Hästens näringsbehov & utfodring

cahs

Trådstartare
Tanken med denna tråden är att få rätsida på hur man tolkar informationen på internet samt ur böckerna om utfodring. Det är ju ingen mening att räkna på nått man är osäker på är rätt.

Mina funderingar gäller främst magnesiumet och tillskott för att få ordning på Ca/P-kvoten.

Jag har fått följande på magnesium: 1.5 g/kg foder (2,2 g/kg TS)
och följande på MJ: 6 MJ/kg foder (9,1 MJ/kg TS)

Blir det 0,25 g Mg/MJ? Innebär det att magnesiumbehovet är tillgodosett?

Jag skulle behöva få upp fosfor rätt kraftigt (en kvot på 3,6 (Ca 5,1, P 1,4) och jag har hittat bryggerijäst. 0,2 kg får upp fosforn till en bra nivå och bra kvot. Är det okey att ge den mängden bryggerijäst? Eller finns det andra bra tillskott att stabilisera detta med?

Finns det någon kvot mellan kalcium och magnesium?

Tillskott av selen kommer också behövas men det ska jag klura lite på en stund till...

Sv: Hästens näringsbehov & utfodring

Du kan använda råvaran mononatriumfosfat för att få upp mängden fosfor!

Ger du inte mineralblandning? Det finns ett gäng micromineraler som behöver tillgodoses också, lås dig inte vid macromineralerna. Ge mineralfoder som passar så bra som det går och sen ge ev. tillskott vilket inte brukar vara fosfor.

Jag ska kolla upp passande mineralblandning också. Men det är inte lätt att kolla upp mineralblandning om jag är osäker på om jag räknar/tänker rätt.

Jag ska kolla upp passande mineralblandning också. Men det är inte lätt att kolla upp mineralblandning om jag är osäker på om jag räknar/tänker rätt.

OM jag tänker rätt så har jag lyckats balansera upp Ca/P VILKET innebär att jag kan ge Chevinal Plus (som kostar i princip lika mycket som det andra mineralexemplet).

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 628
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 612
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 600
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama