Hästen tål inte Switch??!!

K

Kockan

Har en nyinköpt häst som jag skulle vara lite bussig mot och behandla med Switch, då vi har mycket mygg och knott här. Behandlade alla mina för två dagar sedan och har noterat att den nya har varit lite allmänt irriterad sedan dess. Gärna stått och kliat manken under någon gren och så.
Såg till min fasa idag att hon kliat upp ett rejält rött skav på sidan av manken! Vid sista dm av mankammen. Tvättade rent och smorde med tjärsalva, men hon är märkbart irriterad.
Så här i efterhand vet jag förstås med mig att jag skulle ha provat lite i taget, men gjort är nu gjort. Har alltid behandlatde andra med detta och ALDRIG fått någon reaktion....

Vad kan man göra nu??? Hur länge har de reaktion efter en "behandling"?

Hoppas hon inte blir vit där när pälsen växer ut...:cry:

Sv: Hästen tål inte Switch??!!

Glömde skriva att det stället hon kliat inte är exakt där jag hällde på Switchen, men jag har sett en liten reaktion även där som yttrat sig som lite ljusare päls och små knottror.
Switchen sprider sig ju så det kanske är därför hon kliar just vid manken. För att hon är allmänt irriterad?

Vet inte.

Men om det verkligen är en reaktion på Switch så bör du schamponera hästen två ggr o skölja noga. Eftersom Switchen finns i hudens fettfilm så räcker det inte att bara skölja av med vatten.

Hästen kan ju också vara knottallergisk?

Ok. Duger det med vanlig grönsåpa, som jag använder i normala fall? Ska HELA hästen schamponeras eller räcker det med hals och kropp, dvs större delen?

Tveksam till knottallergi då hon inte haft sådana besvär tidigare och inte heller blivit särskilt angripen.
Märkte av detta först efter behandlingen.

Va bra! Hon är inte så gammal och även om hon är gudasnäll och världens trevligaste, så kanske hon tröttnar efter ett tag....
Ska ta tag i detta i morgon.

En liten varning med, tjärsalva och switch finns det rapporter om biverkningar av i kombination. Alltså att en switchad häst som man smörjer tjärsalva (fyra ess) på kan reagera på salvan.

Mitt förra fbl tålde inte switch, dock tålde hon UltraShield insektsspray, som också innehåller permetrin (verksam substans i switch), så gick få bukt med fästingarna så. Hon reagerade dock inte med kli, utan med nässelfeber.

Reagera på vilket sätt då?
Tänkte mest att tjärsalvan skulle lindra klådan lite, samt hålla det mjukt ifall att det skulle skorva till sig. Annars kanke hon fortsätter klia bara därför?
Vad är lämpligt att använda som klådstillande och mjukgörande i stället?
Det är inte ett riktigt sår utan mer som ett brännsår.
Såg inte ut som att hon kliat sig mer då jag kollade till henne i morse.
Gjorde som TantEster skrev och schamponerade henne två gånger efter varandra idag. Åh vad hon tyckte det var skönt att bli lite skrubbad med piggborste och Grönsåpa :D
Vet inte hur det hjälper då vi varit på tävling med ponnyerna idag, men ska hålla koll för att se hur det utvecklar sig.

Reagera med överkänslighet/allergiska reaktioner, lokalt där man haft på salvan. Aldrig hänt mig, men läst flera biverkningsrapporter om det, så brukar inte chansa. Tänkte mest om hästen är känslig så det inte blir värre. Använder helosan där jag tidigare använt tjärsalva.

AVS 14 är klådstillande och svalkande, kanske ngt i den här situationen?

Aha..... Smörjt sedan i går, men inte märkt något. Förhoppningsvis ska väl effekten av Switchen försvinna, eller i alla fall avta, i och med att jag badat henne, men ska kanske köra med Helosan tills jag får tag på tex AVS. Om det behövs efter helgen när affärerna öppnar igen.

Så sant.....
Tog Helosan Sol i morse i stället. Den duger i alla fall inte att ha som solskydd på min andra hästs vit-rosa mule. (För klen faktor occh sitter inte kvar)

kanske man ska vara lite extra försiktig med saker som de är varningstriangel på förpackningen samt att de står att de är miljöfarligt. Trist att man lägger miljöfarligt medel på någon man älskar.

Satsa på giftfria medel som är minst lika bra som giftet du häller på.

kanske man ska vara lite extra försiktig med saker som de är varningstriangel på förpackningen samt att de står att de är miljöfarligt. Trist att man lägger miljöfarligt medel på någon man älskar.

Ge mig ett miljövänligt alternativ som håller undan fästingarna är du snäll?

och har du ett för broms (för där har jag inte ens funnit miljögift som fungerar) så är jag dig evigt tacksam.

Naturligtvis använder man inte kemikalier om det finns ett miljövänligt som fungerar lika bra. Dessutom är switch hialöst dyrt. Men det är ännu dyrare och värre med en häst med erlichios..

Ge mig ett miljövänligt alternativ som håller undan fästingarna är du snäll?

KL
Tack, jag tar också gärna emot sådana tips!

Instämmer!

Tror inte att NÅGON lättvindigt häller Switch (eller något liknande medel med varning på) på sin häst utan att det verkligen behövs. Att välja mellan fästingar och Switch är, för mig, som att välja mellan två onda ting. Dock väljer jag Switch eftersom vi brukar ha massor med fästingar hos oss. Dagen efter jag hade hittat fem stycken små "godingar" på pållan köpte jag Switch.

Instämmer!

Tror inte att NÅGON lättvindigt häller Switch (eller något liknande medel med varning på) på sin häst utan att det verkligen behövs. Att välja mellan fästingar och Switch är, för mig, som att välja mellan två onda ting. Dock väljer jag Switch eftersom vi brukar ha massor med fästingar hos oss. Dagen efter jag hade hittat fem stycken små "godingar" på pållan köpte jag Switch.
Jag håller med också,jag har avskytt kemikalier som pesten,jag vill inte hålla på med gifter hit och dit.
Men efter att samma häst fått Borrelia två år på raken och en annan fick erlichios så vad fan gör man?
Jag hoppas levern och njurarna gör sitt jobb på dem och avgiftar systemet själva från switchen.
Att få en fästingshjukdom försvinner tyvärr långsammare ur hästens kropp,om ens alls,vet hästar som aldrig blev bra från fästinghistorierna.Det är dyrt att behandla också om hästen blir sjuk,tex borrelia ersätts inte av vissa bolag hur sjuk hästen än är..jag har lagt ut många tusen på min Borrelianisse som tack o lov är frisk nu.

Fästingar är det äckligaste och lömskaste krypet i våra sommarhagar,och antingen får jag hålla mina hästar i sandhagar där de lär bli deprimerade.. eller också hälla på rävgiftet och låta dem leva ett naturligt liv ute.:cool:

Senast ändrad:

Ge mig ett miljövänligt tips som funkar!:idea: jag har provat de flesta giftfria medel på marknaden och de minskar fästingarna något.
Men EN fästingjäkel räcker ju för att slå ut en stor häst för för lång tid framåt.:crazy:

jag skulle aldrig hälla på något på min häst som enbart ska användas en gång i veckan eller vad det är. Redan där skriker ju varningsklockorna att det är ett starkt medel....

jag använder tjärsalva i skapet på hästen och sprayar resten med vatten/äppelcidervinäger

Annars är det bästa jag stött på hjorthornsolja men jag har en vit häst så skulle inte använda det heller...

En gång i månaden, annars var det rätt ang Switch.

Hjorthornsolja hjälper inte ett smack, och iaf inte våra fästingar skiter i vitlök och ÄCV osv. Så undrar fortfarande vad för naturvänligt som fungerar mot fästingar??

Liknande trådar

Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka