Hästen skenar o jag ligger på mage!

N

Nelson

lite överdriven rubrik kanske :p
ett par frågor som jag undrar om ni har svar på..
1. Min häst i jag går på hoppträning 2 ggr i månaden. hästen är ett halvblod o fyller snart 5.
hon hoppar jättefint o så men hon blir så jevla pigg i bland..
tänker inte betsla upp henne eller så hon e ju facktist bara en bäbis :love:
men jag försöker samla upp henne men hon bara sträcker fram halsen allt vad hon kan o hoppar det gör ju så att det lätt kan bli en olycka o att hon hoppar dåligare...hur ska jag göra??? även om hon kommer lungt ibland så sträcker hon fråm halsen, blir ingen bärighet om ni förstår vad jag menar :confused:

2. sen kommer ju lilla jag o gör problemet värre :angel:
jag ligger på mage.... :(
nejmen jag sitre framåtlutad o när hästen hoppar så kastar jag mig fram o tror att hindrest ligger på 160 cm fast det bar ligger på 50 cm..jag kämpar verkligen för att räta upp mig men det går inte..... :cry:har ni nå tipps?? :bow:

tack pfh. kram/J o N :banana:

Våran tyska tränare sätter en kvast bakom ryggen på oss och armarna runt den. :crazy:

oj då..
nej hon säger inge speciellt förutom att hon tajatr på mig!
men det e ju inte konstigt att hästen springer i väg när jag lutar mig fram, men jag vet hur jaf ska göra för att få bättre sitts? situps?? :d

jag skulle inte rekomendera kvastar i ryggen.. men man kan ju alltid börja i dressyren att sitta å verkligen tänka bakåt... hålla i sadeln kan vara ett knep.. när du hoppar skulle ja tänka på ungefär samma sak.. BAKÅT.. men sen över hindret tänker ja lite framåt uppåt.. men detta e va jag tänker å har sakt till elever på ridskolan..

jo tack för tippset.
men det kan ha vart lite som så att....när vi köpte henne i slutet av förra året så när man red så satt vi inte ner helt på henne i galopp o trav utan lättade alltid lite ur sadeln för hon var i utbildning o iunte hade lärt sig d o så.....hm.. :confused:
o det är lite av det som sitter kvar nu kanske....eh! jag vet inte..

luta dig så mkt bakåt så det känns som du ligger baklänges på henne när du hoppar ;)
det brukar bli perfekt när man överdriver så :D för det är så det känns när man ska rätta till en sån grej.
och en grej till om det blir för mkt så gnäller ju tränaren på dig :)

jag skulle inte rekomendera kvastar i ryggen.. men man kan ju alltid börja i dressyren att sitta å verkligen tänka bakåt... hålla i sadeln kan vara ett knep.. när du hoppar skulle ja tänka på ungefär samma sak.. BAKÅT.. men sen över hindret tänker ja lite framåt uppåt.. men detta e va jag tänker å har sakt till elever på ridskolan..

Felaktig sits = om man rider mot ett hinder i en sits som i första hand går ut på att hålla balansen. Många ridskolelärare jag har träffat på tjatar om den där ryggen, vill gärna sätta pinnar i arvecken bakom ryggen etc. Resultatet blir en spännd ryttare som belastar hästens rygg på felaktigt sätt. Man ska vara mjuk, avslappnad och stark i ryggen. Har man inte bra balans får man träna markarbete tills man får det. Att "lägga sig" bakåt som många ridskoleryttare gör låser hästens bakben. Har ni någonsin sett ett proffs med spännd rygg som ligger bak i sadeln? Nej för då kan inte hästen röra sig!! Sedan ska man alltid tänka FRAMÅT!!! Stegen regleras genom förhållningar. Lyder inte hästen, träna då på förhållningar jättemycket. Ifall den drar kan man höja händerna lite för att få mer effekt.

luta dig så mkt bakåt så det känns som du ligger baklänges på henne när du hoppar ;)
det brukar bli perfekt när man överdriver så :D för det är så det känns när man ska rätta till en sån grej.
och en grej till om det blir för mkt så gnäller ju tränaren på dig :)

Så att ryttaren blir ännu mer osäker och stör hästen? Jag hade också problem med att vara ganska framåt till den grad att jag inte hade mycket kvar när ifall hästen vägrade, så att jag lätt åkte av framåt. Men problemet löstes snabbt med en proffsig sitstränare, som struntade i att kommentera ryggen, och istället tittade på vad som hände med höfterna. Skjut fram höften, sitt bak på rumpan (alltså inte på skrevet). Ha känslan av att nästan kröka ryggen, fortfarande ska den vara upprätt, då blir man stark och kan driva med sätet! -precis som Malin Baryard brukar sitta! Ryggen fungerar som en bro för de som är insatta i statisk matematik. Så fungerar även hästens rygg när den är i rätt form. Ifall man lutar sig för mycket bakåt, så svankar man istället, kompenserar med att sitta på skrevet och låsa sin rygg och hästens bakben.

jag tror du har tolkat mid fel.. om man lutar sig allt för mycket framår å tänker bakåt så brukar resultatet bli att man fortfarande lutar sig framåt fast man ligger inte "på mage" över hidret utan står stadigt i en korrekt sits..man ska helt enkelt räta upp sig i sin hoppsits(lättsits)

Ja det är vad jag menar, att räta upp sig i sin lätta sits och låta knäna fungera som fjädring. Om man höjer händerna lite så brukar man automatiskt hamna i en mer upprätt lätt sits. Men man måste tänka framåt på så sätt att man håller om hästen.

hmm du förstod nog inte vad jag menade .. när man tänker så överdrivet så brukar det bli rätt - lagom. det bara känns så när man jämför med den sitsen som man har vant sig vid, vilket alla ryttare gör medvetet eller omedvetet. Den viktigaste saken är att lita på sin häst, att våga lita på den.
sen så i förra ridsport stod det en bra grej när det gällde sitsen lyft upp bröstet inte räta på ryggen :bow: och så var det att man inte kan trampa ner hälen utan typ slappna ner hälen.

jag skulle inte rekommendera att driva hästen starkt med sitsen framför ett hinder, man ska inte sitta ner helt överhuvudtaget när man hoppar, en tredjedel max i sadlen har jag fått lära mig (trepunktsits), sen finns också tvåpunktsits/fältsits. Det opitimala är att rida enbart med tvåpunktsitsen vilket min tränare sägar att det är omöjligt att göra idag för nu är banorna så komplicerade.
och om man ska titta på någon och försöka få samma sits så skulle jag personligen inte rekomendera Malin Bayard även om hon är en väldigt bra ryttare så har hon inte den bästa sitsen utav världseliten. Rodrigo Pessoa eller Rolf-Göran Bengtsson skulle jag hellre då rekomendera.

Tänk hjälpknoppen mot taket när du rider och tänk på det mer än bara just när du hoppar utan mest hela tiden. Lovar att det kommer hjälpa! Jag var ett tah nästan raka motsatsen, jag var nästan rak över hinder som låg på sisådär 120 cm. Men tro mig... Man har inga problem att komma tillbaka i landningen och hästen hoppar bättre om man inte lägger all vikt framåt över hindrena!

håller med dig. tycker själv att malin baryards sits är dålig. Stör mig på det :crazy:...

det kan också vara så att du lutar dig framåt och därmed flyttar fram tyngdpunkten hos din häst som tror att hon balanserar upp din tyngd genom att sträcka fram sin hals och om du då lutar dig fram ännu mer måste hon sträcka på halsen ÄNNU mer för att inte ramla omkull.

prova att rida utan stigbyglar för då måste du själv hitta din balans - anars åker du ju av!

nu kanske jag rör till det ännu mer.
Men ett hinder på 50 cm, är väl ungefär som ett vanligt galoppsprång?
Vilket innebär att din eftergift skall vara i förhållande till det.
För mig låter det lite som att du är rädd om din hästs mun (tänker på betsling). Du kanske rätt och slätt är lite "för" rädd om den, vilket gör att du "kastar" din fram för att ge en eftergift, värdig Grand Prix höjd. ;)

Om du nu känner att det är en bäbis, så sitt och hoppa över bommar.
Sätt sedan upp små hinder, på låg höjd och rid likadant som över bommarna. Tills du känner att det sker i balans och du och hästen har slutat dyka. Samma takt före och efter.
På ett hinder som är 30-40 cm, ger du inte mer eftergift en du normalt gör på ett vanligt galoppsprång.
Tänk galopp, galopp, galopp. Istället för hopp. :)

När du sedan hoppar 50 cm, så bör du ha blivit såpass säker, att du rider likadant. Med automatisk eftergift.

Men bäbis. Ta inte illa upp nu, för jag tycker inte heller att man skall överbetsla. Men pröva att byta ditt bett till ett annat. Det behöver inte vara skarpt, men olika bett fungerar olika på nästan alla hästar. Och om man har en uppfattning om att ett "snällt" bett, ger en mjuk mun, så kan man vara lite fel ute. För det kan slå helt åt andra hållet.
För mig godtar inte en häst bettet, om den inte svarar på en förhållning, utan att slå med huvudet, eller kasta sig mot det.
Du får kanske börja se det, som att du har en unghäst som behöver vägledning. :confused:

lycka till

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar