Är rådvill över min ena häst som förra veckan över en natt blev fruktansvärt öm och kokhet på fram- och insidan av ena hasen. Ingen hälta men rörde sig lite stelt om han drog på i hagen. Ringde veterinär som rådde mig att kyla men avvakta i några dagar för vidare undersökning om ingen förbättring skett. Lät hästen stå utan behandling första natten, då hade ömheten avtagit nästa dag men då jag kylde samma kväll var hästen nästa morgon lika öm som på dag ett. Upphörde med att kyla och ömheten gick åter ner. Två dagar senare tappade hästen plötsligt all päls i en stor fläck på insidan av hasen, kort därpå kom veterinären ut och ansåg att hästen hade någon form av hudinflammation. Fick smörja in med hydrokortison och återkomma efter helgen om ingen förbättring skett. Nu har jag smort i två dagar och hästen tappar mer päls för varje gång. Svårt att bedöma om han har ont eller bara tycker det är obehagligt med den kalla salvan, men det är i alla fall inte lika illa som första dagarna då han mer eller mindre välte på stallgången.
Var jag ville komma med den långa bakgrundsinformationen var i alla fall om någon varit med om något liknande och vet exakt vad det kan röra sig om och hur det uppstått? Har ju kontakt med veterinär men fler erfarenheter och teorier skadar ju aldrig.
Både veterinären och jag tycker det är märkligt att det är så koncentrerat till hasen - hästen har alltid haft någon enstaka krusta på samma ben, men aldrig i mängder och har aldrig ömmat eller lossat päls. Min första tanke var en ledinflammation som visar sig genom att blodflödet går till skadan istället för att sköta om pälsen, men eftersom hästen inte är gallig trodde inte veterinären på det.
Var jag ville komma med den långa bakgrundsinformationen var i alla fall om någon varit med om något liknande och vet exakt vad det kan röra sig om och hur det uppstått? Har ju kontakt med veterinär men fler erfarenheter och teorier skadar ju aldrig.
Både veterinären och jag tycker det är märkligt att det är så koncentrerat till hasen - hästen har alltid haft någon enstaka krusta på samma ben, men aldrig i mängder och har aldrig ömmat eller lossat päls. Min första tanke var en ledinflammation som visar sig genom att blodflödet går till skadan istället för att sköta om pälsen, men eftersom hästen inte är gallig trodde inte veterinären på det.