Hästens form och betsling??!!

N

NiitSirK

Jag skulle bara vilja höra Er syn på hästens form? Jag ser så extremt många ryttare som rider så himla mycket med handen vilket resulterar i att hästen går och biter sig i bogen eller frambenen, i princip. Vad tycker Ni om det?
Dessutom alla tusentals olika bett som finns...Ett exempel; För bara ett par veckor sedan när jag var hästskötare på en hopptävling såg jag en häst som hade en pelhamstång i munnen. Då tänkte jag; "Det där måste vara en rätt het häst". Så tittade jag på ryttaren - Sporrar och spö. Hästen vägrade på ett 1-metersräcke flera gånger irad, inte det minsta het. Är det mode att ha "krångliga" bett? Jag är väldigt intresserad av att höra Er åsikt om sådant, inte bara just dessa speciefika sakerna utan allmänt runt hästens form och betsling...! :banana: :rofl: :banana:

Sv: Hästens form och betsling??!!

När det gäller betsling kan det säkert vara "som alla andra har det". Kanske denna häst KAN bli pigg men då verkar du ju konstigt att hon hade sporrar och spö!! Eller så kanske den bara trivs med det...ja man kan ju fundera länge! Har man möjligheten att rida på tränsbett tycker jag man ska göra det, inget onödigt tjafs i munnen på hästen. Men sen är ju alla hästar olika...
På shettisen jag kör har jag till exempel postkandar, men för säkerheten, hävstång är att föredra när hästen skenar (och till dom som säger att man inte kan få stopp på en skenande häst med vilket bett som helst, jag kan!) men han går ju också bra med det på dressyrbanan! När jag tömkör använder jag dock tränsbett för då behöver jag inte nödbromsen.

När det gäller formen tror jag att många inte är medvetna om att en ihopknycklad hals är det samma som en mycket öppen form. Att hästen smiter ifrån arbetet. Sitter man bakom kanske det känns rätt, eller känns som att det ser jättesnyggt ut. Visst kan det vara lätt för en häst att kröka på nacken men att gå i form är ju betydligt svårare...

Jag rider min kallblodstravare lika gärna på blankt kandar (spansk järnstång) som på ett vanligt tränsbett (järn det också). Nosgrimman lade jag bort för tre år sedan. Helst rider jag med enhandsfattning eftersom jag därigenom undviker att göra som jag lärt mej under alla år på ridskola: rida med handen.

Min Best är mycket ljudkänslig och lättskrämd och jag har "suttit av" henne ofrivilligt ett antal gånger när hon skenat och bockat av mej. Ett skarpare bett skulle dock aldrig hjälpa mej i dessa situationer, hon "drar" genom att sätta båda bakbenen inunder tyngdpunkten och skjuta ifrån. I den situationen hjälper inga bett i världen.

Immer

Nej, jag förstår att det inte hjälper när man sitter på, men när man åker i vagn bakom för att sänka farten...Men det kanske är för att det "bara" är en shettis!

Håller helt m ed dig, har sett många ryttare som sätter på skarpa bett och hjälptyglar, en som jag såg hoppade på internationell nivå, hon hade kandar på sin häst och graman på framridningen, inte nog med det så hade hon också martingal, hästen var jävligt framtung, skillnad på låg i formen men ändå bärig, som jag anser vara en god bra form för hästen-än en häst som är låg och tung i formen och har alldelles för mycket belastning på frambenen. Iallafall så kom hon på ett hinder, med all denna utrustning förutom gramanen, och hästen stannade då hon började rycka och slita för att hästen skulle komma rakt på eftersom hon kommit snett på hindret från början, inte så konstigt att hästen missfdörstog henne med alla skarp saker, nä men istället heter det att hästen är olydig och dum- att den förtjänar en massa spörapp och yttligare slit i munnen, Då tycker jag så här- lär dig grudreglerna och lär dig hantera din häst och se vad den behöver, och l'är dig att inte plocka på ej nödvändiga saker innan man överhuvud taget funderar på att börja rida. Sånt här ser man ofta, och ryttarna vägrar att ise att det kanske är sakerna dom plockat på som orsakar hästen beteende, istället är hästen knäpp i huvudet.
Så jag håller helt med dig om detta. En god form för mig och så som jag jobbar mina hästar är att dom skall jobba med ett ärligt mjukt stöd på bettet och i en självbärig form, bra rygg och bakbensverksamhet och vara glada, dom skall jobba inen låg men självbärig form, själv tycker inte jag att en bra form är om man som ryttare drar ihopp hästen nacke och huvud med hjälp av handen, själv jobbar jag med ett mjukt stöd mellan hand och betsel, men formen kommer när jag ramar in honom, då får han igång bakbenen, som medför till ryggverksamheten och om han jobbar korekt här lättar han i formen och framdelen, han kröker korekt på nacken. Detta är en form som jag tycker är efterlängtad hos många hästar, men sålänge man inte använder handen som ihoppdragande effekt utan bara som stöd, är det inte så farligt. :smirk:

Min syn på hästens form. Ja, när jag rider en häst vill jag att den med egen kraft lyfter ryggen och rör sig framåt med hjälp av bakbenen. Att bakbenen ska leda rörelsen. Huvudet får den ha vart den vill, men det hamnar naturligt 'på rätt plats' när hästen börjar arbeta rätt. Hästen skall gå i en arbetande form som är naturlig för den. Detta kallar jag för "naturlig form", för det är just vad det är.

Dit når hästen bäst på egen hand och framförallt har bettet inte mycket med det att göra. Bettet är ett kommunikatonsmedel som används för att förmedla instruktioner till hästen. Det är alltså användbart, men inte nödvändigt. Och jag anser att det är ett av de sämsta kommunikationsmedel vi använder på våra hästar. Det gör, i vissa fall, kommunikationen svårare, och dessutom är det både obekvämt och störande för hästen. Det naturligaste sättet att nå den naturliga formen är att vara så naturlig som möjligt. :D så var tintilar igång med sitt vanliga svammel igen.. Så naturlig som möjligt - alltså med direkt kommunikation =inga mellanvägar så som bett.

Den som kan rida en häst i naturlig form, på ett naturligt sätt, är för mig en duktig ryttare som rider MED hästen.

Jag har ALLTID sett ner på folk som rider med skarpa bett och hjälptyglar, kan man inte rida sin häst ordentligt så ska man inte ha den.

MEN, jag köpte för drygt ett år sedan en jättefin märr på 10 år, hon hoppar allt hur som helst, en mkt tapper häst på hinder, vilket jag behöver. Dock hade hon bara i hela livet gått rakt fram och svängt med tyglarna... All samling hade kommit från handen (inte särskilt mycket samling) och hon hade aldrig fått lära sig att ta ut stegen. Dessutom slog hon otroligt mycket mot bettet (vanligt tre-delat).
Jag har låg toleransnivå när det gäller en 10-årings stjärnkikarhuve, så jag tog tag i det direkt... Först och främst lärde jag henne att gå framåt såklart och detta har hon hela tiden gjort framsteg med. Men hon fortsatte att slå och streta, så jag har longerat henne massor och gjort diverse lösgörande övningar.

När vi hoppade tog hon tag i bettet och gjorde att jag inte kunde ta halvhalter eller svänga ordentligt.

Så med min tränare började jag så smått prova hjälptyglar, för vi insåg att denna hästen behövde hjälp med formen... (Notera att detta var enbart med tränare). Samtidigt började jag rida på hackamore (bettlöst men med hävstångseffekt) när jag hoppade.

Hon blev till slut för framtung på hackamore, men jag fortsatte traggla med min tränare på vanligt bett, men hon trivs inte, rusar, slänger upp huvudet. Vem som helst som ser henne tror att hon är skrämd så som hon springer...

Men jag provade till slut en kompis pelham, och det blev vändningen för mig. Jag har en harmonisk häst som jag fullständigt kan kontrollera och samla utan framtunghet och hon slår inte längre. Kedjan är lös och jag är lätt på handen (så som det ska användas).

Så från att för ett år sedan ha hållit med er om allt här så vänder jag, bettet är inte hårdare än handen som håller i det. Att sedan folk inte inser att något är fel beror inte på bettet, det beror på att ingen säger till...

//E

Kan också tillägga att folk tittar väldigt kritiskt mot mig och min betsling, likadant när jag hade hackamore, vilket jag ser som positivt eftersom då folk inte tar efter...

Mode i bett går väl främst mot de osäkra, själv kommer jag fortsätta med mina tre-delade på de andra, men man kan inte hålla på att slåss med hästen när det finns en fredlig lösning.

//E

Jag håller med dig!
Bara för att tredelat tränsbett sägs vara det snällaste sitter bett olika i alla munnar. För din häst verkade ju pelham fungera mycket bra! Som jag skrev tidigare om shettisen jag kör som kunde bli så grymt stark på tränsbett att man var tvungen att sitta och hårddra HELA tiden för att ha kontroll. Det är ju inte en speciellt mjuk och skonsam hand. Men med ett skarpare bett (postkandar) kan jag vara mjukare i handen och han slipper det konstanta trycket. Har hört mycket om att man inte kan lösa problem med skarpare bett men det beror ju på HUR man använder det! han blir fakitskt mjukare och mjukare han också nu!
Men att sätta på ett skarpt bett, "bara för att alla andra har det", tycker jag verkar korkat. Välj det som funkar för hästen och ryttaren!

Samma här! Jag rider min foderhäst på Pelham, för då behöver jag knappt använda handen! Jag ska dock börja med vanligt tvådelat för att lära mig att rida henne också med det. (hej å hå) Hon är en dam som lätt blir hot as :devil: när vi rider.. och med ett Pelham så har min hand ingen annan utväg än att vara fjäderlätt och mjuk, jag behöver inte "ta" i munnen osv.. så jag tycker att det funkar riktigt bra, och som du skriver, bettet är inte hårdare än handen som håller i det. Fukar kanon för oss!

Jag rider min häst på lite olika bett, vanligt massivt, läderklätt och ett med kopparrullar. På uteritter använder jag hackamore då han är riktigt het och jag känner att jag inte vill ta i honom så mycket. När jag jobbar min häst i form så aktiverar jag hans bakben. Släpper han i baken så kommer resten av sig självt. Behöver ej därför något skarpt bett, bara så att han får stödet.

=). Hästar e olika och har olika behov, min kompis häst till exempel, fungerade endast på pelham, annars blev hon heltokig.

Och jag hålelr helt med; Man kan stoppa in ett av de absolut skarpaste betten i en hästs mun utan att hästen får ont elelr vantrivs, bara man är mjuk och stadig i handen.

Allt hänger på oss :rofl: Kul Att Höra Allas Åsikter!!! :banana:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 880
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar