Hästen trött och slö..

T

tusssilago

Vet inte om tråden är rätt men hoppas det!

Min kille brukar vara ganska vild, släpper man honom i ridhuset rusar han runt och busar av sig, longerar man brukar det inte vara några problem att få honom i galopp osv. Men nu i det senaste (2 veckor kanske) så har han inte velat galoppera what so ever. Släpper jag honom i ridhuset så lunkar han bara omkring, smackar jag på honom lite så travar han några steg men sen stannar han igen. När jag longerar honom så går det bra att trava och sådär men jag får honom inte ett steg i galopp. Han är inte det minsta pigg som han brukar vara. Rider jag så är han framåt och sådär (galopperar itne ännu inne) skrittar, travar och jobbar på. Men jag förstår inte vart busigheten har tagit vägen :( borde han inte ha lite energi?? Det spelar ingen roll om han har stått ett par dagar, inte det minsta busighet.

Han är visseligen inne i en period då han fäller nåt så oerhört men kan det bara vara det som gör honom så slö? Eller vad kan det annars bero på?

Sv: Hästen trött och slö..

Hur gammal är hästen? Är den i bra hull och så?
Det kan vara för att hästen fäller (pälsfällning kan underlättas om man ger B-vit. om du nu inte redan gör det).

För att vara på den säkra sidan skulle jag kolla upp hästen hos veterinär, och ta värdena på den. Kan ju vara ngn infektion.

Hoppas han blir pigg snart igen :)

Min kille är med superpigg, men nu ska han straxt börja fälla, så då blir han lite låg, och står mest och ser ledsen ut. livetä r inte alls kul då tycker han..

Tillsätt lite B-vitamin i din häst mat, så kanske det blir lite bättre.

Han är 4 år, bra i hull. Han fick biotin innan men jag har gått över till ett heltäckande mineralfoder nu istället och plockade då bort biotinet. Kan det ha någonting med det att göra kanske?

Misstänker att det är pga fällningen men man vet ju aldrig.. :( Tänk om det skulle vara nåt annat? Och sen vill jag ju inte ringa ut vet i onödan om det inte är nåt. Han äter ju och så som vanligt.. Bara att han är slöare och inte orkar busa omkring som vanligt.

Det kan vara pälsfällningen och då är b-vitamin bra osm föregående skribent sa.

Annars är min första tanke: Är det en unghäst? Isf kan det vara så att han har hamnat i en tillväxt period, då brukar de vara väldigt slöa och trötta.

Säger som övriga att det kan ha med pälsfällning eller tillväxxt att göra.

Men hästar kan ju bli slöa och håglösa av ehrlichias så det kanske inte vore en dum idé att låta en veterinär undersöka och ta blodprover för detta.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 786
Senast: AbCdE
·
Hästvård Någon annan som har en seg häst nu i sommarvärmen? Tycker min har sett ovanligt trött ut nu ett par dagar. Ser väldigt trött ut i...
2
Svar
30
· Visningar
3 555
Senast: MM
·
Träning - Inte min häst, utan går i verksamhet - Kan tillägga att den absolut inte känns halt eller skadad på något sätt. Jag rider på ca. LC-LB...
Svar
6
· Visningar
2 458
Senast: Lutten
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 310
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10