Hästen - min vän

M

mallan20

Ibland blir jag bara frustrerad på människor som ser hästar som ett objekt, en tävlingsmaskin.
Min häst diagnostiserades för hovledsinflammation och ligamentskador igår. Idag fick min syster höra kommentaren: ”Men det var väl tur att det hände nu, så det inte hade hänt när han hade börjat hoppa högre klasser…In med det nya och ut med det gamla.”
Jag blir arg och frustrerad. Hur kan man säga så. Denna person ska också vara ridskolelärare och om någon så borde han ha förståelse för hur människor kan känna för sina djur. Det är inte bara barn som känner en stark kärlek till någon som är med en i princip varje dag, även vuxna kan göra det. Jag skiter totalt i om han inte kan hoppa igen. Jag har köpt honom, jag föder honom och jag har ansvaret för honom. Hur skulle det se ut om vuxna människor började slänga ut sina barn när de började tröttna på dem?
Jag ser hur en del människor som tävlar mycket (och jag menar självklar inte ALLA), ofta fastnar i att betrakta hästen som ett objekt. Jag tävlar själv mycket och vet att man vill prestera bra, men man får inte glömma att det är ett djur som man har att göra med. Tusen gånger har många sagt det, men jag tar det igen, djur har faktiskt känslor de med. De behöver också kärlek.

Jag är som många andra, tar på min häst sitt täcke när jag tycker att det är lite för kyligt ute. Men jag läste i ridsport special för ett halvår sedan att hästar klarar sig mycket väl med ett lagom tjock vintertäcke på vintern om det är -20 grader, även om den är klippt. För hästen är det ändå som att ha en dunjacka på dig utan täcke. Så jag försöker att tänka efter hur kallt det verkligen är innan jag klär på honom. Täcken orsakar ju dessutom ofta låsningar i bogarna eftersom hästarna inte kan röra dem fritt och spänner dem.
Vi klär våra hästar i fina grejjer som går efter ridsportens mode just nu. Vi ger dem foder som ser gott ut och ”påstås” vara bra. Men hur vet man vad som är bra? Vilket bett som hästen tycker om? Vilken mat som på bästa sätt passar en häst?
Jag är inte bäst på något, det säger jag inte, men jag önskar att folk kunde tänka till ibland. :crazy:
Min syster provade det omtalade ”flippanbettet” och hade det i ca ½ år, sedan gick det va. Det värsta var att innanför textiltrådarna som håller samman bettet fanns metalltrådar som också gick av och kunde ha rivit sönder tungan på hästen. När jag tog i bettet råkade jag komma åt trådarna och stack mig i fingret. Det gjorde ”# ont. Är detta bettet vettigt att sätta i munnen på hästen? det är väl ändå meningen att de ska kunna tugga på det? :mad:
Jag vet inte om det bara är jag, eller om det finns fler som kan störa sig på mångas naivitet när det gäller de djur vi har hand om. Mode eller bekvämlighet (för hästen såklart)?
Maskin eller vän?
Jag vet att det är många som lever på hästar, tävlar och tränar. Och jag vet de som gör detta och har hästarna som sina vänner. Så det går:bump:

Sv: Hästen - min vän

Har också sett det som du säger, många ser de som objekt och skiter nästan i hur de mår och sätter på dem grejer som de inte behöver och som skadar ex: för mycket täcke, starkt bett som den inte trivs med, hjälptyglar till höger och vänster. Sen att man trycker i den kilovis med kraftfoder och lite grovfoder för att: "kraftfoder måste den ha för att orka arbeta och grovfoder blir de feta av":crazy:..

Jag själv försöker att sätta på hästen så lite grejer som möjligt, ger fritt med hö, lusern och ev. mineraler, kraftfoder. Och täckar endast vid riktigt ruggigt väder så som när det regnar blåser och är ner mot nollan, då KAN ett regntäcke åka på om de behöver. Sen är det ju klart att om han är klippt så får han ha täcke oftare och vid mildare temperatur.

Sen menar jag ju inte att alla som har täcke på sina hästar, ger dem kraftfoder eller ngt är dumma men man ska se till att hästen behöver det då och inte ge bara för att.

till TS:bump::bow:ett tips ang täcke med bog frihet kolla in h**ze.se
skritt täcke 200g .det har jag plus fodrat regntäcke super inget mer skav...

Har också sett det som du säger, många ser de som objekt och skiter nästan i hur de mår och sätter på dem grejer som de inte behöver och som skadar ex: för mycket täcke, starkt bett som den inte trivs med, hjälptyglar till höger och vänster. Sen att man trycker i den kilovis med kraftfoder och lite grovfoder för att: "kraftfoder måste den ha för att orka arbeta och grovfoder blir de feta av":crazy:..

Jag själv försöker att sätta på hästen så lite grejer som möjligt, ger fritt med hö, lusern och ev. mineraler, kraftfoder. Och täckar endast vid riktigt ruggigt väder så som när det regnar blåser och är ner mot nollan, då KAN ett regntäcke åka på om de behöver. Sen är det ju klart att om han är klippt så får han ha täcke oftare och vid mildare temperatur.

Sen menar jag ju inte att alla som har täcke på sina hästar, ger dem kraftfoder eller ngt är dumma men man ska se till att hästen behöver det då och inte ge bara för att.

Ja visst är det så! Jag jobbade som hästskötare hos en av utmanarna till hopplandslaget för lite mer än ett år sedan. De ger sina hästar med kraftfoder än hö. Jag har fått lära mig som mindre att hö är basfödan och det ska de självklart ha mest utav. Dessa hästar fick hö 2 gånger om dagen, och då bara en tuss, kanske ett kilo. Sedan fick de kraftfoder 3 gånger om dagen och de som stod på spån fick en liten tuss halm.
Är detta ett bra sätt att utfodra tävlingshästar? Slimmade och smala var de i alla fall. :crazy:

Hade en gång en tränare som sa att gramanen har hon kastat för längesen. Det finns få ryttare som kan rida på en graman, och jag kan nog inte annat än att hålla med. Vet en del som hoppar med graman och vart tar då eftergiften och mjukheten vägen? Hästens nos dras istället innåt och nedåt mot bogen. Är det inte så att hästen ska kunna sträcka fram nosen i språnget?
En gång så fatnade en av hästarna med ena frambenet i gramanen och gick omkull i landningen. Undrar om den tjejen hoppar med graman igen...:confused:

:bow:

Jag har också sett det du skriver, och varje gång blir jag lika förvånda.
Jag ger själv min hästa obegränsat med grovfoder och sen får dom kraftfoder efter behov. Har en ett åring så han ger jag hellre mer lusern än massa kraftfoder.
I vintras när stoet gick med fölet så tänkte nu ska hon inte ha något täcke eftersom jag inte red jätte mycket och att de skulle bli krångligt. Men efter ett att ta in en häst som hade en temp på under 36grader och stod och skaka, men en öm rygg så va det dags att tänka om. Jag ska tilllägga att hon alltid gått med täcke på vintern annars, men bara när det behövts och aldrig inne. Så de fick bli ett fleecfodrat täcke i vintras och de räckte mer än väl för det höll henne torr och jag slapp en öm rygg.
Så de gäller att se hästen behov, jag önskar att alla som har hästar skulle ge som kärlek för de behöver dom verkligen, precis som vi människor.

Håller med! Har lite svårt för "slit o släng" mentaliteten. Själv tror jag att de som har den inte någonsin får uppleva den där totala känslan av samhörighet eller känslan av att det strömmar energi mellan häst och människa. Den känslan är vad jag vill ha ut av min samvaro med pållan vare sig vi bara finns tillsammans eller tränar ett rejält dressyrpass. Min häst är min bästa vän och när jag köpte henne tog jag också på mig ansvaret för hennes välbefinnande.
Du är en lycklig människa som har förmågan att tänka som du gör och du kommer säkert att få ut mer glädje av umgänget med din häst än de som bara ser den som ett "objekt". Lycka till med rehabiliteringen!

Tack så hemskt mycket.
Jag beundrar likaså ditt tänk! Mer sådant :bow:

Jag håller helt med dej.
Denna slit och släng mentaliteten får mej att må illa:crazy:

Min häst är verkligen min vän:love:

Min bästa vän är min ponny Presto. Och det är just vad hon är, ponny, ingen männsika. Jag försöker att hon ska få det så trevligt för henne som möjligt. Hon går på lösdrift och har så gott som fri tillgång på hö för att inte frysa. Och jag tvivlar starkt på att om det är torrt ute, men -20 grader så skulle hon absolut inte frysa. Jag har satt på henne täcke några gånger och det är mest om det har varit väldigt kallt o mycket nedebörd. Hon kan också få stå inne någon natt om det har regnat ihärdigt länge, dels för att hagen o hovarna ska få torka upp lite. Jag har henne helskodd på sommaren eftersom det blir hårdare träning då och hon ömmar jättemycket, men annars försöker jag hålla henne barfota så mycket som möjligt, jag tror dock inte att Presto bryr sig så mycket om hon är helskodd eller barfota så länge hon inte har ont. Jag sätter på henne switch o flughuva eftersom hon har jättekänsliga ögon, så annars får hon inflamationer så fort ögonen blir för irriterande. Jag sätter mycket häldre på henne switch än täcke. Visst, switch är giftigt, men eftersom hon inte har ont av det på något sätt tycker jag det är en mycket bättre lösning än ett täcke.

Men jag har dock specillt en kompis som bara ser hästar som ett objekt. Och det gör mig ont i själen och se. t.ex. om dom vägrar ut sig så var det hästen som vägrade ut sig. Om dom vinner är det han(ryttaren) som vann. Han kan skryta med att han har piskat upp hästen en halvtimma mm :cry::eek:

Men jag tycker riktigt synd om hästar som står inne dygnet runt, får mat 2 ggr om dagen. Står i en liten sandhage dom få timmar dom får komma ut, utan någon som helst möjlighet att knapra på något. Har alltid täcken på sig. Men sen är det såklart en helt annan grej om man har en bra anledning till det.

Men många tycker jag är helt knäpp som "tvingar" hästen att vara ute dygnet runt, trots att hon har tillgång till en jättefin ligghall. Trots att jag behandlar min ponny så är hon inte ett dugg mager, kommer till mig i hagen och har aldrig försökt göra mig något ont. Hon brukar alltid lägga sin mule på min axel så kan vi stå hur länge som helst att blåsa varm luft på varandra. Hon får inte överdrivet mycket kraftfoder, dessutom är den havrefri, men ändå har hon massa energi och är alltid pigg o glad. Jag tror inte detta är tecken på att hon inte trivs.

:bow::bow:
Håller med dej, ibland känns det som att många tänker på sej själv före hästen och följer modet. Tkr själv det är väldigt svårt att veta när hästar behöver täcke, i vintras var det så varm vinter här så min häst hade nästan aldrig täcke på sig, han hade täcke om det var mer än 5- och då stod han ändå på fri tillgång, hade säkert klarat sig i kallare väder oxå.
Sen ett annat bra exempel på när männsiakn tänker mer på sig själva än på hästen är när de får så lite grovfoder. Är ju ofta diskussioner om det på foder forumet, men fattar inte att så många är så rädda för grovfoder :crazy: Är man så rädd för att andra ska tycka man har en fet häst :crazy: Får ofta kommentraer om att min häst är fet för att han äter mkt grovfoder och då har lite bukmage, medans deras hästar kanske inte har så mkt bukmage men däremot har fettdepåer på rumpan vid sadelläget mm :eek: Men de kanske tror de är muskler :grin:

Jag håller helt klart med. Mina hästar är det bästa som jag har! skulle kunna göra allt för dom. Men sen är "bara" jag hobby ryttare. Tävlar på sin höjd lite lokalt.
Man måste även förstå dom som tävlar på elitnivå, de måste vara realitiska. Håller inte hästen, fine då får det bli en ny. Hur ska dom annars kunna hålla sin nivå?
Men sen ska man självklart inte rida sönder sin häst, utan tänkte mer på om hästen råkar ut för någon olycka eller har någon medfödd svaghet som gör att den inte duger som elithäst.
Jag vet många duktiga tävlingsryttare som gråter blod varje gång dom måste byta häst. Och tycker det är ett rent helvete att inte funkar längre. Och inte ser sina hästar som objekt..
just a thought

Neää det är säkert inte alla tävlingsryttare som bara navänder de som maskiner, men kan även tänka mej att tex de som har försäljningstall kankse stänger av lite, skulle nog jag behöva göra, fäster mej fort vid djur och skulle ju typ vilja göra bakgrundskoll och dela ut ett kunskapsprov om hästar för att de skulle få köpa en ;) (överdriver lite) nu menar inte jag att alla hästhandlare/förmedlare är dåliga men de som jag har erafrenhet av så har det varit väldigt magra unga hästar/outbildade som kommit :crazy: inte sällan med några fel som visar sej efter ett tag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 637
Senast: MiniLi
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 203
Senast: LaMagia
·
  • Låst
Relationer Kommentaren "desto fler svar desto bättre" lades till då jag vet att nästan ingen människa är den andra lik, men grupper av människor...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 258
Senast: LenaH
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 033
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar