Hästens hållbarhet och undvikande av skador

S

sandra86

HEJ!!
Skulle vilja veta vad ni gör för att förbättra hästens hållbarhet och undvika skador (tex ledinflammationer) i den alldagliga skötseln. Använder ni tex liniment efter träning, kyllera, stretchar dem, lindar ben osv. Varför gör ni saker osv. Har ni kontakt med veterinär, equiterapeut, massör osv.
Skriver projektarbete om detta så jag skulle vara tacksam för tips på literatur eller folk man kan prata med angående detta. Vill även veta hur ni själva gör för att få tips o så till mina egna :)

MVH Sandra :bow:

Sv: Hästens hållbarhet och undvikande av skador

hej!
precis som du nämde så är jag nogran att kyla av hästens ben efter jobb som jag utfört, jag stretchar alltid efteer varje jobb, linementar och lägger stallbandage dom dagar han jobbar mindre eller bara vilar.
jag har också ett magnettäcke som jag lägger på varje natt och magnet benskydd som jag sätter på. Han har aldrig varit skada´d förutom när han sprang och vrickade till sig illa i hagen, annars är han fräsch runt om. Vi har även kontakt med en diplomerad hästmassör som kommer en gång i månaden, också kontakt med kiropraktorer. Detta gör vi inte föra att han är ohållbar, utan för hans bästa välbefinnande och för att som du säger undvika evetuella skador.
Jag tänker också på att lägga upp ett bra arbetsschema varje vecka som anpassar Galliano som han heter, efter hur han har kännts och känns, tänker också på hur han är varje dag, om han är lite tröttare så tar jag det lite lugnare, det gäller att hela tiden stämma av hur hästen känns och hur träningen skall läggas upp för största prestationsförmåga och hållbarhet.
Att rida rätt är också viktigt för att inte slita på hästen och orsaka slitage som är grunden till skador på senor, i leder, ryggar mm.
Jag strävar eftar att få Galliano att jobba i god självbalans med ett ärligt mjukt stöd på bettet, att han vinklar bak rätt i rörelser och spårar rätt, men inte minst sätter under sig och jobbar rätt med bak, när han gör det så har jag en häst som jobbar i uppförsbacke och är alltså för mig en korekt riden häst.
Att sitta på en volt en hel lektion och bara nöta på formen och vart man har huvudet, ger absolut inget resultat utan sliter snarare på hästen. Därimot att ständigt göra tempoväxlingar i alla gångarter stärker hästen i alla muskler.
Jag är också nogrann med att inte trötta ut hästen i onödan, om han känns fin och mjuk i hela kroppen leker jag runt lite i öppner och sluter, skänkelvikningar, och åttvolter, serpentiner mm för att behålla mjukheten, sedan nöjjer jag mig även om jag bara ridit 20 minuter, om han känns fin och jag har uppnått det mål som jag satt för detta ridpass/tömkörningspass finns det ingen orsak att fortsätta. Eller om han känns jättetrött så hoppar jag över arbetet och ger honom en vilodag istället, som sakt det gäller att hela tiden läsa av och stämma av hästen och träningen. Även lösgörande arbete är jag jätte noga med, det motsvarar ungefär gymnatik för ballettdansöser. och det är det som jag lägger största vikten av träningen på.
Att variera hästen arbete med även markarbete inom hoppning fasst jag rider och tävlar dressyr, med kombenation i skog och mark och vila är viktigt.foderstaten är också viktigt.

Det är som jag lägger upp min träning och ompyssling till min häst, och det verkar han må väldigt bra av och når den absoluta toppformen. Hoppas att det kan hjälpa dig lite i arbetat iallafall.

Lycka till och jag håller tummarna på ett högt betyg!

Jag kyler ner benen efter ridning med antingen Isbalsam/Isspray/Swede Clay/Ice Gel eller Liniment Blue. (=jag använder inte allt på samma gång, utan använder något av det).
Har han gått hårt och står inne på natten, (han går ute dygnet runt sommartid), så lindar jag med Back on Track.
Stretchar gör jag några gånger i veckan efter ridning, och masserar gör jag också några gånger i veckan. Använder då gärna Arnika Gel!
Har inte kontakt med någon massör eller liknande, men har haft en massör ute ganska ofta förut.
Använder diverse täcken vid dåligt väder gör jag också, har väl lite täckesmani själv men har man en fryslort till häst så! :D

För den allmänna hälsan så är jag väldigt noga med foder (= alltid analyserat foder med bra kvalité, kosta vad det kosta vill!). Har uträknad foderstat. Tar träckprov som förövrigt visade på 0 EPG (JIPPIE!!), och har beställt tid hos en välutbildad hästtandläkare. Ska också nu i dagarna ta ut en kille med värmekamera och låta honom gå igenom hästen (bara i förebyggande syfte).

Ridningen lägger jag stor vikt på, för en träningdagbok där varje dags ridning och vistelse i stallet dokumenteras. På det viset blir träningen mer varierad och vi rider aldrig på samma ställe två dagar i rad! ;) Tränar för en duktig tränare på hemmaplan och åker gärna iväg och tränar för utländska tränare.
Tycker att det är viktigt med lösgörande och mjukgörande övningar och att bygga upp muskler, smidighet och styrka. Uppvärmning och avskrittning är också viktiga kapitel! Varierar ridning med longering, löslongering, vilodagar, tömkörning, promenader och så vidare...

Har en väldigt frisk och välmående häst som är på topp både psykiskt och fysiskt! :love:

Mvh Huntress :)

Hej!
Hästarna går på lösdrift med 24 timmars rörelsefrihet, dvs blir aldrig inlåsta i isoleringscell. De är barfota med markparallelt hovben och rids och körs mycket på varierande underlag. Fri tillgång på hö. De är inte täckade eller klippta. På detta vis har jag hållit mina hästar friska under många år.

För att inte ge hästen ledinflammationer så lär jag mig att rida bättre...

Ger artoflex varje dag! Lindar med back on track när de har gått hårt.

förbättra hästens hållbarhet
Jag sköter och rider den så bra som möjligt, så skonsamt som möjligt för hästen. Väljer foder, stall osv som jag anser är så bra som möjlgit för hästen, för att den ska vara glad både i huvudet och frisk i kroppen.

och undvika skador (tex ledinflammationer) i den alldagliga skötseln.
Som ovan, ser även till att ha ordentlig utrustning som fungerar och sitter bra.

Använder ni tex liniment
Jag använder liniment om de inte känns riktigt som de ska.

kyllera,
Hänt att jag använt då och då efter ordentliga ansträningar.

stretchar dem,
Är väldigt dålig på stretching, och har haft en ponny en längre period som inte varit riktigt välvillig till att samarbeta ifrån marken alltid. Stretchar några lättare övingar jag fått råd att göra nästan varje dag.

lindar ben
Lindar ben ibland. Men jag anser inte att mina hästar egentlgien behöver det så mycket, utan att jag gör det beror mer på att jag är prylgalen.

Har ni kontakt med veterinär,
Har vetrinär ute för minsta sak.

equiterapeut, massör osv.
har en equiterapeuti stallet som jag kan snabbt be om hjälp, hon masserar även, vilket även min mamma kan och gör åt mig.

Hej!

Jag brukar först och främst vara noga med att värma upp hästen ordentligt före ex ett hoppass eller dressyrpass, liksom jag är noga med att värma av hästen, dvs skrittar ordentligt.

Jag ser till att skoningarna kommer med jämna intervall, att de är vaccinerade korrekt och att jag använder benskydd när jag rider för att minska risken för sparkar och slag.

Efter ett "rejälare" träningspass stretchar jag samt kyler med lera eller gel.

Stallbandage använder jag ibland om hästen kanske är skadad och därför inte kan motioneras ordentligt. Har man en frisk häst som får röra på sig ordentligt i hagen så behövs stallbandage inte egentligen. Men sen är ju jag som många andra här lite prylgalen så man lindar benen "bara för att man hittat så snygga lindor" hehe...

Är hästen gallig så brukar jag linementa eller använda örtbaserade salvor.

Jag har kontakt med en massör/equiterapetui ifall jag behöver hjälp med något jag själv inte kan årgärda. Annars brukar jag massera lite själv lite då och då för hästens välbefinnande. (Har själv gått en hästmassörskurs hos stall Oberon).

I övrigt får mina hästar gå ute i hagen ca 8-10 tim/dag beroende på väder under höst och vinter, under sommaren går de ute dygnet runt från början på juni till slutet på september. (tävlingshästar).
Är det dåligt väder har de regntäcke på (ej på sommaren) och om det är kallt har de vintertäcke.

det finns så mycket man kan göra för att förebygga många skador och att förbättra hållbarheten, men det absolut viktigaste tror jag är man man rider sin häst med sunt förnuft och att man inte anstränger den mer än vad den har kondition för!!

köp boken:
den skadefria hästen, praktiska metoder som håller hästen i form
av Amanda Sutton

kalasbra bok..

vart finns den boken?

Hej!

Jag skrittar ALLTID fram och av minst 10 minuter. Sen stretchar jag varje gång hon jobbat och ja..det är väl det. Kollar självklart upp henne om nåt verkar konstigt. Är hon hängig/trött tempar jag och visar hon tydligt att ideag orkar/vill jag inte, så får hon vila den dagen. Annars går hon 6 dagar/vecka, för hon mår bäst när hon får röra mycket på sej. / Lavinia

den finns där man köper böcker, bla på internetbokhandlar, kan inte skriva ut namnet på dem här för det var därför om det inte stod med i inlägget.. :)

Som de flesta andra ser jag till att variera underlaget jag rider på.
Jag använder inga medikament utom möjligtvis lite kyllera efter ett hårdare träningspass.

När jag rider har jag alltid skydd på benen.
Vid uteritt så har jag vanliga benskydd och strykkappor på och vid dressyr så har jag oftast lindor eller ovanstående skydd ( beror var jag rider någonstans)

Jag lindar inte med stallbandage osv. dels för att jag inte behöver och har man väl börjat så sägs det att man måste fortsätta med detta.

Jag är noga med hur jag rider hästen och rider kontinuerligt för auktoriserade ridinstruktörer som ser att hästens rörelsemönster är ok. Den utrustning jag har är anpassad till den häst jag rider. Jag tar hänsyn till underlag, broddar när så behövs använder exempelvis senskydd vid hoppning, benskydd vid ridning i skogen osv. Jag lindar nästan aldrig benen utan bara om skäl till det föreligger. Är hästen onaturligt varm och svullen i ett ben så kyler jag med kallt vatten 20min alt kyllera beroende på årstid (blir det inte bättre inom 2-3dagar ringer jag vetrinär eller åker till klinik). Framförallt försöker jag hålla koll på hästen varje dag. Är det något som inte stämmer så anpassar jag mig efter hästen, dvs jag rider inte lektion varje måndag bara för att det ska vara så utan hoppar över om det är så att något inte är ok. Jag ser över tänderna varje år, jag har en bra hovslagare, då och då tar jag ut en massör som känner igenom hästen. Jag är även noga med det foder jag ger, att det har hygienisk god kvalitet. Jag räknar på hästens behov och försöker hitta en bra balanserad foderstat som passar. Jag undviker täcken på sommarhalvåret då solen är en viktig vitaminkälla. Vaccinerar och avmaskar enligt det som gäller.
Sen skadar sig ju hästar i hagen eller genom andra tilltag som man som hästägare inte alltid kan styra.

Jag ser till att skritta min häst mycket både innan och efter ett ridpass. Jag rider också varierat i ridhus och terräng för att träna hästen både konditions- och styrkemässigt. Min häst har inte varit halt under de 1,5 år som jag haft henne, förutom en hovböld men det kan ju hända alla oavsett omsorg.

Jag använder ALDRIG benlindor eller andra typer av senskydd. Dessa är ett relativt nytt påfund och har ingen praktisk betydelse för hästen. Jag kyler/värmer inte heller, eller använder liniment.
Däremot litar jag på att hästen är optimalt skapt för att röra sig och klarar detta utan en massa skyddsåtgärder.
Jag ser till att hästen får leva det liv den är skapt för. Alltså mycket utevistelse och varierat arbete.
Täcke används endast vid regn, allstå är hon utan täcke även vintertid.
Jag är noga med uppvärming före arbete och avskrittning. Lika noga är jag med att ridpasset ska vara väl tilltaget (inte alltid möjligt pga tidsbrist) och att hästen verkligen får jobba ordentligt. De står ju så många timmar ändå i hagen/boxen.
Foderdelen är också viktig och en väl balanserad foderstat används.

För att få mina hästar att hålla så är jag noga med:
* Att alltid rida på bra underlag och/eller anpassa ridningen efter underlaget.
* Att alltid skritta fram och av minst 10 minuter.
* Att rida på omväxlande underlag/sätt.
* Att aldrig ställa av hästen helt, vilodagar ska hästen skrittas vid hand. Likaså vid semestrar för pållen.
* Att alltid ge förstaklassigt foder i rätt mängd.
* Att aldrig spara på hovvården.
* Att ngn gång per år även om hästen känns helt ok, låta "muskelutbildad" person kolla av hästen så den inte har ngn skavank som kan åtgärdas innan det utvecklas till skada.

Och rent praktiskt så kyler jag alltid benen med kylgelé efter hoppning, samt stretchar pållen efter i stort sett alla ridpass.
Använder Back-On-Track underlägg ibland efter hårdare arbete.

Jag = sedan 16 år lycklig ägare av en fullt brukbar 22-åring som tävlat i hela sitt liv och aldrig haft en förslitningsskada.
Samt även lycklig ägare av en nu 11-årig tävlingshäst jag haft i 10 år, som i våras av veterinär fick orden "han kommer också vara så fräsch när han är 22 år om han inte skadar sig genom olycka".

Benlindor och senskydd mm är till för att skydda hästens ben mot onödiga slag vilket jag INTE tycker är onödigt som du skriver (kan inte förstå ditt resonemang). :confused: Man kan undvika hältor och sår med hjälp av dessa även om hästen ifråga har korrekt benställning, speciellt i hoppning då.
Däremot hjälper inte bandage o dyl att stödja ett hästben. De är för stora och tunga för att det ska hjälpa som stödbandage.( Nyss läst på nätet om hästar)
Sen kan man om man vill, ha snygga lindor för att det är snyggt. :D

* Är noga med att utrustningen sitter som den ska
* Använder skydd vid hoppning & skogsridning med mkt galopp
* Stretchar efter nästan varje pass
* Masserar lite lätt varannan dag
* Har ute en utbildad & duktig massör c.a en gång i månaden
* Värmer upp & skrittar av ordentligt
* Efter hårdare pass kan jag linimentera med t.ex Arnika, samt linda med BoT.
* Använder täcke närd "det behövs"
* Ger bra foder.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 973
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Utöver den vanliga skötseln? (Hovslagare,avmaskning,vaccinering,daglig skötsel,motion osv) Anlitar ni massör,kiropraktor, tandläkare...
Svar
2
· Visningar
848
Senast: Breccia_
·
Hästvård Tänkte fråga era åsikter angående massörens "utlåtande" idag. Vår islandshäst har på senare tid rört sig litet spändare/styvare än...
Svar
12
· Visningar
1 411
Senast: drysno
·
S
Hästvård Hej! Har ni några tips på hur man kan förbättra hästens presentation i ridningen ex dressyr/hopp, ska man tex kyla benen efter ridning...
Svar
12
· Visningar
2 073
Senast: SilverLake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka