cahs
Trådstartare
Tanken med denna tråden är att få rätsida på hur man tolkar informationen på internet samt ur böckerna om utfodring. Det är ju ingen mening att räkna på nått man är osäker på är rätt.
Mina funderingar gäller främst magnesiumet och tillskott för att få ordning på Ca/P-kvoten.
Jag har fått följande på magnesium: 1.5 g/kg foder (2,2 g/kg TS)
och följande på MJ: 6 MJ/kg foder (9,1 MJ/kg TS)
Blir det 0,25 g Mg/MJ? Innebär det att magnesiumbehovet är tillgodosett?
Jag skulle behöva få upp fosfor rätt kraftigt (en kvot på 3,6 (Ca 5,1, P 1,4) och jag har hittat bryggerijäst. 0,2 kg får upp fosforn till en bra nivå och bra kvot. Är det okey att ge den mängden bryggerijäst? Eller finns det andra bra tillskott att stabilisera detta med?
Finns det någon kvot mellan kalcium och magnesium?
Tillskott av selen kommer också behövas men det ska jag klura lite på en stund till...
Mina funderingar gäller främst magnesiumet och tillskott för att få ordning på Ca/P-kvoten.
Jag har fått följande på magnesium: 1.5 g/kg foder (2,2 g/kg TS)
och följande på MJ: 6 MJ/kg foder (9,1 MJ/kg TS)
Blir det 0,25 g Mg/MJ? Innebär det att magnesiumbehovet är tillgodosett?
Jag skulle behöva få upp fosfor rätt kraftigt (en kvot på 3,6 (Ca 5,1, P 1,4) och jag har hittat bryggerijäst. 0,2 kg får upp fosforn till en bra nivå och bra kvot. Är det okey att ge den mängden bryggerijäst? Eller finns det andra bra tillskott att stabilisera detta med?
Finns det någon kvot mellan kalcium och magnesium?
Tillskott av selen kommer också behövas men det ska jag klura lite på en stund till...