Hästen vill inte gå

L

Ludde20

Ligger tråden fel får moderatorn flytta den.

Håller på att rida in en av hästarna på gården som jag hjälper till på. Skulle vilja ha lite bra tips, för det är nämligen så att hästen vägrar skritta frammåt. Ibland tar hon något steg, sen stannar hon igen.

Det är en ganska speciell häst, vi kan varken använda ridspö eller knuffa på bakifrån, då sparkar hon. Är rätt "ilsken" eller vad man ska kalla det i alla lägen. Man kan säga så att skäller man på henne skäller hon tillbaka, vet inte rikitigt hur jag ska formulera det :crazy:

Hon är också helt oberoende av andra hästar, hon har inte alls det där flock beténdet som de andra mustangerna har. Vi har provat att rida förbi och rida iväg på en annan häst, hon rör sig ändå inte ur fläcken. Hon är inte heller rädd för höga ljud eller snabba rörelser, så man kan varken klappa eller föra höga ljud bakom henne. Och skulle man göra någon snabb röresle mot henne hade hon troligtvis sparkat :crazy:

Någon som har något förslag på vad man kan försöka med?

Sv: Hästen vill inte gå

När jag red en häst som gjorde på detta viset så promenerade jag med den halva rundan och satt upp när vi var på väg hem. Så kan man ju prova att leda den kortare och kortare sträckor. Kanske det bara räcker att leda iväg den från gårdsplanen och sedan sitta upp. För mig och den hästen var det viktigaste att inte låta den vinna. Kanske inte fungerar på alla hästar men för mig fungerade det. :)

Precis så gjorde jag också.

Jag började gå en runda, samma runda varje dag (tog 30 min)
Efter ett tag satt jag upp och red 5-10 min. i "mitten".

Började hon dumma sej på nåt ställe så försökte jag få henne att gå nåt steg fram, lyckades inte det så satt jag av och gick vidare med henne.

Hon är 5 nu och rids ut både själv ochmed sällskap utan problem:D

På henne gick det att lägga till spöet på bogen (hoppspö)
Då lyssnade hon på skänkeln sen.

Nån gång då hon började backa fick hon gå runt på en liten volt tills hon gick åt det hållet jag ville.

Som de andra skrivit pröva att led henne bort och rid henne hem. Har ni ingen runda så ni kommer runt så sitt upp när det är dax att vända hemåt.

Så gjorde jag när jag red in min connemara en gång i tiden för att få bra framåtbjudning.

Förstår hästen framåtdrivande hjälper öht?
Ordkommandon? Hur mycket är hon tränad från marken? Är det bara vid ridning hon vägrar gå?

Börja med att leda den, tömköra den o lär den vad en smackning betyder.
Ha ngn som går brevid o sen längre o längre ifrån den. Det är dock du som ska ha kommunikationen med den.
Beröm varenda liten bra sak.

Förstår hästen framåtdrivande hjälper öht?
Ordkommandon? Hur mycket är hon tränad från marken? Är det bara vid ridning hon vägrar gå?

Det hjälper inte att smacka, hon rör sig inte mer för det. Är tyvärr inte mycket tränad från marken, har inte riktigt haft tid, har 12 andra mustanger också, och speciellt dessa veckorna när vi fixar och donar extra mycket inför aktionen som är på måndag. Är bara jag och 3-4 andra pers.

När man leder henne stannar hon också ibland, men hon står inte "fastfrusen" lika länge. Kan bero på att hon har ett föl på ett halvår som inte gärna är ifrån mamma. Men vet inte, är inte så jätte erfaren när det kommer till sånt här. :crazy:

Det hjälper inte att smacka, hon rör sig inte mer för det. Är tyvärr inte mycket tränad från marken, har inte riktigt haft tid, har 12 andra mustanger också, och speciellt dessa veckorna när vi fixar och donar extra mycket inför aktionen som är på måndag. Är bara jag och 3-4 andra pers.

När man leder henne stannar hon också ibland, men hon står inte "fastfrusen" lika länge. Kan bero på att hon har ett föl på ett halvår som inte gärna är ifrån mamma. Men vet inte, är inte så jätte erfaren när det kommer till sånt här. :crazy:

Nr 1 är ju att lära hästen ett kommando för "framåt" och ett för "stopp". Enklast från marken och med ett spö till hjälp. Det är ju tyvärr bara konsekvent träning som hjälper (vilket kräver tid!) - hästen förstår ju inte från början vad vi vill att den ska göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka