Hästen tokig

P

Pereyd

Hej! Har ett 15-årigt islandssto som vanligtvis är lugnet själv, inte det minsta rädd för varken tåg eller stora skördetröskor.
Nu i helgen har hon varit ett nervvrak, helhispig! Hon har hoppat över elstängslet i hagen ( 9 mån dräktig = rund ), sprängt staketet, hon har inte ro att stå inne och äta upp maten, jag får knappt ta på henne. Jag känner inte igen min egen häst och allt detta p.g.a att isen har lagt sig på sjön intill vinterhagen. Det har varit ett 15-tal glada långfärdsskridskoåkare ute på isen de 2 senaste dagarna, och dom är tydligen livsfarliga och låter konstigt.
De andra hästarna i hagen blir oxå rädda, men lugnar ner sig när åkarna försvinner. Att min häst är skärrad flera timmar efteråt, kan det bero på hormonerna? Hon brukar inte reagera så mycket på nya saker, tittar lite och tar det som det kommer. Nå`n som märkt av sådana personlighetsförändringar på sina dräktiga ston? Eller har hästen blivit tokig? :cry:

Sv: Hästen tokig

Nej, det tror jag inte. Min vanligen så helcoola kille var helhispig efter nyårs-smällarna i flera dagar. Nu tål han inte fotoblixtar inne i stallet heller!! Stoet kanske överreagerar eftersom det börjar närma sig (spekulation).

Sv: Hästen tokig

Hon kanske tycker att de är så hemska att hon inte kan komma över det. Min supercoola kille reagerade likadant när jag red hemma vid min lilla snälla skogsrunda o hand fick vittring på vildsvin. Han fick tokpanik, o det släppte inte på flera timmar. Detta hände för snart tre år sedan, och han kan fortfarande inte slappna av på den sträckan. I övrigt är han lugnet själv. O han är inte bara fjantig - utan helt klart rädd.

Vissa upplevelser är kanske bara för hemska för att kunna hantera rationellt?

Eller så är hon lite överkänslig just nu. Kanske någon instinkt som säger till henne att fly bort från farliga saker, så att hennes föl inte föds rätt i gapet på en livsfarlig skridskoåkare? :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en ponny som för det första aldrig blev avskild från sin mor ordentligt (han var överhuvudtaget inte avvand). Och som senare...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Ellanamde
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar