Hästens magsäck!

_L_

Trådstartare
Eftersom risken för ”överfyllnad” av magsäcken är liten hos hästar som lever naturligt – dvs på betesgräs – har naturen inte försett hästen med sk sträckreceptorer i magsäcken. Hos människan och många andra däggdjur signalerar dessa en tydlig mättnadskänsla när magsäckens vägg blir utspänd av en viss volym föda. Hästen känner däremot inte när magsäcken är full. Det är i stället den tid under vilken hästen äter som påverkar upplevelsen av att ha ätit tillräckligt. I princip kan man säga, att en häst aldrig kan känna sig mätt därför att magen är full. Den slutar att äta när den ätit tillräckligt länge.

Har jag läst på en sida:angel:
Kan det innebära att hästen äter tills den spricker:confused::eek:
Det har väl aldrig hänt.....? Men det låter som det skulle kunna hända lixom:crazy:

Sv: Hästens magsäck!

Nej, det innebär att hästen måste tugga en viss tid (helst länge)för för att känna mättnadskänsla.

Mvh
Zelma

Mättnadskänsla var dumt ordval...känna sig nöjd / fått sitt tuggbehov tillfredställt kanske är nog ett bättre sätt att uttrycka det :p

Nej det kan inte hända, om du inte ger hästen väldigt snabb tuggad mat som sväller först i magen och något sådant foder har jag aldrig hört talas om.

Det är därför det är så viktigt att hästar får äta tillräckligt lång tid, att man inte stirrar sig blind på vad hästen behöver för mj och energi utan på ättiden i första hand och tillsätter energi/mj rika foder först om hästen inte kan äta tillräckligt mycket hö för att tillgodose sina behov.

det här är ju superintressant! hästar som lätt går upp i vikt och ständigt är hungriga skulle alltså kunna bli mer nöjda om de t ex fick pilla ut öt ur ett finmaskat hönät eller fick gå och beta med munkorg!? de skulle alltså bli er mätta av sin mat, eftersom de fick tugga längre?

det förklarar väl också varför hästar kan äta kraftfoder tills de får kolik? därför att de i naturen inte är anpassade för kraftfoder och när de kommer över det så tror deras kraoppar att de ska äta kraftforet en viss "tid"? dvs de tro att de ska äta kraftfoder i åtta timmar :angel: ?

Men det är kul att se hur pass liten matsäcken är jämfört med maten!

mage.jpg

Maten ligger inte kvar en viss tid i magsäcken, utan när det fylls på med nytt knuffas det äldsta vidare. Ger man mycket snabbäten mat som kraftfoder så knuffas det bort för snabbt och fodret hinner inte bearbetas av galla och magsyra tillräckligt utan risken finns att det jäser längre bak i matsmältningssystemet.

Hästar har inte "mättnadskänsla" som vi människor.
Den kommer knappast spräcka magsäcken för att den äter för mycket grovfoder. Jag tror aldrig det har hänt överhuvudtaget.
Men kommer den lös på kraftfoder är det ju betydligt värre! Särskilt spannmål som jäser i grovtarmen och skapar störningar i tarmfloran!

det här är ju superintressant! hästar som lätt går upp i vikt och ständigt är hungriga skulle alltså kunna bli mer nöjda om de t ex fick pilla ut öt ur ett finmaskat hönät eller fick gå och beta med munkorg!? de skulle alltså bli er mätta av sin mat, eftersom de fick tugga längre?

det förklarar väl också varför hästar kan äta kraftfoder tills de får kolik? därför att de i naturen inte är anpassade för kraftfoder och när de kommer över det så tror deras kraoppar att de ska äta kraftforet en viss "tid"? dvs de tro att de ska äta kraftfoder i åtta timmar :angel: ?

För att tuggbehovet ska tillgodoses ska man ge minst 1 kg torrsubtsans per 100 kg kroppsvikt.
Det är absolut minimum måste man tänka på! Hästar är gjorda för att beta 14-18 timmar per dygn!
Men om man ska utfodra en fet lättfödd häst ska man ge lagom mängd grovfoder och helst skippa kraftfodret. man kan ju låta den stå på halm så får den sysselsättning men inte för mycket näring.

Kraftfoder tuggas snabbare. Näringen i kraftfoder är ju mer koncentrerad också. Så ja kort sagt; den kan föräta sig på kraftfoder för den är inte anpassad att äta det överhuvudtaget.

det innebär att vi säger att hästen bara lever på kanske 5 kg hö och 4 kg kraftfoder så får hästen anatagligen inte sitt tuggbehov tillgodosett och den känner sig inte mätt, fast den antagligen har sitt näringsbehov tillgodosett. Därför går hästen och är hungrig :crazy: är däför det är så viktigt att de får mkt grovfoder!!!

Därför går hästen och är hungrig :crazy: är däför det är så viktigt att de får mkt grovfoder!!!

Jag tror inte att det egentligen har ngn betydelse om den känner sig hungrig eller inte, annat än att det skapar ett obehag. Jag tror mer att det handlar om att hästen måste få i sig tillräckligt mycket fibrer så att grovtarmen hålls igång. En häst är egentligen konstruerad att bara äta grovfoder där fibrerna ska jäsa i grovtarmen. Det bygger på en balans mellan massor av olika bakterier som lever där. Det är viktigt att den bakterie-balansen inte rubbas vilket den kan göra om den får mkt kraftfoder och lite grovfoder. Då kan fel sorts bakterier ta överhanden. Detta kan ställa till med problem som ex mer syror i tarmen, tarmsjukdom, fång osv.

men det är ju när hästen tuggbehov = den känner sig inte mätt som hästar ofta börjar med krubbbitning, vävning m.m så jag tror mättnadskänslan har ganska stor betydelse för hästen....

men det är ju när hästen tuggbehov = den känner sig inte mätt som hästar ofta börjar med krubbbitning, vävning m.m så jag tror mättnadskänslan har ganska stor betydelse för hästen....

Det är klart att det är viktigt att den ska känna sig mätt. Det var inte så jag menade. Det håller jag verkligen med dig om. Hur kul hade det varit att vara hungrig alltid? Jag bara menade att det är inte bara för att tillgodose tuggbehovet som man ska ge hästen grovfoder utan det är även viktigt för hela matspjälkningssystemet.

är det inte så att hästen börjar bilda magsår efter x antal timme/timmar - och därför får de en obehagskänsla som vi kan tolka som hunger? :)

vet faktiskt inte, vet inte riktigt vad magsår heller igentligen... :smirk: Någon som vill förklara ? :)

Oavsett vad som är grundorsaken till magsår hos häst, så uppträder magsåret när det finns en obalans mellan de aggressiva och de skyddande faktorerna i magsäcken. De aggressiva delarna är saltsyran och pepsinet. De skyddande faktorerna i magslemhinnan är en bikarbonatbarriär, prostaglandin, blodflödet, cellreproduktionen m m. Något som också har betydelse är att inte magsäcken är tom någon längre stund - fodret absorberar magsyran. Dessutom så neutraliserar bikarbonatet i saliven delar av magsyran. En amerikansk undersökning som gick ut på att fastställa fodringens betydelse mätte pH-värdet i magsäcken på ett antal hästar både när magsäcken var fylld med foder och när den var tom. pH-värdet 7 representerar neutralitet, medan siffror lägre än detta är surt och siffror högre än 7 är basiskt. Alltså ju lägre siffra desto högre grad magsyra.

Undersökningen visade att när hästar hade fastat 24 timmar var deras genomsnittliga pH-värde lägre än 2. 80 % av hästarna hade ett värde lägre än 2. Varje pH-siffra har en faktor på 10. Dvs. så innebär ett pH-värde på 3 = 10 gånger mindre magsyra än pH 2. Hästarna i experimentet som hade fri tillgång till hö - där visade 70 % av hästarna ett pH-värde över 2 - och genomsnittssiffran var 3,2.

Kollade runt lite för att försöka förklara mig bättre, här ovan var en lite mer "invecklad" förklaring, men ungefär som jag tänkte mig! :)

Den typ av foder som hästen äter och vilka tidsperioder som går emellan utfodringstillfällena har stor betydelse för hur hästen kan hantera magsyraattacken i magsäcken. Hästar som betar dygnet runt på stora ytor ("oändliga") har minsta magproblemen. Forskning har visat att sådana hästar - om de tas in på stall - ofta inom en vecka visar tecken på magsår - även om de får fri tillgång till hö!

Hästar som har möjlighet, tillbringar större delen av sin tid ätande. Det är så naturen har avsett det. En sådan häst håller sin lilla magsäck fylld i stort sett jämt. En uppstallad häst får oftast större fodergivor med längre intervall. Dessutom får ofta den hästen kraftfoder i någon form. Detta innebär att hästen får mkt av sitt energibehov täckt av kraftfoder, vilket gör att den inte äter lika mkt hö, även om den har fri tillgång!

Det tar dessutom kortare tid att äta kraftfoder än hö, vilket innebär att hästen använder mindre tid till att äta. Allt ovanstående innebär att hästens magsäck ofta är tom, och i och med det - öppen för "attack" av den ständigt närvarande magsyran.

Fodringen av hästen spelar alltså en avgörande roll för om hästen utvecklar magsår eller ej - men det finns även fler faktorer som inverkar.

Mera! :) De fler faktorer som nämns i slutet är bla. stress, det kan bidra till magsår.

verkligen! :)

men man blir lite nervös när man tänker på hur många hästar som går på bantning och käkar några futtiga kilon grovfoder/dag.. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka