Hästen verkar ha ledsnat på ridning

N

Natino

Tränar en varmblodsvalack till ridhäst som fortfarande går på travet men det verkar som att han har slutat tycka att saker är roligt!
I börjar så gick det bra, galoppfyllda uteritter, hoppning i skogen, ridning i ridhuset men nu gör han knappt någonting.

Går att rida ut tillsammans med min egen häst men inte själlv. Vill inte trava, ofta inte ifrån den andra hästen men inte efter ibland heller, hoppar gör han inte alls med ryttare men gärna löshoppas. I ridhuset står han bara still och vägrar men vid körning fungerar han utmärkt.

Han är kollad i rygg och ben och har inga skador eller dylikt som skulle kunna orsaka honom smärta, har han bara tappat gnistan? Är ofta sur i boxen också, har ni några tips VARFÖR det är såhär? och hur jag ska få honom att komma tillbaka?

Sv: Hästen verkar ha ledsnat på ridning

Frågan är väl HUR du har ridit.....svårt att avgöra på ett forum.

Började rida honom för 3 år sedan ungefär och lekte då bara på i skogen, började sedan dressyr träna honom mycket men varvade med att bara löst rida honom i skogen, longerat etc låtit honom gå på lite som han själlv vill då jag upptäkte att han börjar ledsna, blev bra men är nu helt omöjlig. Förökte att inte kräva så mycket och lät honom ridas mycket mjukt och bara leka omkring klättra och så. Prövade sedan med att köra mer och rida mindre men det blev inte bättre för det.

Förstår dock hur du menar, men även på ett forum kan folk ha bra tips :)

Har du prövat att väcka honom? Genom att rejsa lite på ett lämpligt ställe.

Ja! Har jag gjort ett antal gånger och det fungerar bra då han kommit igång, men så fort man kommer det minsta till att försöka trava lite saktare - samlat eller så så lägger han totalt av. Hoppa gör han inte alls med ryttare inte änns små skutt i skogen

Ja inte vad jag märker, han gör även så med andra ryttare, även på helt lång tygel, funderar om han bara gett upp helt enkelt? Eller om det är någonting med stallmiljön? Jobbigt

Låt hästen vila ett tag. Semester kallas det, något som alla vill ha ibland...

jag har haft min travare i 2½år och ibland när jag ser att han lessnar för mycket, då kör jag honom, då väcks han till liv. Numera rider jag varannan dag och kör varannan, och med en vilodag i vekcan. det funkar susen på min pålle.

att det är så tror jag är för att han är ju avlad för att springa framför sulkyn, då får han göra något han verkligen är bra på.

jag hade låtet mn häst får någon månads vila. perfekt nu över vintern. kankse dec-feb å sen börja igen å rida honom på våren å sen låta honom gå på sommarbete å få ha de gött igen. d ehade jag gjort

Tror också på semester.
Hästen behöver få vila för att fylla på sina energidepåer och läka muskelbristningar också. När han är igång i travet så är ju den träningen rätt krävande. Ridningen är säkert inte i närheten av travjobben ansträngningsmässigt, men om den stoppas in mellan alla travjobb så blir det ingen riktig vila de dagarna han är trött och har träningsvärk, och då känner du av det.

I synnerhet efter tävlingar, snabbjobb och mjölksyreträning måste han få vila lite och läka. Elitidrottare ser ju till att "toppa" sig konditinnsmässigt, men efter topparna måste de varva ner ett tag, hämta kraft för att sedan toppa på nytt. Att gå ut och promenera är säkert inga problem, skritta uppsuttet och så ibland, men lite hederlig semester kan han gott få först för att inte tappa sugen.

Är det en veterinär eller en massör som kollat upp din häst, har ni tagit blodprov på han?
För mig låter det som den har ont nånstans alternativt bär på nån infektion som gör honom loj..

att det är så tror jag är för att han är ju avlad för att springa framför sulkyn, då får han göra något han verkligen är bra på.
Han är avlad för att TRAVA, om han sen travar framför en vagn eller under en ryttare eller själv i hage kan ju knappast ha nån betydelse mer än för din hästs egna personliga tycke. Saken är kanske den att framför vagn så är de "friare" i sina rörelser...

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 806
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama