Hästens magsäck!

Sv: Hästens magsäck!

Lite fakta om hästens magsäck och varför det är så viktigt att fodra många givor/dag. (Obs att magsäckens hinna saknar sydd mot ett lågt PH värde som uppnås vid bl.a. få fodertillfällen/dag) PH 1.5 är frätande.

Hästens magsäck

Alla hästar oavsett ålder kan drabbas av magsår. I en studie som utfördes i USA på fullblods-hästar i träning fann man att 80 % hade magsår. Bland travhästar i Sverige som varit med i en liknade studie har man konstaterat magsår hos 43% av hästarna. Man vet också att bland hästar som undersöks för andra mag och tarmsjukdomar är det ca 50% som även har magsår.

Eftersom hästen är anpassad för att äta ett foder som det tar lång tid att samla
in, tugga och svälja har den inte behövt någon stor magsäck. Magsäcken är liten och rymmer 8-15 liter vilket utgör mindre än 10% av mag- och tarmkanalens system.

Magsäcken är belägen bakom levern på vänster sida och kan delas in i tre delar.
Övre delen där det sker en viss mikrobiell jäsning med hjälp av mjölksyrebakterier. Här är pH neutralt (6,0-7,0) och slemhinnan saknar skydd för riktigt lågt pH.
Mittersta delen/fundus avsöndrar magsaft. Här finns ett slembarriärskydd som skyddar slemhinnan från att frätas sönder av syran. Hästar utsöndrar ca. 1,5 liter magsaft per timme och magsaftens saltsyra skyddar magsäck och tarmkanal mot främmande bakterier.
Nedre delen av magsäcken/pylorus, här blandas magsaften med fodret och pH värdet kan sjunka ned till 1,5
Källa: AlltOmHästar

Om du läser mitt nästa inlägg ser du att jag korrigerat mitt felaktiga ordval :) Så vi menar nog precis samma sak, bara uttrycker oss olika.

/Zelma

aa, verkar var så många som är insnöade på sitt sätt att de inte fattar att det kankse är det som är problemet :(

Hejsan, jag är inte så duktig när det gäller matsäcken på hästen oså, Men jag ska hyra en häst o ha den på lösdrift men den har tillgång till ´hö och vatten hela tiden, men nu är det så att ägarna vill att jag ger den müsli beroende på vädret hur mycker jag riderosvådidare, men jag har ingenaning om hur jag ska ge honom de, hur mycket och jag har ingen chans att vara där flera gånger om dagen.
Han är en arab 152cm 10 år, rids ganska mycket :)!

Hejsan, jag är inte så duktig när det gäller matsäcken på hästen oså, Men jag ska hyra en häst o ha den på lösdrift men den har tillgång till ´hö och vatten hela tiden, men nu är det så att ägarna vill att jag ger den müsli beroende på vädret hur mycker jag riderosvådidare, men jag har ingenaning om hur jag ska ge honom de, hur mycket och jag har ingen chans att vara där flera gånger om dagen.
Han är en arab 152cm 10 år, rids ganska mycket :)!
En häst som har fri tillgång till grovfoder behöver normalt inte något kraftfoder om värdena i grovfodret är okej (i balans). Så för att kunna bestämma om hästen behöver tillskott av något slag måste du veta värdena på grovfodret. Det skadar dock inte om man vill ge en eller ett par nävar kraftfoder när man har ridit som "belöning". Men försök få reda på värdena i höet (om ingen har gjort en analys så kan det vara värt att göra en själv, kostar några hundralappar). Det tjänar både du och hästen på (du ekonomiskt, och hästen kroppsligt).

Ts och andra som diskuterar magsäckens funktion. Hästen saknar så kallade sträckreceptorer i magsäcken vilket gör att de inte kan känna mättnadskänsla. Människan har sådana sträckreceptorer i magsäcken vilket gör att vi blir mätta när vi fyller vår magsäck.

Bara ett litet tillägg i diskussionen :)

Jag har glömt bort min egen tråd!:o
Men tack för alla svar, intressant!:bow:

Men om man har en lättfödd fet häst på fri tillgång till hö (lösdrift) då får man antingen motionera den mer eller så hindra den från att äta fritt men ändå få sitt tuggbehov tillgodosett!? Myggnät över höhäcken:confused:

Och pga av olika omständigheter har "flocken" (6 hästar) splittrats, så dom är bara två ute i lösdriften, båda lika lata/tjocka:crazy:
Släppa in en hyperaktiv hästkompis kanske:D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka