hästen sätter över mig på fel sittben mm..

bananna

Trådstartare
Idag red jag en häst på ridskolan som jag har ridit kanske tio gånger tidigare. Hon är välutbildad och väldigt trevlig att rida. Men två problem uppstår i höger varv:
1) När jag rider lätt i höger varv, lyckas hästen på något sätt få över mig så att jag hamnar på fel sittben. Jag byter tillbaks direkt, men efter ett tag får hon över mig igen. Det är som om hon lyckas "bryta takten" på något sätt.
Vet ni hur hon lyckas med det här, varför och vad jag ska göra åt det? Har aldrig varit med om det med någon annan häst.

2) I vanliga höger galoppen är hon svår att samla. Men om man rider förvänd galopp i vänster varv går det lätt som en plätt. Vad händer här? :confused:

Sv: hästen sätter över mig på fel sittben mm..

Fattar inte riktigt... Du måste få ett ordentligt taktfel - nästan avbrott - om hon lyckas med detta. Det är nog du som måste hålla i gång och sätta takten tydligare med din lättridning och vara noga med hur du sitter i runda varv, att du känner båda sittbenen och inte viker dig i midjan (vanligt fel).

Nu har jag aldrig varit med om detta tidigare, men det kan vara balansen hos dig som felar lite.

Sv: hästen sätter över mig på fel sittben mm..

bananna skrev:
2) I vanliga höger galoppen är hon svår att samla. Men om man rider förvänd galopp i vänster varv går det lätt som en plätt. Vad händer här? :confused:
antagligen har du hästen rakare och mer mellan hjälperna i den förvända galoppen. ofta är hästen gärna förböjd i den rättvända galoppen när det blir så.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar