Hästens hållbarhet och undvikande av skador

Sv: Hästens hållbarhet och undvikande av skador

#Jag använder kyllera om jag ridit hårt och försöker stretcha efter varje pass. Låter hästen göra nånting 7 dagar i veckan (det är iaf målsättningen). Han bor i lösdrift och har fri tillgång till foder.
#Lindar inte normalt sett benen, använder inte heller skydd speciellt ofta.
#Veterinären kollar av ben och gör en lättare böjprovskontroll vid vaccineringen varje år, kollar även av tänderna då.
#Hovslagaren är utbildad och väldigt kunnig (vad jag tycker) , målsättningen är att pållen ska gå barfota året om till slut.
#Massör och kiropraktor då och då, massör nån gång i månaden.
#Använder anpassad och utprovad utrustning (avlivade mitt hbl-sto i januari, troligtvis halt efter en för trång sadel....) Kollar sadeln på utprovningsställe minst en gång årligen.
#Är noga med framförallt uppvärmning. Rider och kör vaierat, rider inte på tunga åkermarker osv.

Min pålle är en 6-årig varmblodstravare som inte gjort speciellt mycket i sitt liv än, som inackorderingar har jag ett 21-årigt travarruss och ett 20-årigt korsningssto som jag tävlar i hoppning.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 973
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Utöver den vanliga skötseln? (Hovslagare,avmaskning,vaccinering,daglig skötsel,motion osv) Anlitar ni massör,kiropraktor, tandläkare...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Breccia_
·
Hästvård Tänkte fråga era åsikter angående massörens "utlåtande" idag. Vår islandshäst har på senare tid rört sig litet spändare/styvare än...
Svar
12
· Visningar
1 411
Senast: drysno
·
S
Hästvård Hej! Har ni några tips på hur man kan förbättra hästens presentation i ridningen ex dressyr/hopp, ska man tex kyla benen efter ridning...
Svar
12
· Visningar
2 073
Senast: SilverLake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka