Hästen vantrivs borta

E

Eem

Skickade iväg mitt 11 åriga sto på foder för 3 veckor sedan...Nästa vecka kommer hon tillbaka pga att hon under denna tid hon vart på det nya stället tillbringat tiden med att ständigt vanka eller rusa fram och tillbaka längs med stängslet. Knappt haft tid att äta och inte brytt sig om de nya hästkompisarna och blivit grinig i boxen och stressad under ridturerna.
Förutom lite tjurig i boxen så är ovanstående inget hon ägnar sig åt härhemma och hon är en väldigt cool häst som närmast sniglar sig fram under ridturerna.
Fodervärden är en rutinerad och erfaren hästmänniska så hon vet vad hon pratar om...
Och efter tre veckor så borde hästen ha börjat anpassa sig tycker man, eller??
Hon kommer hem nu iaf, men hur ska man kunna göra nåt åt detta problem. Antar att hästen inte kommer att trivas på nåt annat ställe heller. :confused:
Hon är född på våran gård och har bara vart borta från den under betesgång (tillsammans med sina hästpolare, inga problem) och en vecka för betäckning och då rapporterades inget anpassningsproblem.
Förslag?

MVH Eem

Sv: Hästen vantrivs borta

Jag hade samma problem då nordis damen flyttade hit (men hon slutade aldrig äta...;) ) Det tog längre än tre veckor för henne att anpassa sig. Säger inte att du ska låta hästen din plågas längre om du inte vill, kanske hon inte tycker om nya människan? Även om hon är duktig och erfaren så kanske dom inte passar ihop? Är det så "enkelt" att kemin inte stämmer så går det nog bättre på nästa ställe, om du inte kan ha henne hemma och ta in en medryttare istället.

Lycka till!
Jenny

Tre veckor är inte speciellt lång tid tycker jag, båda gångerna jag flyttat min häst har det tagit minst 2 månader innan jag känt att hon "boat in" sig...

Hmm, ja hästen kan väl räknas till den envisa sorten så det är kanske så att det tar ett bra tag för henne att inse att hon ska bo på ett nytt ställe och anpassa sig... Just den här fodervärden tyckte att det var hemskt att se hur dåligt hästen mådde och det förstår jag verkligen. Och jag hade verkligen inte räknat med att detta problem skulle dyka upp:crazy: Så det är väl nåt man måste förvarna för ev. nästa fodervärd att det kommer att ta tid för hästen att acklimatisera sig. Det är kanske det enda man kan göra ändå. Vänta ut hästen helt enkelt :(

MVH Eem

Jag TROR att det kan va så att hon inte trivdes på just de stället av NÅN anledning... Hade en valack för många år sen som ofta kom hem själv efter ridturerna... Fast han under min vård ALDRIG gjorde nåt me mej... Han va som rena lammet... Lånade ut honom på foder då jag inte hade tid... Samma visa igen... Han kom OFTA hem själv från ridturerna... Såå hem med han igen å "lammet" var tebax...
Men som sagt tiden fanns ju inte... Skulle då sälja honom och efter att två visat intresse för honom fick den ena köpa honom OCH han var (/är ?) rena lammet där med...

Så de e ju så olika me den där "kemin" ... Å hur de olika stallen sköts (vilken attityd/sätt som finns i stall) ... (om du förstår vad jag menar, = de betyder inte missköta på nåt sätt men att de e ett sätt som skiljer sej mot vad den är van vid :) )

Köpte mig en "gårdsuppväxt" nordis för ca ett år sedan. Han var bara tre år, ändå så hade han rotat sig så pass efter sin miljö, sina hästvänner att han INTE trivdes med det nya liv jag kunde ge honom och ej heller med alla hästarna, han blev en ren och skär misshandlare och det gick inte över.

Han mådde jättedåligt och det är inte rätt mot dessa hästar att behöva genomlida detta. Han orsakade sig själv fysiska åkommor i sitt lidande så det ända rätta var att skicka tillbaks honom. Jag kämpade med honom i nio månader, även om han lugnade sig ngt. så såg man verkligen hur han led och det var allt annat än rätt mot honom.

Nu har din uppvuxen och har bott hos dig i 11 år, det kan bli för svårt för vissa individer och jag tycker inte att man skall "plåga" en sådan häst som uppvisar detta lidande.

Vet inte hur du har det och hur fodervärden har det, var det liknande miljö, eller blev även stallen helt olika, en kanske har det lugnt och stillsamt den andra kanske ett större stallt med för mycket liv och rörelse.

När man har en sådan häst som reagerar så här och man ev. skall prova igen så bör det i så fall vara till ngn. som kan ge en liknande hemmiljö för hästen och fungerar inte det så bör du för hästens skulle fundera på att antingen ha den kvar eller låta någon ta ansvar för den hemma hos dig där hästen trivs.

Personligen så kommer jag aldrig någonsin mer skaffa mig en sådan uppfödd häst igen då man aldrig vet vilken individ som klarar av en flytt eller inte.

MVH/

upp till 5 mån kan det ta för en häst att anpassa sig.

3 veckor är väldigt kort tid!

min ena häst var skitjobbig i flera veckor efter köpet.
den andra nästan 1 år! ingen av dom är det nu utan är trevliga individer, lugna och "sig själva"....

ge det tid!

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama