Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Spraka

Trådstartare
Hästen jag börjat rida går ej att hämta i hagen (varken för mig eller nån annan). Måste ta in alla hästar och lämna hagen öppen mot stallet och gå bakom henne annars får man inte in henne.
Närmar man sig henne så går hon iväg om man kommer närmare än 5 meter.

Hur ska man göra för att kunna hämta henne i hagen och för att hon inte ska gå iväg ifrån en? Locka med havre osv går ju inte eftersom det är fler hästar i hagen och man ska ju inte behöva ta in alla hästarna för att efter många om och men få in henne med. Såhär har hon vart det senaste året har jag fått reda på.

Tacksam för alla tips och råd man kan få!
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Ta en picknickkorg, en bra bok och något att sitta på och gå ut och sätt dig i hagen. Välkomna hästarna när de kommer fram till dig och klappa och klia lite på alla. Beröm henne mycket när hon kommer fram men försök inte fånga henne. Sitt där i några timmar några helger i rad och försök inte tvinga dig på henne utan låt henne komma själv. När du väl får ta in henne så borsta bara och gosa en stund och släpp ut henne igen. När du väl har kommit så långt att du ska rida henne så se till att hon tycker att det är roligt och beröm henne mycket och kolla supernoga att utrustningen verkligen passar och att hon gillar och accepterar den så kommer du snart ha en häst som kommer emot dig när hon ser dig.
Visst tar det tid att göra såhär men du kommer ha igen det eftersom du slipper krångla när du ska ta in henne hädanefter.
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Precis som TinyWiny skriver så måste hästen få någon fördel av att tas in i stallet när du kommit så långt. En del människor är så trevliga ur hästens synpunkt att hästen inte behöver mutas men sådana är väldigt få människor.

Låt henne få komma in i boxen och kissa om hon vill det. Erbjud henne lite hö, morötter eller nån annan form av smaskens.
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Hej!

Nåt som funkar på min är klickerträning. Från att i perioder vägra komma in kommer hon nu när jag kommer till stallet och vill inget hellre än att komma in. Tar jag fram vår kapson (vår trigger) stoppar vill hon inget hellre än stoppa huvudet i den:-) Även i hagen mao.

Problemet är väl att du först måste få in pålle för att kunna börja träningen.

Annars kanske "ponny-akuten" metoden funkar?? Dvs se till att du har rätt kroppsspråk som pålle förstår? Det är dock väldigt svårt att förklara hur man gör, tycker jag.

Men jag tror du behöver få in hästen och sen börja träna på mindre utrymme, så häst inser att du är rolig.

/Lavinia, som verkligen förstår frustrationen- det finns inget värre än när hästen vägrar komma in!
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Jag tänker direkt att något är fel i antingen utrustningsväg eller rid/träningsmetod. Jag hade en tråd i ämnet för ett tag sedan. Vet inte om det hjälper något, men det kan ju vara värt att titta in.

Men jag skulle kolla över utsustningen om jag var du :)
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Håller med de andra. Att hästen inte vill bli fångad beror alltid på något, den gör det bara inte för att jävlas.

Antingen tycker den inte om att tränas på det sättet man gör pga att det är tråkigt, eller så vill inte inte tränas för att det gör ont.

Eftersom den varit så det senaste året misstänker jag starkt att det är något som ändrades för ungefär ett år sedan, ny sadel? Ny tränare? Ny ryttare? Något som hästen inte gillade alls och den vill nu hellre vara i hagen än träna. Man måste bryta det mönstret genom att göra det kul att vara hos människor igen. Min häst gick heller inte att fånga när jag köpte honom, han gick iväg och man var tvungen att tränga upp honom i ett hörn och "hoppa på" honom med grimman. Jag löste det genom att beväpna mig med morötter och en borste, sen gick jag ut i hagen och bara gullade med honom. Han fick morötter, blev kliad överallt, klappad och kramad, sen gick jag, utan att fånga honom. När det gick bra hade jag grimman med och satte på honom grimma medan jag borstade i hagen, sen tog jag av grimman när jag var klar och gick. När et gick bra började jag ta ut honom ur hagen och upp till stallet där han fick stå uppbunden medan jag borstade och kliade, sen tillbaka till hagen. När det gick bra började jag gå promenader med honom i skogen för hand. Inom bara någon vecka efter att jag köpt honom kom han självmant fram till en i hagen så man kunde sätta på grimman, för han hade märkt att jag var ju en trevlig typ som gjorde roliga saker, gav godis och kliade, så mig var det ju kul att hänga med. Sen dess har han inte visat några tendenser till att vara svårfångad, har haft honom i nästan precis 2 år nu.

Med sådana hästar tror jag man måste "börja om" lite och lära dem att det är kul att vara med människor. Många gånger behöver man omvärdera den träning man gör med hästen, kanske är träningen för enformig så hästen tycker det är aptråkigt, eller så passar inte utrustningen och hästen förknippar träning med smärta.
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Ta in henne och ge mat i boxen o släpp ut igen.
Min häst kommer på inkallning sen jag gjort så förra sommaren när han behövde stödfodras. När pålle tror att hon ska få mat varenda gång du kommer så vill hon nog gå in!
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Jag tänker direkt att något är fel i antingen utrustningsväg eller rid/träningsmetod. Jag hade en tråd i ämnet för ett tag sedan. Vet inte om det hjälper något, men det kan ju vara värt att titta in.

Men jag skulle kolla över utsustningen om jag var du :)
tänk om det vore så enkelt med alla hästar som inte vill bli fångade...

Min promendkamel har varit svårfångad ändan sen han var föl - idag 21 år... Han liksom bra vänder och går (eller springe) åt andra hållet och har även varit sån att han slänger sig hysteriskt baklänges om man får tag med handen i grimman på honom. Att locka honom med havre eller annat kraftfoder har varit lönlöst, han har inte varit intresserad.
Av en slump upptäckte jag i vintras att han är fullkomligt galen i morötter och idag räcker det att jag biter av toppen på en morot när han är på väg bort från mig. Då brukar han ångra sig och komma fram till mig. :love: och jag har inte haft några som helst problem att fånga honom sen dess.
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Skälvklart är det ju inte bara utrustning som kan ställa till det, det förstår till och med lilla jag. :p

Men jag tycker ju att ditt problem inte är löst, då du fortfarande måste muta honom för att han ska vilja följa med.
Då är ju problemet bara maskerat och inte löst. I mina ögon.
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Var medryttare på en travhäst ett tag där fodervärden hela tiden fick gå in i hagen för att få tag i honom. Första gången jag skulle hämta honom kom han naturligtvis inte. Ok, stå där och bli hungrig då sa jag och gick in igen och mockade boxen. Han blev kvar i mörkret occh alla andra hästar som skötte sig fick komma in och äta. Efter det tilfället kom han som ett skott bara jag visslade på honom. För mat ville han inte gå miste om liksom att bli lämnad i mörkret...

Men så enkelt är det ju inte alltid. Instämer med inHale med flera. Det handlar så mycket om att man ska bli kompis med hästen, bli något "positivt" som hästen vill ha kontakt med. Sen kan det handla om olika saker som mat, roliga träningar eller bara bli kliad på "rätt ställen".

Ibland kan man komma hästen närmare fortare om man släpper den lös i ett ridhus. Den kanske "brallar runt" ett tag. Men rätt så snart känner de flesta hästar sig ensamma och vill ha kontakt. Har man då tålamodet att stå med ryggen mot och vänta, lite lätt "nonchalera" hästen kommer det snart någon som buffar med nosen på axeln och vill ha kontakt. Det brukar vara en bra början till både vänskap och respekt. Vissa hästar trillar dit direkt andra tar det längre tid med...

Det handlar lite som ameo skrev att hitta rätt "knapp". Som medryttare så kan det ju ta lite tid att bli vän med hästen. Man är ju en ny bekantskap som hästen själv inte valt. Sådana bekanskaper behandlas ju ofta lite misstänksamt. Och att jaga efter någon som är misstänksam... *ler*
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Skälvklart är det ju inte bara utrustning som kan ställa till det, det förstår till och med lilla jag. :p

Men jag tycker ju att ditt problem inte är löst, då du fortfarande måste muta honom för att han ska vilja följa med.
Då är ju problemet bara maskerat och inte löst. I mina ögon.
du är välkommen att försöka lösa det som du kallar för problem

för MIG är det inget problem om det är så enkelt som att man har med sig en morot ut i hagen. För MIG är problemet löst, för jag har inte längre några problem att fånga min häst.

(edit: jag har känt hästen ända sen den fanns hos uppfödaren, den ägdes i många år av en av mina vänner som sen testamenterade den till mig när hon gick bort. Han har alltid varit likadan, oavsett hur han tränas eller vilken utrustning han haft.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Som många andra skriver så kolla upp lite varför hästen inte längre vill komma frivilligt. Utrustning eller träningsmetod? Kanske tycker hästen det är tråkigt att ridas?

För att få bukt med "bara" problemet att den inte vill komma finns det många olika lösningar. Det fanns en häst som vi skötte om en tid för "typ" rehab. Han ogillade att fångas av många olika orsaker.
Jag va extra mycket runt och kring hage och häst. Bara fanns där. Ibland kom han nära och då lockade jag på honom men han avböjde länge att komma. När han väl tog modet att komma nära fanns det alltid en gobit i min ficka. Efter ett tag tog jag grimman med och tog på den och tog av den direkt. Sen utökade jag till att leda hästen ett varv i hagen och sen släppa osv.
Tog in hästen och tog ut helt utan att egentligen göra nåt annat än ge en och annan gobit.
Det tog ett tag men hästen fick förtroende för mej..
Men med detta ska jag förtydliga att hans ogillade att fångas visste vi vad det handlade om och därmed va det ju lättare att ta itu med problemet..
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Det var inte menat som en attack eller liknande mot dig.

Bara det att jag inte hade varit nöjd med att behöve ge en morot till min häst för att den ska vilja följa med. Men vissa hästar är ju tyvärr lite för smarta för oss människor ^^
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Håller med övriga om att se över träning, utrustning och ev. utesluta smärta.
Första gången min pålle inte ville följa med var han halt. Det gick över när han blev frisk.
Andra gången han började gå ifrån mig var när det blev väldigt mycket ridpass på banan..

Sen har vi tränat inkallning i paddocken. Klicker är super till det. Då får hästen beröm varje gång den söker sig till dig och du blir positiv. Nu kommer han alltid i full fart hela vägen fram till grinden, för man vet aldrig vilka kul grejer matte tänker göra idag!

Hur du än går till väga med din träning så måste du få hästen att vilja vara med dig. Vill den det så kommer den följa med dig! :)
 
Sv: Hästen vill inte bli hämtad i hagen, hur gör man?

Jag tränade en häst som var svårfångad en period. Vi har stor lösdrift, så där finns ganska mycket plats att smita. Men jag gjorde som din första kommentator sa, gick ut o bara Var i hagen. Fick jag komma fram till henne så kliade jag henne lite o gick därifrån. Nångång ibland fick hon en godis. När jag kunde fånga henne fick hon komma in o bara få lite gott i krubban och borstas. Sen avancerade vi till ridning och NH-arbete och hon började tycka att jag var ganska skojig! Tillslut kom hon fram o stod vid grinden om det var arbete på gång! Hon var fortfarande skeptisk vid själva infångadet men höll modet o stod kvar. Hade henne bara två månader( jag skulle bara rida igång henne efter långvila/avelsarbete) Hennes ägare kan dock alltid fånga henne, men hon är svårfångad o det gäller att passa på sitt kroppsspråk!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
Svar
13
· Visningar
690
Senast: Tassa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp