Hästens nya hem

C

CarolineNSV

Hej!
När hästen anländer är det bäst att släppa den i Boxen och låta sig bekanta sig, eller Hagen?
Mer tips?

Jag har en väldigt grön hage och har svårt att komma på en annan lösning på att göra en ny hage med mindre gräs. Jag vill ju vänja hästen succesivt. Har ni några råd? Jag känner mig vilsen.
innan jag hämtar honom kommer han ha betat sen en vecka ungefär.
jag har ej tillgång till paddock el. dyl.

Hur gör ni när ni har många hästar o ska vänja dom vid gräset?

Snälla gör mig lite klokare så jag slipper oroa mig så fruktansvärt(!)

Sv: Hästens nya hem

Varför nte låta ngn annan häst beta av där först.
Sen om den är van vid box o kanske har åkt långt- skulle jag låta den bekanta sig med boxgrannen som oxå bör vara hagkompisen.

Gå ut o gå med den lite o släpp den själv första dagen.

Lycka till:)

Om det inte är en fångbenägen sort brukar det räcka med att proppa i den mkt hö o annan "boxmat" först och sedan släppa den mätt & go några timmar i taget i grönskan.

Ja det är en nordsvensk brukshäst, dom brukar ju oftast sägas hålla sig otroligt friska, och är tåliga.
Jag hoppas det ska gå bra.

När jag kommit med ny häst till stallet har vi tagit in hästarna (vi har bara 4 boxar) innan, och sedan ställt den nya hästen i sin box för att bekanta sig lite med stallet.
Hö i boxen och morötter i krubban;)

Sen har vi tagit utsläppet någon timme efter.
Har fungerat jättebra!

Ja det låter klokt, det var så jag tänkt, så han bekantar sig med sitt nya hem :)

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar