Hästens beteende

Susz

Trådstartare
Varför "slår" en häst med huvudet (eller gungar fram och tillbaka) ett par gånger då och då? Sker inte i box endast ute i hagen.. Det kan vara i vilka lägen som helst, häst i närheten eller ensam vid grinden.. Vad betyder det ???

Sv: Hästens beteende

min gör det när hon är stressad, när hon ska komma in på kvälen, eller ut på morgonen.

Jag har lärt mig att när de nicka (normalt) kan det byteda då att de är osäkert/obekväm/dålig själv förtroende med situationen just då. När de vrida och flik ut huvud är det mer dominace.

När de väva fram och tillbaks är det som första svar ovan. Man kan ser det som en nervous beteende som folk som t ex skaka ben när de sitter, biter naglar eller leka med håret, mm. Fast det ser "lugnt" ut vissa hästar kan var "indragen" i sig själva och många kan ta fram dessa likanande beteende.

Sen finns det dessa hästar som är så uttråkat att de går crazy:crazy:, och vet inte hur de ska hantera det heller. Att de kan känna sig låst och gå in till sig själv, Precis som människor kan.

Det är svårt rakt av vilken häst det kan vara men om man studera de lite och ser vad händer innan de visa dessa beteende så kan man själv kom på det vad det är som "trigger" dessa reaktioner.

Jag har en häst som "nickar" väldigt mycket. Ibland verkar det komma när han blir stressad eller har varit stressad. Slutar inte nicka trots att han är lugn utan kan gå & nicka & kasta med grimskaftet en lång stund efter tills man ger honom någon uppgift så han får tänka på något annat.
Han gör så även när han är uttråkad, står uppbunden eller som min syster säger när "han hittat något fint han gillar". Han kan gå fram till en bil & ställa sig & nicka, eller vid en blomma eller vad som helst. Ofta gör han det nog lite som en lek för han gillar när grimskaftet rör sig eller om det låter från grimman när han nickar nära något som grimmans metallsaker slår mot. Det konstiga är att han inte alltid nickar när han blir stressad.
Men det är nog olika från häst till häst!

Min gör det också när hon är otålig och när hon inte får uppmärksamhet.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar