Hästen smider, det förstör allt!

Sv: Hästen smider, det förstör allt!

5-gångare/mycket lateral?

Rider honom som 4 gångare men han är naturtöltare och nog har han kraftigt laterella rörelser när han är på det humöret. men han har klart starkast trav.

Där har du en orsak, en häst med mycket lateral föser in benet under sig och vinklar inte in den. De har då en oerhörd förmåga att komma långt in under sig med bakbenet och det snabbt, har har du förmodligen en orsak till smidandet.

Normalskoning med kort tå och tå riktad, försök att rida hästen till så avspänd och lösgjord som möjligt och utifrån det påbörjar man arbetet. OM/när man känner att hästen spänner sig igen, får man backa till rutan där hästen känner igen sig och kan slappna av igen.

Där har du en orsak, en häst med mycket lateral föser in benet under sig och vinklar inte in den. De har då en oerhörd förmåga att komma långt in under sig med bakbenet och det snabbt, har har du förmodligen en orsak till smidandet.

.

:bow: det där har jag aldrig hört förut mycket intressant. tack

Hade ett sto som klingade i endel, mest i trav, långa bakben som hon helst svingade under sig utan så mkt vinkling i lederna. När hon gick balanserat så minskade det drastiskt, behövde gå i lugnt och balanserat tempo med aktiva bakben för att hinna undan m framhovarna. God ridning + att hon skoddes med NB-skor av mkt duktig hovslagare eliminerade nästan problemet helt, inga tappskor sista halvåret jag ägde henne. Hon fick dock alltid gå med boots fram i hagen för säkerhets skull. (Det är hästen på min avatar förresten)

Senast ändrad:

Hej!

Apropå norsk skoning med bakskor fram kan vara lite vanskligt eftersom framhovarna bör vara breda och runda på ett annat sätt än bak. Trycket på framhovarna är stor och de behöver ytan för stötdämpning.

Jag har hört att det inom travvärlden fortfarande kan finnas kvar en typ av gummiboots som man liksom trär på hoven och sedan låter sitta kvar. Är det någon som känner till detta?

Mors!

man behöver inte ha bakskor till norsk skoning:D
du talar om helt vanliga hela boots och de finns lite varstans

till ts
kollar du i en travbutik kommer du även att finna öppna skor, halvrunda mm

Föredrar att kalla det tåöppen skoning.
Man bör tänka på att en tåöppen skoning tar bort ljudet av smidning även om skoningen inte löser problemet.
Normalt så brukar det vara ett ganska enkelt problem att balansera bort.
Oftast så räcker det med att snabba på överrullningen fram. Behövs det så kan man öka greppet bak och på det viset bromsa baksteget litegrann.
Hästar med ländryggsproblem har en tendens att smida så det bör uteslutas innan man laborerar med balansen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 948
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 698
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka