Hästen var varken underbar eller en gentleman

Hästen som kvinnan köpte som trygg allroundhäst visade sig vara både farlig och oridbar. När köpare och säljare möttes i tingsrätten fick säljaren rätt men i hovrätten svängde det till köparens fördel som får rätt att häva köpet samt ersättning för alla kostnader under tiden hon haft hästen.
 
Är det inte mer anmärkningsvärt att hästen hade hovbroskförbening båda fram och spatt och pålagringar i hovlederna än att hästen "Inte är en gentleman". Tror mycket väl hästen kunde varit en gentleman och var säkert underbar om den var smärtfri vilket den säkerligen inte var. Hästen gjorde säkert sitt bästa utifrån sina förutsättningar. Stackars förmodligen väldigt stressade häst som antagligen bara nu kommer säljas vidare till nästa person.
 
Varför står det:
"Konsumentköplagen upphävdes i maj 2022 men köp gjorda före dess ska fortfarande omfattas av lagen därför gäller den i detta fall."

Den har väl inte upphävts?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 131
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 395
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 850
Senast: liiinnea
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kvinnan köpte en häst som sex veckor efter köpet visade sig vara halt. Hon ville häva köpet med fick nej. Hästen fick senare avlivas och...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp