Hästen testar

elinlouise

Trådstartare
Jag har en ganska ny medryttarhäst som först inte skulle med från hagen förens han slitit sig eller stuckit ett par gånger. Så jag testade en metod jag läste där man skulle gå efter hästen och inte ge mågon matro (alltså göra något ljud) tills han kollar på mig, då backar jag så han skulle följa efter och om inte är det bara att fortsätta så till han ger sig vilket han gjorde sen. Så senaste gången hängde han med mig direkt, jag såg på honom att han tänkte gå men det gjorde han inte. Han har inte hängt med direkt sen första gången då ägaren var med. Men då kom problem nummer två, han är för det mesta väldigt snäll och han lyssnar på mig väldigt bra från marken om jag vill att han ska flytta sig eller backa, samma sak i ridningen så funkar gas och broms. Men senast vi var i skogen fick jag absolur inte bestämma, han vägrade gå den stigen jag ville. När jag försökte skänkla honom framåt så vände han till det hållet flera gånger så tillslut fick jag ge mig fast jag inte ville. Sen kom vi till stig nummer 2 och samma sak där, han vägrade gå åt det hållet jag tänkte men jag skänklade på och då reste han sig och studsade så flera gånger och han är så sjukt stark. Vill då ha tips vid sånna situationer med honom, om någon orkade läsa :)

DU FÅR I NTE GE DIG NÄR DU VÄL PÅBÖRJAT NÅGOT NU I BÖRJAN!! JÄTTEVIKTIGT, nu testar han o ser vart han har dig, om han behöver lyssna eller kan ta över o bestämma lite själv.

Jag är envis, som tusan. Har jag bestämt en väg o hästen vägrar, då står vi där Tills jag får min vilja igenom! Finns ingen väg i kring. Om jag vore du så skulle jag promenera med hästen o stärka ert band från backen med ledarskapsökningar, prova att skicka honom över bommar, över diken själv, presenningar etc. Likadant när det borstas eller annan vanlig skötsel. Läs allt du kan komma över om ledarskapsövningar, be någon visa dig om du behöver det. Vänta med att rida tills du vet hur envis han är o hur mycket som krävs av dig. Alt ge dig ut med vetskapen om att du har mycket tid o inställningen att du ger dig ALDRIG. Sätt dig inte i de situationer där du vet att du kanske behöver lägga dig pga tid, fara för trafik etc. Om du bara är konsekvent och rättvis så går testperioden över och ni vet var ni har varandra! :)

DU FÅR I NTE GE DIG NÄR DU VÄL PÅBÖRJAT NÅGOT NU I BÖRJAN!! JÄTTEVIKTIGT, nu testar han o ser vart han har dig, om han behöver lyssna eller kan ta över o bestämma lite själv.

Jag är envis, som tusan. Har jag bestämt en väg o hästen vägrar, då står vi där Tills jag får min vilja igenom! Finns ingen väg i kring. Om jag vore du så skulle jag promenera med hästen o stärka ert band från backen med ledarskapsökningar, prova att skicka honom över bommar, över diken själv, presenningar etc. Likadant när det borstas eller annan vanlig skötsel. Läs allt du kan komma över om ledarskapsövningar, be någon visa dig om du behöver det. Vänta med att rida tills du vet hur envis han är o hur mycket som krävs av dig. Alt ge dig ut med vetskapen om att du har mycket tid o inställningen att du ger dig ALDRIG. Sätt dig inte i de situationer där du vet att du kanske behöver lägga dig pga tid, fara för trafik etc. Om du bara är konsekvent och rättvis så går testperioden över och ni vet var ni har varandra! :)

Tack för svaret, jag vet att det var superdumt att ge mig och jag är envis i vanliga fall men jag blev lite osäker när han reste sig flera gånger. Jag pratade med ägaren efteråt och jag ska rida på onsdag och då ska jag ge mig f*n på att han ska gå där, han har gått den alla andra gånger men tvekat lite men gett sig sen. Så jag hoppas verkligen jag får till det, blir jag arg på honom så sätter han emot det värsta han kan. När han reste sig sist så bara ignorerade jag det tills han slutade men då vände han tillbaka igen. Men ägaren ska rida med på en annan häst på söndag så hon skulle ge lite tips, det är bara hon som rider honom annars.

Du kan ju göra massor för att få honom sluta stegra; tänka framåt, backa honom eller bara ta i en tygel o styra på liten volt i några varv o sen prova igen att gå 'din' väg. Annars upprepa.
Va bra att du får med ägaren som kan guida dig, hon lär ju veta vad som funkar i dessa situationer!

Du kan ju göra massor för att få honom sluta stegra; tänka framåt, backa honom eller bara ta i en tygel o styra på liten volt i några varv o sen prova igen att gå 'din' väg. Annars upprepa.
Va bra att du får med ägaren som kan guida dig, hon lär ju veta vad som funkar i dessa situationer!

Tack det ska jag absolut testa! Ja det ska bli bra.

Min första medryttarhäst var en envis ponny. I början fick jag många gånger kliva av och leda honom förbi läskiga stenar/in på rätt stigar osv. Jag valde att hoppa av och leda då jag blev osäker när han bråkade.
Det blev mycket bättre för oss, vi kunde lita på varandra. Fick även hjälp av en kompis som tidigare varit ridskollärare.
Saknar honom :(, men det är en annan historia ;)

Min första medryttarhäst var en envis ponny. I början fick jag många gånger kliva av och leda honom förbi läskiga stenar/in på rätt stigar osv. Jag valde att hoppa av och leda då jag blev osäker när han bråkade.
Det blev mycket bättre för oss, vi kunde lita på varandra. Fick även hjälp av en kompis som tidigare varit ridskollärare.
Saknar honom :(, men det är en annan historia ;)
Japp detta är också en envis kille, men jag hoppar inte av. Känner mig säkrare på ryggen än på marken :)

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama