Hästen reser sig

M

Miiico

Vet inte vars jag ska lägg den här tråden, så har den hamnat fel få dom flytta den.
Iaf, min kompis har en skitfin häst som hon köpte i sommras, utbildad LA/LA. Den hade gått på bete före dom köpte den & på besiktningen så markerade han lite. Men veterinären sa att han hade köpt den endå.
Hästen är en d-ponny, svenskridponny på 10år. har ridit han några gånger & tycker han är väldigt stel i vänster sidan & när man börjar böja honom så har han sparkat bakut & bockat, vi har som trott att han testar en, eftersom han har ganska mycke egen vilja.
Men nu i helgen åkte min vän bort å jag fick ta hand om honom. Vi bestämde att jag skulle rida dressyr & rida igenom honom eftersom vi inte har fått lös honom i vänster sidan.. Har dock tyckt att de är konstigt att han är så stel för min kompis kan ju trots allt rida å rider på volter men vågar inte säga ifrån när han bråkar.
hur som helst, jag red honom i ridhuset första dan.. han bråkade i vänstervarvet när jag skulle böja honom & göra en sluta.. han snurrade runt å bockade å stutsade.. tillslut fick jag en bra sluta några steg så då slutade vi ridpasset för man ska ju sluta när man är nöjd. (gör jag iaf)
Dan där på red jag också i ridhuset å nu skulle jag rida igenom honom.. Han är skit fin i högervarvet, dock känner man ju även där att han är stel i vänster sidan.. men så länge du bara rider rakt fram så bråkar han inte..
Hur som helst bröt jag av till skritt & gick in på en volt i vänstervarvet.. Jag tänkte inte kräva några slutor utan bara en bra böjning.. som vanligt när man över huvudtaget ställer honom så sätter han käkarna på snedden å struntar i bettet.. men jag struntade i de, dom har ju raspat tänderna för inte så länge sedan..
Han stredade mer & mer imot.. men jag tänkte bara att han brukar ju bli upprörd när man kräver av honom fast nu skrittade jag ju bara på en volt å böjde honom innåt.. men vips. så satt jag där å höll i manen då han reste sig, gång på gång.. så fort jag skulle ställa honom innåt så reste han sig. Jag tror att han har ont någonstans så jag ringde till min kompis. Men hon tror att de var en engångs företeelse eller att han har ont i tänderna eller så..

Vad tror ni de är? Vad hade ni gjort?
Han "bråkar" nästan aldrig med henne för hon kräver typ ingenting..
***tacksam för svar*** m.v.h. Maria

Sv: Hästen reser sig

Jag tycker att ägarna borde ta ut veterinär igen (en annan den här gången) och gå igenom hästen ordentligt. Om det skulle vara så att den inte har ont någonstans (vilket det låter som) så är det bara att jobba på för en duktig tränare och träna bort olaterna.

Jag tycker att ägarna borde ta ut veterinär igen (en annan den här gången) och gå igenom hästen ordentligt. Om det skulle vara så att den inte har ont någonstans (vilket det låter som) så är det bara att jobba på för en duktig tränare och träna bort olaterna.

Jag har bara börjat fundera på om det kan vara nånting i ryggen då han inte vill böja kroppen & han är lite böjbarare barbacka.. båda gångerna dom besiktade honom så markerade han.. men som sagt så tog dom honom endå.. Hon verkar endå inte fundera på å ta ut veterinären.. då andra jag pratat med också sagt att han kanske har ont någonstans. å han gör ju öppnor å slutor i andra varvet.. han flyttar även i vänstervarvet men böjer sig inte.då stannar han å bockar eller som i de senaste fallet, reser sig.. :crazy:

Det kan ju vara vad som helst, en inflammation i rygg eller ben eller kanske muskelöm? hästen kanske behöver få hjälp av en kiropraktor? Men om ägaren inte vill göra något så finns det ju inte så mycket att göra. Men om han har ont så lär det ju iallafall inte bli bättre så förr eller senare inser väl hon förhoppningsvis.

Jag håller med om att det troligen är något som tar emot för hästen. Ligger sadeln bra?
Åk till klinik och kolla igenom hästen efter det så låt kiropraktor kolla ryggen, men börja med veterinären!

Det låter ju som att det är högersidan det är "fel" på.
Om han går jättebra i högervarv och bråkar i vänster så är det högersidan han har svårt att tänja på.

Läskit!
Be ägaren till hästen att genast ta i tu med vätrinären. Hästen kan ha ont i ryggen eller någon annan skada, det kan vara vad som hälst som strular. Mitt tips är värkligen att ta hästen till vätrinär snarast.

Det låter ju som att det är högersidan det är "fel" på.
Om han går jättebra i högervarv och bråkar i vänster så är det högersidan han har svårt att tänja på.

Det tänkte jag också på men jag vet inte om jag skrev att även när man rider i högervarvet så får man ju slutor & öppnor å böjningar men man känner att de tar i mot på vänstersidan.. man har bara lust å sitta av å försöka böja på hans kropp från marken, om du förstår vad jag menar..
Jag tror inte min kompis ens kollade upp vad orsaken till att han markerade var.:crazy:

Jag håller med om att det troligen är något som tar emot för hästen. Ligger sadeln bra?
Åk till klinik och kolla igenom hästen efter det så låt kiropraktor kolla ryggen, men börja med veterinären!

Sadeln är nyligen utprovad. När han kom hade han en sadel som inte passade & hade inga muskler.. men nu är han jämnt musklad men han kan fortfarande bygga upp mer.. Problemet är att min kompis tror bara att de var en engångs företeelse å allt blir bra om han vilar en dag.. typ.. :(

jag är helt övertygad om att hästen har ont. Det har dom om dom protesterar vilt....
en häst med egen vilja och som inte är på humör blir inte sjövild i ena varvet. och jag tror inte att du inbillar dig!!

och om hästen har ändrat sig massa över ryggen och blivit finare som du nände så kanske sedeln ligger illa igen??

min häst blir sådär när han har ont i ryggen; å många veterinärer bara böjer benen.... :mad:
han visar aldrig något i benen!!

Lycka till!

jag är helt övertygad om att hästen har ont. Det har dom om dom protesterar vilt....
en häst med egen vilja och som inte är på humör blir inte sjövild i ena varvet. och jag tror inte att du inbillar dig!!

och om hästen har ändrat sig massa över ryggen och blivit finare som du nände så kanske sedeln ligger illa igen??

min häst blir sådär när han har ont i ryggen; å många veterinärer bara böjer benen.... :mad:
han visar aldrig något i benen!!

Lycka till!

tack så mycket, de lär jag behöva eftersom vad jag har hört så säger min kompis att han typ inte har ont & att de bara var en engångs företeelse.. *Suck* Som sagt, sadeln är de nog inte för att för två veckor sen så kom hon som provat ut sadeln å kollade hur den låg..

hej
du kan själv kolla om sadeln ligger bra eller dåligt längsmed ryggen

är tunneln tillräckligt bred?

kolla på vojloken efter ett ridpass är det lika på bägge sidor?

hur ser han ut på ryggen direkt efter att sadeln har lyfts av
har han ojämna märken och kanske ligger närmare ryggraden på vänster sida, är det märken på ryggraden är tunneln för trång.

är svaret ojämt på bägge ovanstående frågor
ja då är det utan tvekan sadeln som är del av problemet

lycka till med att finna en lösning på problemet

mvh låppis

Förmodligen har hästen ont, det säger sig självt. Be att en kiropraktor får gå igenom hästen. OM hästen har sålts med ett dolt fel har köparen rätt att få tillbaka en den av köpesumman (såvida det inte orsakats av nya ägaren)

hur är hästen att tömköra eller longera inspänd?
min häst som var väldigt stel och inte ville böja sig i vänstervarv och inte ta stöd på ytter longerade ja inspänd..
inte ihopdragen inspänd nu asså..redan efter bara en gång så hade hästen släppt sitt tag om vänstertygeln och tagit stöd på ytter istället..de tog emot lite i början men sen blev han mjukare och mjukare.

de va ju mitt fel att hästen inte kunna mjukna eftersom hästen behöver en väldigt stadig, stabil hand som ja inte hade.men nu går de mycke bättre.

men man måste ju kolla upp så den inte har ont.

hur är hästen att tömköra eller longera inspänd?
min häst som var väldigt stel och inte ville böja sig i vänstervarv och inte ta stöd på ytter longerade ja inspänd..
inte ihopdragen inspänd nu asså..redan efter bara en gång så hade hästen släppt sitt tag om vänstertygeln och tagit stöd på ytter istället..de tog emot lite i början men sen blev han mjukare och mjukare.

de va ju mitt fel att hästen inte kunna mjukna eftersom hästen behöver en väldigt stadig, stabil hand som ja inte hade.men nu går de mycke bättre.

men man måste ju kolla upp så den inte har ont.

Alltså, sist jag såg dom longera honom inspänd.. då springer han bara in i mitten. Jag har aldrig longerat honom inspänd.. men när jag longerade honom sprang han inte in i mitten.

Har ni testat att böja halsen från marken åt båda hållen? Dra inte! Bara håll löst i hästens huvud med ena handen och i svansen med den andra. Låt honom snurra runt om han behöver, håll inte emot och dra inte! Bara för försiktigt och mjukt bak hans huvud mot svansen. Begär inte att det ska gå på en gång, men man känner ofta om det är något fel. Och om hästen börjar protestera från marken med, ja då är det bara att försöka luska ut vad det är. Kiropraktor eller massör kan vara en idé.

Kolla upp munhålan o tänderna! vargtänder?? Tredelat bett?? i så fall byt bett!

Jag tror också hästen har något problem som kommer fram när man kräver mer av den. Men din kompis är kanske inte så kunnig och hästen kanske håller för hennes ridning? Eftersom hon ändå inte verkar inse att hästen har något problem så får du väl avvakta och med tiden som din kompis blir duktigare/kräver mer så kanske hon inser att det är något som inte stämmer? Så länge hon mest rider rakt fram så kanske inte hästen har ont heller?

det är lite roligt.
först så trodde dom att jag hade tagit för hårt i munnen på honom:eek:
jag ba: jag rider din häst som vilken annan stel häst. å jag har ridit hästar som varit lika stela, som rest sig om man tagit för hårt i dom. å jag har ridit dom på samma sätt som jag red din häst, och ingen har rest sig utan bara gett med sig.

Men nu har hon bytt ut mig mot hennes andra kompis. hon som hela tiden klagar på henne å ja.
så erkänner hon att hästen går bättre både när jag rider & när jag håller lektion för henne än när hennes kompis rider & har lektion.

För mig kvittar det, jag har massor med kusar att rida på i fall jag vill. bara lite roligt hur hon böt ut mig mot henne.
Hon vet ju själv att hästen börjar slå bakut å bocka när hon kräver mer.
Men bara för att hennes kompis inte säger att hon tror hästen har ont så får hon rida. :p

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 424
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka