Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

axel

Trådstartare
vi diskuterar ofta hästens bäckenvinkling mm.

Senast nu när jag menade att korset visar hurdana förutsättningar den kan ha.

Jacko menade att det inte var korset utan bäckenet.

Tittade nu lite på skelettbilder- men vad tusan- de har inget bäcken - som vi:rofl:
417_skelettet.gif

när man ser dessa bilder så förstår man hur känsligt det är med att överbelasta bakdelen iom det mest bärs upp av muskler.
Den där stackars SI-leden o bakknäna har det inte lätt.

För mig är det tydligt att framdelen är starkare byggd iom att den bär upp större vikt.

Senast ändrad:
Sv: Hästens "bäcken"- lite spinoff på massor av trådar.

Kanske OT, men jag vet inte riktigt vad jag menade själv. ;)

jag tror jag menade att ett plant kors inte automatiskt betyder att hästen har svårt att sätta under sig eller är en "svag bärare"?

Jag förstod inte riktigt med att de inte har ett bäcken? Det jag menade i CiaAns tråd var hur det ser ut från sittbensknölen till översta punkten på bäckenbenet. Hur långt är det? Hur kan den vinkla om? osv.

Men det finns säkert sjuttio andra faktorer som spelar in, som jag inte har en susning om! (precis som vanligt)

Man bör ju titta på alla leder.

förr sa man att just rakhasighet var av ondo.
troligen korta kotor oxå:confused:

En "välliggande" bog är säkert bra för hästens fina rörelsemekanik, men hur blir det med hållbarheten?
Många frågor blev det:crazy:

Själv kan jag inte tillräckligt mycket för att kunna uttala mig, mer än att det är "svårt". :D Det är så många komponenter, som du säger. Det är hästens beskaffenhet i alla leder, i skelettet, i muskelkvalitet, i "skallen" och sen tillkommer den där detaljen som heter Ryttaren. Vilken mekanik bör hästen ha för att ryttaren ska "klara av" den? (Eller helst utveckla den...)

Sen finns det ju alla "undantagen" också! (Tänker på den studie som visade att en hel del fälttävlanshästar i absoluta världseliten hade kissing spines och ändå kunde ta silver i OS - ordet undantag inom fnuttar eftersom kanske är de inte undantag utan bara varianter som också kan prestera?)

Skulle nog inte våga säga varken bu eller bä om en exteriör förrän man 1. vet om det är medfött/något de fått redan som unghästar eller om det ser värre ut än vad det är pga krämpor stora som små (muskelspänningar kan göra rätt mycket skit i exteriören upplever jag) 2. Sett hästen röra sig och upplevt hur den reagerar för inlärning, bl a när man försöker lära hästen gå i form.
Så jag skulle tro att jag är inne på ungefär samma linje som dig?

Axel: det där med att framdelen är starkare får man ju ta med en nypa salt. Eftersom den bara är gjord att ta emot hästens kroppvikt och att framdelen blir låst om man sätter upp en ryttare på ryggen! :p
Sen det där med ledvinklarna, att vinklarna blir bättre ur avseendet att bära uppifrån i bakdelen än fram.
Fast nu var det kanske inte det vi diskuterade :angel:
Ja, jag förstår också varför SI-leden och knäna lätt tar stryk! :crazy: Och tänk hur mycket det påverkar i övrigt utan att vi kanske ens märker det, vad gäller hur hästen kommer kunna använda sin kropp... Vinkeln i SI-leden måste ju bli större för att hästen ska kunna sätta sig, är SI-leden låst lär det i många fall inte ens gå.

Jag anser inte att ryttaren gör att framdelen blir låst.
har ju ridit in några o inte rör de sig annorlunda- mer än att de kan vingla lite. Men det handlar nog mest om tveksamhet vart de ska.

Däremot om man rider hästen a la skottkärra så får den ju riktigt mkt vikt på fram som begränsar dess rörelsefrihet.

Nej jag tror att om ryttaren bara kan rida hästen i dess normala jämnvikt o långt senare en gnutta 50- 50 på fram resp. bak.

Angående tråden.
Ska vi döpa om det till korsets o övriga bakbenets vinklar- omvinkling? det är ju avhängigt av varandra.
Det är ju inte bara lårbenet som vinklar ihop sig med......

Senast ändrad:

Jag håller med om att dessa skelettbilder är förvirrande!
Sällan ser man i de "vanliga" böckerna hur det ser ut uppifrån eller bakifrån - men när man äntligen hittar en sådan bild framgår det att de har ett bäcken! :idea: Det är inte litet heller precis.

Ang bak mot fram så visst är framdelen tyngre. Och med ryttare på ännu tyngre.
Men bakbenen har fler vinklar och kan alltså bli en mycket bättre stötdämpare, ge mer elasticitet. Om hästen vid samling verkligen lägger mer vikt bak (i korrekt samling och inte bara för att den lyfter nacken onaturligt högt) så avlastas framdelen något från ryttarens extra vikt och belastning.

Det kräver hårt arbete av musklerna i mage- rumpa- filémuskel- bakben att böja och stabilisera alla lederna. Blir musklerna trötta tar lederna stryk. Och om samlings musklerna inte aktiveras alls tar de också stryk (knäskador äv väl rätt vanligt på travare t ex).
Men detsamma gäller förståss lederna fram, som dessutom har det emot sig att stötar och extra belastning inte har så många punkter att svikta på - trycket på kotleden blir rätt hårt.

Som jag förstått det tar bakknäna mest stryk när hästen går i lite högre tempo och lägre samling. När den svingar in bakbenen långt under kroppen och sedan tar emot sin vikt med dem utan att svikta riktigt, som den gör när den bär sig - då blir det mycket kraft på knäna. Travhästar t ex har väl mkt skit där?

Hur är det med SI leden, den är väl inte vidare rörlig? Å andra sidan, om Iliopsoas vinklar bäckenet ihop med magen, så borde antingen korsbenet dras med i vinklingen, eller så måste det ske en böjning i SI.
Någon som vet och vill reda ut det för en mindre upplyst? :idea:

Det finns inget bäckenben. Är vi överens om det?

Varför vill man hela tiden jämföra med människan?
hunden borde vara mer likt.
Ju mer vinklade bakben de har- desto vanligare med höftledsel- trots brist på ryttare:grin:

Tror inte att travare just har mest problem med bakknän, utan rygg, länd o ligamentskador.

Ridhästar har mkt bakknäsproblematik. Bl.a pga av trauma- omkullfallning, men även för tidig samling- innan muskler i ligamnet är tillräckligt starka.

Iom att hästen har en SI-led o en knäled på varje sida kan inte samlingen i trav ske likadant med att korsbenet blir mer lutat- om hästen ska ta sig framåt samtidigt.
i galoppen däremot- efter själva svävmomentet.

Jag anser inte att ryttaren gör att framdelen blir låst.
har ju ridit in några o inte rör de sig annorlunda- mer än att de kan vingla lite. Men det handlar nog mest om tveksamhet vart de ska.

Ok, så hästarna går med höjd manke redan från början? :p

Om det där skulle stämma så spricker hela "i form"-filosofin ang. att manken sjunker av vikten på ryggen - tills man format hästen att kunna höja manken igen. Skulle manken inte sänkas och därmed hästen bli mer på bogarna när man sätter upp ryttare på ryggen så skulle vi ju aldrig behöva jobba mot höjd rygg + mer vikt bakåt från bogarna.
Pratar man mer bokstavligt "låst" så har jag t ex läst + hört osteopater som påstår att sista halskotan blir låst när vi spänner sadelgjorden. Inte direkt kopplat till ryttaren mao men däremot något vi måste få bort under ridningen eller innan vi sitter upp för att hästarna ska kunna bli 100% lösgjorda, eller ens gå riktigt i form där bakre delen av halsen är med... Om det nu stämmer, ser själv inget argument för motsatsen och källorna är skickliga inom sina områden.

Har du kollat på travforumet någon gång? :p
Problem med bakknän är vanligt bland travare, blir lätt förslitningar. Vet dock inte om det är lika vanligt eller vanligare än på ridhästar som tränas motsvarande hårt.

Hur är det med SI leden, den är väl inte vidare rörlig? Å andra sidan, om Iliopsoas vinklar bäckenet ihop med magen, så borde antingen korsbenet dras med i vinklingen, eller så måste det ske en böjning i SI.
Någon som vet och vill reda ut det för en mindre upplyst? :idea:

SI-leden är sällan särskilt rörlig, nej.. Oavsett hur den var från början! ;)
Visst finns det rörlighet, ffa vridningen framåt/bakåt men efter en viss gräns måste ryggraden följa med. Och tvärtom - längs rygglinjen måste SI-leden vinklas och därmed rumpan efter en viss gräns, tar det stopp där så kan rygglinjen inte heller längas mer.
Finns säkert mer pålästa om just SI-leden, det här är det som satt sig i hjärnan! :p

Nej det har dom inte:D

Inte alls i närheten av vårt. Dom har ett "bäckenben" och det är benet som går från korset ner snett bakåt, men inget "bäcken" som vi har alls.

Ja man ser hur bräcklig bakdelen är, och ryggen efter revbenen särskilt. Det är lätt att inse behovet av muskler som stabiliserar. :angel:

Alla som vill samla utan muskler kan ju få en tankeställare:crazy:
Lätt att se hur illla det måste vara med hästar som går med benen långt bakom (som tex fd travare) samt ryttare på ryggen. Mycket påfrestning i korset.
Men också att det öht är lätt att fresta på där....

Det är ju bräckligt fram också med tanke på att alltihop tilll slut bärs upp av kotor, kotben och hovar som är små i förhållande.

Senast ändrad av en moderator:

Lätt att se hur illla det måste vara med hästar som går med benen långt bakom (som tex fd travare) samt ryttare på ryggen. Mycket påfrestning i korset.
Men också att det öht är lätt att fresta på där....

Haha, travare igen! :p

Lustigt att det just är korset du nämner med tanke på att korsbenet i sig förmodligen är det stadigaste i ryggen med sina sammanväxta kotor! ;)

Menar leden, SI-leden. Själva korset inte korsbenet.

Jag har skrivit mer om travare och ridhästar i den tråden så det tar vi inte mer om här:angel:

*KL*
Jo, hästar har ett bäcken. Det syns inte så tydligt från sidan dock.

Har hittat ett par bilder som visar hur bäckenet ser ut bakifrån. Kallas Pelvis på engelska och latin. Vore märkligt om vi kallade det kors på svenska då korset faktiskt är något annat.

Se Figur 2, the caudal view (kaudal betyder bakifrån).
http://www.chiroweb.com/archives/19/17/07.html

eller här, också bakifrån:
http://www.alternativevet.org/images/horsepelvis.jpg

Men nej, man kan inte jämföra det med människans. Vi går på 2 ben och behöver ett stort bäcken för att bära hela vår vikt.

Hästen är dock inte svagare i sitt kors och bäcken än någon annanstans, pga förmågan till svikt.
Och visst är muskler viktigt för att kunna rida hästen alls.

Visst har hästen ett bäcken, ett ganska så rejält dessutom, med plats för stora muskler (Flyktdjur ju)

Det är ganska så likt vårt eget i både utseende och funktion.

SI - Lederna har liten, minimal rörelse precis som hos oss.

Vad det gäller ryttare som låserframdelen skulle jag vilja säga att det tillhör vanligheten då vi oftast är låsta i våra axlar= sätter oss i en ogynsam position för hästens grundbalans.

Tack! :)

Eftersom jag vet att du är bättre på hästanatomi än mig (är ju faktiskt humanskolad i grunden, om än hästintresset gör att man plussar på så gott man kan efterhand) passar jag på att fråga:

Vid samling, vad händer i bäcken / kors och hur påverkar det SI leden? Alltså vinklas korset tillsammans med bäckenet av iliopsoas, eller är det andra muskler som drar i den biten?
Hur påverkas SI leden av vinklingen - är det så att den "drar" korset med sig?
Frestar det iså fall på den så att det påverkar det dess stabilitet?

*nyfiken i en strut* :p

Tack själv :)

Svarar gärna men måste tipsa om tråden jag väckte till liv precis, "Hypermobila hästar"

Läs den!

Har inte läst den själv på länge men fick många aha - om igen :laugh:

Zezel har svarat bra i den så den är verklign värd att läsa :bow:

*Återkommer*

Fast hästens bakdel består inte av en bäcken platta, utan ihopkopplade rörben.
SI- lederna kan knappast ge samma stadga som vårt bäcken-den svagaste länken
om man då betänker att den dessutom ska bära ryttare som vill att den största vikten ska bäras upp av dessa:crazy:- min tankegång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka