elinlouise
Trådstartare
Jag har en ganska ny medryttarhäst som först inte skulle med från hagen förens han slitit sig eller stuckit ett par gånger. Så jag testade en metod jag läste där man skulle gå efter hästen och inte ge mågon matro (alltså göra något ljud) tills han kollar på mig, då backar jag så han skulle följa efter och om inte är det bara att fortsätta så till han ger sig vilket han gjorde sen. Så senaste gången hängde han med mig direkt, jag såg på honom att han tänkte gå men det gjorde han inte. Han har inte hängt med direkt sen första gången då ägaren var med. Men då kom problem nummer två, han är för det mesta väldigt snäll och han lyssnar på mig väldigt bra från marken om jag vill att han ska flytta sig eller backa, samma sak i ridningen så funkar gas och broms. Men senast vi var i skogen fick jag absolur inte bestämma, han vägrade gå den stigen jag ville. När jag försökte skänkla honom framåt så vände han till det hållet flera gånger så tillslut fick jag ge mig fast jag inte ville. Sen kom vi till stig nummer 2 och samma sak där, han vägrade gå åt det hållet jag tänkte men jag skänklade på och då reste han sig och studsade så flera gånger och han är så sjukt stark. Vill då ha tips vid sånna situationer med honom, om någon orkade läsa