Hästen rymmer..!

S

SilverTail

Jag bara undrar om nån har några
bra tipps vad man kan göra när
hästen rymmer ur hagen...

Hon rymmde första gången i söndas
då de hade varit ute under natten..
Staketet var inte sönder eller nått
så hon måste ha hoppat över, strömmen
va på och allt..
Sedan rymmde hon igen på onsdagen samma som innan,
inget staket var sönder osv. och idag har hon oxå
rymmt... Men idag va faktiskt tråden sönder...
som tur så springer hon ingenstans utan stannar på gården..

Men varför.. :confused: staketet är ju säker över 1,5m
det finns massor ov grenar m.m att äta i hagen
och hon får rejält med hö tre ggr om dan..

Någon som har ett bra tipps???

Sv: Hästen rymmer..!

Högre staket och bredare staket! bygg uppåt! men som sagt ha staketet på runt 150 så bör hon hålla sig inom det...va med en hingst somhoppade över stakten som va runt 130,så det va bara och höja och BREDDA det med eltråd på både "staketen".då höll han sig inom staketet...

jaa kanske får höja det då..
men hon har ju inte gjort så innan...
bara nån gång och sedan slutat..

Har hon hästkompisar i hagen?om hon har det ,har nån specellt hästkompis en en annan hage tro? får hon tillräckligt med motion?aktiverad i hagen?? släng in en hög med träd!jätte gott att knapra på :d Ge henne en boll att leka med? eller nått att dra i från nått träd som det sitter fast i??

hon har häst kompis och hon blir
rider stortsett varje dag..minst 2½ timmars rundor..
Vi har inte kunnar rida så himla långt nu när
orkanen har dragit fram..det var ju en månads sedan
men det är ju rätt mycke träd som har fallit över
vägarna så man kommer inte så långt..
Men hon har allt...träd och grenar och
grantoppar som de kan äta... och ett snöre som hänger från saltstenen som de brukar busa med.. ;)

Men de har ju gått i samma hage nu under vintern..
men det har gått bra innan.. :confused:
Vi har andra hagar men de ligger så långt bort..
det är ju "vår och sommar hagarna.."

nää jag vet inte vad jag ska hitta på...
Men tack för de tippsen du har kommit med.. :smirk:

Om hagen är elektrifierad och den har två trådar: montera en kättingstump (c:a 30 cm) med en karbinhake i grimman, linda nosremmen på grimman med koppartråd och tvinna fast koppartråden på kättingen. Botar rymning!

Bill skrev:
Om hagen är elektrifierad och den har två trådar: montera en kättingstump (c:a 30 cm) med en karbinhake i grimman, linda nosremmen på grimman med koppartråd och tvinna fast koppartråden på kättingen. Botar rymning!
Och du klagade precis på nosremmen? :eek:

jag vet varför hon rymmer nu...
det springer massa älgar genom hagen så
hon blir ju vettskrämmd...
Dom har sågat massa granara i närheten så
älgarna ska väl di och käka lite....
:smirk:

SilverTail skrev:
jag vet varför hon rymmer nu...
det springer massa älgar genom hagen så
hon blir ju vettskrämmd...
Dom har sågat massa granara i närheten så
älgarna ska väl di och käka lite....
Är du säker på att hon rymmer för hon blir rädd, hon kanske vill haka på älgarna och snaska träd?! ;) :p

Humelibumlan skrev:
Är du säker på att hon rymmer för hon blir rädd, hon kanske vill haka på älgarna och snaska träd?! ;) :p

jaa säkert.. :D
nää hästarna har me granris
att käka på i hagen..
men man vet aldrig det kanske kommer
ute en älghästföl till vinter...hehehe nää jag skoja bara :)

Den lär sej efter ett enda försök, nosgrimman däremot dras den med i sämsta fall i hela sitt liv. Det är skillnaden!

Bill skrev:
Den lär sej efter ett enda försök, nosgrimman däremot dras den med i sämsta fall i hela sitt liv. Det är skillnaden!
Ja, du verkar ju verkligen läst tråden, hästen HOPPAR över staketet, antar att du då vill att kättingen ska fastna i elen när hästen hoppar? Vad det det? En häst som i bästa fall undvek att slå en fråvolt och bryta nacken? :crazy:

Är hästen i luften får den ändå ingen elstöt ;)

Bill skrev:

måste nog hålla med humelibumlan här, låter ju som en rent livsfarlig metod...du kan ju inte ha läst tråden. Tycker det verkar vara tråkigt sätt att handskas med hästen på.

Är du säker på att hon hoppar över stacketet???
Vi har en korsningshäst som är ca 149 och hon tar satts emot tråden och sen i sista sec så glider hon ner på magen och glider under tråden.
Likadant gör en hyffsat ny fjording vi fått till vårat stall.
Hon kryper under specielt så här nu under vintern.
Hon har slutat att göra så nu då vi har satt upp en extra tråd längst ner så dom båda inte kan krypa/glida under.
Fjordingen rymmde bara för att hon kunde.
korsningshästen gjorde det för att en av hennes häst"kompisar" stod i en annan hage då han inte kunde gå med någon annan häst utan va tvungen att gå helt själv.Men Cherie som korsningen heter tyckte inte om att han stod där själv och rymmde då till honom istället.Nu har Cherie min Varga att vara tillsammans med så hon har slutat helt men fjordingen däremot lär nog fortsätta rymma sen när snön försvinner :) som tur va så är hon så "dum" att hon rymmer in i mellan hagen,mellan valack hagen och stonas hage och kommer ingenstans än dit då :D

Det va bara ett tips.

Det där med älgar.
Cherie hon älskar älgar så hon och Varga brukar stå och flörta med älgarna under sommaren då de går förbi deras sommarhage om nätterna medans de andra fegstona springer för livet så fort dom kommer :rofl:

Lycka till med allt

Vargsan skrev:
Det va bara ett tips.

Det där med älgar.
Cherie hon älskar älgar så hon och Varga brukar stå och flörta med älgarna under sommaren då de går förbi deras sommarhage om nätterna medans de andra fegstona springer för livet så fort dom kommer :rofl:

Lycka till med allt

jaa vi har sett älgspår genom hagen..
så det måste vara älgarna som hon blir rädd för...
När man är i stallet så kan man höra hur det
brakar i skogen vid hagen och hästarna
skenar i hagen... :crazy:
Men hon har inte rymmt på några dagar
nu så hon har väl vant sig vi att dom springer
genom hagen :)

Men jag tror aldrig att jag kommer prova det som
Bill skriver...kanske är effektivt men det lyter grymmt...
jag tror att det finns andra saker man kan göra istället...

Ja nhä det skulle jag absolut inte göra.
Men som nån innan sa att höja och bredda låter ju ganska bra.I alla fall höjden :)

Jag hoppas hon håller sig i hagen nu ett tag :bow:

Ha de så bra!!

Kajmen///Tina

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 020
Senast: Mickizz
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 250
Hästvård Hej kära buke! Behöver lite stöd och förhoppningsvis positiv input! Min vita springare hade busfnatt i hagen idag kring kl17. Jag såg...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: ss5
·
Hästhantering Hoppas detta hamnar i rätt forum nu. Vi är ett par styckna som har ett kollektivt stall, hästarna kommer bra överens, allt är frid och...
Svar
11
· Visningar
3 121
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama