Hästen rullar fast i boxen.

shlubberdubb

Trådstartare
Häromkvällen hittade jag min häst fastrullad i boxen. Har lagt vall i det hörnet då jag misstänkt att han gjort det fler gånger.

Nu var det soprent på bädd ända ner till betongen på ett annat ställe och tydliga sparkmärken i boxväggen.

Vallar skall ju funka men vet om hästar som rullat fast trots det. Läste om ett stall som hade satt upp en läkt som list runt om väggen så att hästar skall kunna få grepp om de lyckas rulla fast, och med hjälp av läkten skall kunna få grepp med hovar och skjuta ifrån. Idén är inte dum. Frågan är bara hur högt man skall sätta läkten.

Självklart måste man väl anpassa höjden efter storlek på häst. Vi har hästar från 1.43 upp till 1.67 i stallet. Min och den största är de två som har rullat fast i sina boxar. Min är 1.63.

Om någon har koll på höjd så säg till. Vill ju inte ha sparkskador eller muskelsträckningar eller hitta en död häst i stallet så måste göra något som får stopp på detta.

Vallarna ligger, än så länge, orörda. Det förvånar mig eftersom min häst är en grävmaskinist också. Slänger man in en öppnad bal och låter den vara är han mycket duktig på att sprida ut den. Jag räknar inte med att vallarna kommer få vara orörda hur länge som helst.

Sv: Hästen rullar fast i boxen.

Vi satte på en överrullningsgjord på en häst som ganska ofta rullade fast i boxen. Där hjälpte inga vallar iaf. Gjorden gör så att hästen kan ligga ner på sidan men inte rulla över på rygg. Fungerade utmärkt.
/Qbaby

Just det. Dom där gjordarna har jag ett svagt minne av.

Problemet med min är att han lägger sig väldigt tätt inpå väggen. Jag har sett honom och fått smacka till för att få honom flytta på sig när han varit påväg att lägga sig. Hans box är stallets största. Den vi använt som fölningsbox.

Boxstorleken spelar mindre roll. Min förra häst fastnade ofta - en gång mot manegeväggen.. Köpte överrullningsgjord, den funkade utmärkt. En stallbesökare frågade om hästen skulle träna voltige i boxen ;)

Vill dock varna för överrullningsgjordarna om hästen är väldigt rund i ryggen, jag har ett sto som lägger sig fast väldigt ofta, inhandlade till slut en dyr gjord till henne. Hon är väldigt rund i formen dock med en markerad manke, drog åt så hårt det gick (då jag anade vad som kunde hända...... Och mkt riktigt hör att det blir ett jäkla liv i stallet och flyger ut. Damen har lagt sig och rullat lyckats flytta gjorden såpass att hon lagt sig fast i väggen med gjorden som en mkt effektiv stopp för att rulla tillbaka ens med hjälp. Vi är numera ett team när det gäller att få tillbaka henne hon vet att man skall hjälpa och ligger blickstill medan man krälar på henne för att få fast linor om bortersta benparet så att man kan dra runt henne, denna gång var det ett helvete då hon dessutom låg på spännet till gjorden fick ligga över magen på henne och tvinga ner armarna mellan väggen och henne och lyckades med stor möda få tag i änden och med rejäl kraft få upp gjorden. På en annan häst som inte man vågar lita på som henne så hade jag aldrig i livet vågat ligga och fibbla så hade hästen börjat spralla hade det varit tack och adjö.
Sedan den dagen har hon aldrig haft gjorden på sig.

Min kille är väldigt rund över ryggen och inte världens mest markerade manke. Låter alltså som något jag inte borde ha. Jag tror också han hade blivit skogstokig av att gå hela natten med en hårt spänd gjord runt magen.

Liknande trådar

Anläggning Dålig rubrik jag vet ! Men vad tusan kallas en såndär " list " i boxen nära golvet där hästen kan ta " spjärn " om den rullat fast...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: Miaa
·
Hästvård Min puckade häst lägger sig alltid ner och rullar runt i boxen. Helt ok men puckot lägger sig så nära boxväggen så att det är risk att...
2
Svar
28
· Visningar
8 638
Senast: Lazio
·
A
Hästhantering Jag vet inte var jag ska lägga denna tråd, chansar här... När mitt sto var ca ett år rullade hon fast i sin box men lyckades...
2
Svar
24
· Visningar
4 574
Senast: axel
·
B
Träning Hej. Suttit här ca 5 timmar nu och läst om lite allt möjligt. Allt från mugg till A2 virus till jobbiga hingstar och kände bara ett...
Svar
15
· Visningar
1 675
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II