lakrits skrev:
Hur härmar man en ledarhäst då?

Jag gjorde det så enkelt för mej att jag hellt enkelt "visade tänderna", dvs min arm fick fungera som hästens hals och min knutna näve som mule och tänder. En ranghög häst som visar att den i lägre rang inte får gå förbi vänder bak huvudet och visar tänderna. Jag härmade denna rörelse med armen, utan att nudda hästen. Min häst förstod detta efter bara 2-3 försök. Mycket effektivt.
Denna metod fick jag av Henry Blake men nu när jag läst Klaus Hempfling förstår jag att det finns betydligt fler intressanta och kanske mer långsiktiga lösningar.
Men det bästa är väl att studera en liten flock, då lär man sig mycket.

Men en ledarhäst eller ranghög häst visar ju som du skrev tänderna.
Men den bits ju och sparkas även vid vissa tillfällen.
Hur omvandlar du det?

Nu menar inte jag att jag ska bita och sparka min häst men vad ska man göra då i stället?

Bäst att tillägga att jag är en snäll människa , så jag inte får massa påhopp om att jag tänker misshandla min häst :smirk:

Ett bestämt nej eller att "brusa upp sig" brukar fungera alldeles utmärkt. Biter eller sparkar aldrig min häst. Det behövs inte. En ledarhäst behöver sällan göra det heller då alla vet att den leder. Det bästa är väl att aldrig försätta sig i en position där man behöver tillrättavisa hästen med våld. Men det är ju det ledarrollen "motverkar".

Gör en häst något mycket dumt brukar det enligt mina erfarenheter räcka med att ryta till och se förbannad ut... Eller göra saker hästen inte är beredd på som fångar deras uppmärksamhet och då får man själv mer tid att tänka ut hur man ska reagera.
Exempel på konstiga saker är att klappa händerna en gång hårt eller hoppa jämfota, vad som helst :D

Det är mina erfarenheter.

lakrits:
jag måste tillägga att jag älskar bilden du har haha! : )

hahaha,,,ja,,,alla undrar när den kommer att explodera.

Vem vet ,,,kanske när jag skriver mitt 10 000 ende inlägg :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar