Hästens första gång med kandar?

Sv: Hästens första gång med kandar?

Min brydde sig inte heller så värst.

Satte på kandaret och red som vanligt, han var då 17 år och jag vet inte om han gått på kandar innan han kom till mig, kanske jag ska tillägga.

jag gjorde kanske en knäpp grej men jag tömkörde med mitt, alltså tömmen i bridongen och sen ett par tyglar som fick sitta i en av ringarna på gjorden, just för att hon skulle få känna hur det kändes utan att jag satt och fifflade för mkt, och det gick nästan felfritt när jag sen red på det några ggr senare

visst tyckte han att det var lite ovanligt med dubbla bett i munnen och trixade lite med det.

men sen flöt det bara på :)

Jag satte på hästen kandaret och red som vanligt. Det var under en träning och kandaret åkte även på på tränarens inrådan.

Hästen gjorde ingent speciellt, hon grejade mycket med betten när hon stod stilla men när hon reds höll hon det stilla.

Jag vet inte om det var första gången för henne eller ifall hon gått med det innan.

Jag satte på kandaret och red ett vanligt dressyrpass direkt. Hästen sa inget speciellt alls.

Hon drog en djup suck av lättnad, slöt munnen och spände av. ;)

Jag började bara rida med det, eftersom hon inte funkade på tränsbett kunde det knappast gå sämre...

Min sa ingenting, tränaren passade in det och sen red vi lektion. (med den dåtills bästa ridkänsla vi haft)

Satte på det, satt upp och red ett lätt pass i paddocken med mycket beröm!

Jag sätter på kandaret och skrittar ut i skogen första gången. Inga problem.

Klart smidigt. Kandar å så skogen. Inga bekymmer :)

Väntar på mitt som jag beställt. Sen blir det spännande att se vad pållen säger om det:)

Sa inget alls, joggade henne på ridbanan.

Provade kandaret på min femåring ( tog på det i boxen) och han accepterade det direkt han smakade inte ens på det:D

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen gick finalen av Stora Enso Cup - tävlingen för ungdomar som aspirerar på en landslagsplats i dressyr - av stapeln för allra...
Svar
0
· Visningar
58
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka