Hästens manfria sida

C

Cockney

Hur är det nu?

Visst är det så att man brukar säga att den sida som manen ligger på är hästens svaga sida? Har en teori om detta som lyder att hästens starkare sida är mer musklad vilket gör att manen lägger sig på den motsatta sidan?

Någon som hört något liknande eller helt annorlunda?

Sv: Hästens manfria sida

Manen ligger (generellt iaf) på den starkare sidan, vilket oftast också är den stelare sidan. Tycker oftast att hästar verkar ha vänster som sin starka sida, men det kanske bara är dom jag springer på :smirk: . När hästen står uppställd kan man ofta se att dom är svagt böjda genom halsen och kroppen.

Hästen vill gärna ta stöd på den starkare sidans tygel. När man rider vill man ha en liksidig häst, gäller då att stärka den svaga sidan och gymnasistera hästen för att mjukna i den starkare/stelare sidan.

En välriden och musklad häst ska då enligt teorin vara lika stark/smidig i bägge sidor och ta lika mycket stöd på båda sidor.

Fast då borde ju manen dela sig jämnt över halsen..hmm.. Vet ärligt talat inte om det går att få en häst sååå liksidig.

Bara att se till sig själv, våra två halvor är inte heller likadana, en högerhänt person är ofta lite starkare och grövre i höger sida :)

Jag var på unghästclinic med Jens Fredriksson i helgen och han sa just det att manen oftast ligger på den svaga sidan för att det är mer muskler på den starka

Är det bara som du hört (att manen ligger på starkare sidan) eller ligger det någon förklaring/teori bakom.

Jag vet, jag har precis avslutat ett litet arbete om hästens manfria sida med utgångspunkt på den inridningshäst jag haft i skolan.

Det sägs vara oerhört sällsynt med en helt rak häst. Jo dom säger ju att manen ska dela sig om hästen är liksidig =)

Näe precis, ryttaren är nog en stor bidragande kraft till utvecklandet av hästens oliksidighet. Att mna upplever att största delen är starkare/stelare i vänster sida kan ju bero på att största delen av människorna och säkerligen också ryttare är högerhänta?! En högerhänt ryttare är oftast mer finkänslig i högerhanden vilket gör att hästen tar motstånd på den något stummare vänstarhanden.

Precis mitt resonemang
Men då har jag ju haft han som lärare också :D

Jag har hört det men jag har aldrig fått något beviosat eller ens gjort någon undersdökning av det hela....

Jag skrev fel :o naturligtvis ligger ju manen på den svagare sidan, skrev fort och läste inte igenom :o Och "ändra" knappen saknas på mitt tidigare inlägg så jag kan inte fixa det nu, undra varför den saknas där, fanns på med på det här inlägget?

Senast ändrad av en moderator:

Ändra knappen saknas för att det gått mer än 5 minuter sedan du postade inlägget! ;)

Intresant tråd.. Men hur är det om man har en häst med massor av man och medvetet lägger den åt ett håll.. Då borde ju tyngden från manen i sig hålla den på ena sidan och då faller väl teorin om starkare /svagare sida eller? Man vet ju själv hur lätt man ändrar benan i sitt eget barr liskom!

lånar knapp...
om hästen har mittbena i manen då? är båda sidor lika starka/svaga då??

Stämmer till viss del, men sedan har hästar precis som vi ibland virvlar och tjock/tunn man som också påverkar.

Cockney skrev:
Hur är det nu?

Visst är det så att man brukar säga att den sida som manen ligger på är hästens svaga sida? Har en teori om detta som lyder att hästens starkare sida är mer musklad vilket gör att manen lägger sig på den motsatta sidan?

Någon som hört något liknande eller helt annorlunda?

En häst föds med anlag för mannen på vänster eller höger sida. Mitt lilla islandsföl som är 9 dagar gammal, har knappast hunnit utveckla olika starka sidor, men det syns att hon kommer att få manen på vänster sida. En häst brukar vara svårare att böja åt det håll den har manen och gärna ta stöd i just den sidan. Det är mer markant på en häst med mycket man, såsom många islandshästar har. Det har knappast med starkare muskulatur att göra utan smidighet i musklerna.

Om ni tittar på hästar som springer så tittar de sällan rakt fram utan vill ha lite koll bakåt och vrider då huvudet åt ena sidan för att se bättre. Om den vrider huvudet åt det hållet den har manen ser den sämre för manen fladdrar i vägen. Men om den vrider åt andra hållet behöver den inte vrida lika mycket för att se. Naturligtvis gör den det som är lättare. Det gör att hästen blir stelare i böjning i den sidan den har manen för att den föredrar att vrida huvudet åt det andra hållet. Stå i stallgången/boxen och prova böja hästens hals åt båda håll, så märker ni att den visar mer ovilja åt det håll den har manen (finns undantag, se längre ned). Det beror på att musklerna på motsatt sida där den inte har manen är stramare, eftersom de inte tänjs lika ofta. Böjer sig hästen oftast åt vänster så tänjer den höger sidas muskler mest och vice versa. Ni kan träna upp detta med att ge små godbitar på ryggen eller sidan av magen, beroende på hur rörliga era hästar är, på båda sidor av hästen och med att ta tag i huvudet och försiktigt böja det mot magen och stretcha.

De flesta hästar är svårare att böja i höger varv och de flesta hästar har också manen på höger sida. Jag har haft ett islandssto där manen låg både till vänster och till höger, dock inte fint delad på mitten, utan den låg helt på vänster en bit, helt på höger i mitten och helt på vänster längre ner. Hon var väldigt jämn i sina sidor.

Eftersom hästen känns stelare i den sida den har manen, kan man uppleva den som starkare. De lärde tvistar om vilket som är fallet. Egentligen är det så att musklerna är kortare och stramare i motsatta sidan och det tar emot att böja hästen åt mansidan.

Det finns hästar som är lättare att böja åt det hållet de har manen. Då blir jag vaksam. Oftast ligger en skada bakom som gjort att hästen frångått det naturliga valet. Det kan vara ett framben, bogen, en nackskada, något i munnen eller annat. Ibland är skadan utläkt men hästen har vat sig vid att göra tvärtom, men oftast är det en skada som inte är utläkt. Jag hade en 2-åring med just detta beteende. Han var förstfödd och hade vid förlossningen blivit klämde över nacken, inte ovanligt, särskilt inte på förstfödda föl. Efter att vi rättat till nacken har han blivit helt ok, men det tog några behandlingar då det är en kraftfull islandshäst med rejäl nacke och mycket muskler.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Capable Case skrev:
Ändra knappen saknas för att det gått mer än 5 minuter sedan du postade inlägget! ;)

Intresant tråd.. Men hur är det om man har en häst med massor av man och medvetet lägger den åt ett håll.. Då borde ju tyngden från manen i sig hålla den på ena sidan och då faller väl teorin om starkare /svagare sida eller? Man vet ju själv hur lätt man ändrar benan i sitt eget barr liskom!

Aha, trodde den knappen var kvar hela tiden, ser ju nu hur det är ;)

Mjo, fast hela den teorin bygger väl på att man inte har manipulerat manen att ligga på "fel" sida.

Såg bilden på din avatar, en häst med så lång och tung man är det kanske enkelt att ändra manen på men på tex min häst som har en kort, ryckt man skulle det nog bli kämpigt ;)

sambaengi skrev:
En häst föds med anlag för mannen på vänster eller höger sida. Mitt lilla islandsföl som är 9 dagar gammal, har knappast hunnit utveckla olika starka sidor, men det syns att hon kommer att få manen på vänster sida. En häst brukar vara svårare att böja åt det håll den har manen och gärna ta stöd i just den sidan. Det är mer markant på en häst med mycket man, såsom många islandshästar har. Det har knappast med starkare muskulatur att göra utan smidighet i musklerna.

Om ni tittar på hästar som springer så tittar de sällan rakt fram utan vill ha lite koll bakåt och vrider då huvudet åt ena sidan för att se bättre. Om den vrider huvudet åt det hållet den har manen ser den sämre för manen fladdrar i vägen. Men om den vrider åt andra hållet behöver den inte vrida lika mycket för att se. Naturligtvis gör den det som är lättare. Det gör att hästen blir stelare i böjning i den sidan den har manen för att den föredrar att vrida huvudet åt det andra hållet. Stå i stallgången/boxen och prova böja hästens hals åt båda håll, så märker ni att den visar mer ovilja åt det håll den har manen (finns undantag, se längre ned). Det beror på att musklerna på motsatt sida där den inte har manen är stramare, eftersom de inte tänjs lika ofta. Böjer sig hästen oftast åt vänster så tänjer den höger sidas muskler mest och vice versa. Ni kan träna upp detta med att ge små godbitar på ryggen eller sidan av magen, beroende på hur rörliga era hästar är, på båda sidor av hästen och med att ta tag i huvudet och försiktigt böja det mot magen och stretcha.

De flesta hästar är svårare att böja i höger varv och de flesta hästar har också manen på höger sida. Jag har haft ett islandssto där manen låg både till vänster och till höger, dock inte fint delad på mitten, utan den låg helt på vänster en bit, helt på höger i mitten och helt på vänster längre ner. Hon var väldigt jämn i sina sidor.

Eftersom hästen känns stelare i den sida den har manen, kan man uppleva den som starkare. De lärde tvistar om vilket som är fallet. Egentligen är det så att musklerna är kortare och stramare i motsatta sidan och det tar emot att böja hästen åt mansidan.

Det finns hästar som är lättare att böja åt det hållet de har manen. Då blir jag vaksam. Oftast ligger en skada bakom som gjort att hästen frångått det naturliga valet. Det kan vara ett framben, bogen, en nackskada, något i munnen eller annat. Ibland är skadan utläkt men hästen har vat sig vid att göra tvärtom, men oftast är det en skada som inte är utläkt. Jag hade en 2-åring med just detta beteende. Han var förstfödd och hade vid förlossningen blivit klämde över nacken, inte ovanligt, särskilt inte på förstfödda föl. Efter att vi rättat till nacken har han blivit helt ok, men det tog några behandlingar då det är en kraftfull islandshäst med rejäl nacke och mycket muskler.

Anette

:bow: :bow: :bow:

Uma skrev:
Hästen vill gärna ta stöd på den starkare sidans tygel. När man rider vill man ha en liksidig häst, gäller då att stärka den svaga sidan och gymnasistera hästen för att mjukna i den starkare/stelare sidan.

En välriden och musklad häst ska då enligt teorin vara lika stark/smidig i bägge sidor och ta lika mycket stöd på båda sidor.

Det där var spännande. håller ju på med travhästar och där sätter man ju på ett sk entömmsbett om hästen är starkare i ena sidan. Har aldrig hört det där om att en häst skulle vara starkare i den sidan som den hänger på tömmen. Men det låter ju riktigt logiskt. Min häst ligger lite på höger tömm ibland, så nu vet jag vad jags ka göra :) . Man lär sig nå nytt varje dag :D .

Jag har funderat på det också...
Till exempel om hästen har en virvel i mankammen - av det kan man ju inte bedöma hästens starka och svagare sida.

Ligger hästen mer på ex. höger töm /tygel får man helt enkelt träna genom att försöka flytta över hästen till vänstertöm/tygel.. dock vet jag inte vad man har för syn på detta på travhästar...det kanske inte ses som lika viktigt?

min förra häst hade manen på båda sidor (delad) o han hade ju sina svagheter som stryrkor han med.

Jag köpte min häst direkt från bete på 4 månader o absoult ingen ridningn, han va riktigt tjock o "oriden" han hade då manen helt på vänster sida, nu efter snart ett år han han lika mycket man på båda sidor.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
561
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har en häst som jag tidigare skrivit lm här på Buke. Hon har mycket i sitt bagage och jag har jobbat mycket för att vår relation ska bli...
2
Svar
22
· Visningar
2 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat