Hästen klättrar på folk.

Riley

Trådstartare
Vi har en liten shettis inlånad som beteskompis över sommaren, en väldigt ouppfostrad shettis. Förutom att hon nafsar i allt och alla och inte har några problem med att det står människor i vägen när hon kommer rusande, så har hon ännu en trevlig egenhet för sig: att klättra på folk som kommer med godis eller mat.
Jag skulle gå ut häromdagen och ge dem pellets. Shettisen kom som vanligt travande och försökte rycka ner hinken och jag höll den högt ovanför huvudet, för att hon inte skulle kunna komma åt den. MEN den här gången nöjde hon sig inte med att buffa, utan reste sig på bakbenen och började klänga med frambenen på mig, allt för att få tag i maten. Samma sak hände idag, då bestämde jag mig ganska omgående för att gå ut och hälla fodret innanför öppningen istället.

Jag har alltid haft som inställning att aldrig bruka våld förrän det är fara för min egen, andras eller hästens hälsa, i det här fallet löper jag uppenbarligen stor risk att råka illa ut. Men med tanke på att det inte är min häst, hur långt vågar jag gå? Ska jag som tänkt drämma till henne direkt nästa gång hon försöker? Och om inte: förslag på hur man då får henne att lägga ner?

Jag brukar inte vilja uppfostra andras hästar, men i sådana här fall måste jag göra något innan jag eller någon annan kommer till skada.

Sv: Hästen klättrar på folk.

Det är svårt när de går på bete.
Och det skulle ändå inte lösa problemet. Jag vill kunna vistas i hagen utan att vara rädd för att få en fet shettis på mig.

Senast ändrad:

Att hästar klättrar på folk när de vill ha mat "finns" bara inte - det är inte acceptabelt. Det handlar ju i allra högsta grad om säkerhet och därför får du göra vad som krävs. Men försök undvika att det blir "brottningsmatcher" - gränsen går redan när hon börjar komma för nära inpå vad du anser vara din personliga sfär. Hon har troligen aldrig fått lära sig att respektera människor. Därför är det viktigt att alla inblandade är konsekventa och att hon aldrig tillåts buffa omkring folk eller gå över dem. Använd kroppsspråket så långt det går - försök avstyra det hela så tidigt som möjligt så att hon vet var gränsen går och det inte blir mer dramatiskt än nödvändigt.

Skulle du trots allt hamna i en situation där hon klättrar på dig så får du göra vad som krävs för att hon ska sluta, men det hela handlar inte om att slå henne för att hon klättrar utan att förklara att hon inte ens får komma i närheten av dig om du inte vill det. Då slutar hon automatiskt med sin klättring.

Absolut, någon brottningsmatch mellan henne och mig vill jag verkligen inte vara med om. Det är samtidigt därför jag inte vet om jag vågar drämma till henne - vad gör hon då? Får sig en tankeställare och låter bli nästa gång, eller blir värre?
Jag försöker styra henne med röst och kroppsspråk så gott det går, men det som andra hästar brukar reagera på, i alla fall haja till lite åt, bryr hon sig inte alls om. Hon blir varken försiktig eller mer närgången, bara likgiltig.

Men ja, respekten för människor ligger ju solklart på noll. Hon är tuff och orädd, och det i samband med ägare som inte verkar ha satt gränser är ingen trevlig kombination.

Jag skulle vilja säga att efter som du skriver den här tråden och frågar så har du just nu inte kunskapen om vad som du bör göra. Då är det bäst om du dels gör som du redan börjat med, d v s att inte utsätter dig den här situationen och dels att du tar hjälp av någon på plats som visa/tala om vad du ska göra. Att plocka råd från vem som helst på nätet där man inte egentligen vet något om den som svarar, kan göra det hela mycket värre istället. Speciellt om man börjar experimentera men olika saker. Ännu mer speciellt som det inte ens är din häst det handlar om.

Det är svårt när de går på bete.
Och det skulle ändå inte lösa problemet. Jag vill kunna vistas i hagen utan att vara rädd för att få en fet shettis på mig.

Men då får du väl ta in dom. Om du slutar med att mata dom i hagen så tror jag att du blir av med mycket av problemen.

Nej, jag har ju som sagt ingen aning om vad jag ska göra. Har tyvärr inte heller någon mer kunnig som kan vara med, och trots det lär jag göra något. Jag måste ju kunna gå in i hagen och hämta min häst utan att riskera att bli översprungen.

Men med tanke på att det inte är min häst, hur långt vågar jag gå? Ska jag som tänkt drämma till henne direkt nästa gång hon försöker? Och om inte: förslag på hur man då får henne att lägga ner?

Har du pratat med hästen ägare...? Det är väl det första man gör innan man börjar fundera på att drämma till en inlånad häst.

Om en häst är på väg att skada mig drämmer jag till den oavsett om den är min eller inte, och oavsett om jag pratat med ägarna innan. Dock tvekar jag i just det här fallet eftersom den inte är speciellt gammal och ändå snart ska hem.
Och nej, jag har inte pratat med dem, de går inte att få tag på och har för övrigt tyvärr inte visat något som helst engagemang i hästen.

Jag skulle inte heller tveka att drämma till en häst som beter sig om det blir skarpt läge. Men nu sitter du och planerar för hur du ska göra nästa gång och det är stor skillnad.

Lämnade jag bort min häst och den ställde till med problem skulle jag vilja veta detta. Möjligt är att ägarna är medvetna om problemet och har en lösning. Kanske, vem vet.

Istället för att gå i klinch med en häst som inte är din och riskera skada på både dig och hästen samt andra närvarande så hitta ett smidigare sätt att utfodra på.
Till att börja med - sluta ge godis/mat i hagen.
Sätt grimskaft på hästarna och led dem var för sig fram till sin hink/krubba (utanför hagen) när det är matdags (eftersom du inte har möjlighet att ta in dem någonstans). Ta inte maten till hästen, ta hästen under kontrollerade former till maten.
Eller ge maten i samband med pysselstunder för jag antar (?) att ni tar ut dem ibland för visitering, ridning, körning, ryktning, tar på myggmedel eller något.

Jag tror de är medvetna om problemet, men att det är något de inte bryr sig om. Tyvärr. Hästen har varit här hela sommaren utan att de öht. hört av sig och frågat hur det gått, och i och med att de inte heller svarar när jag ringer känns det som att intresset är lite väl svalt.

Ja, jag tycker det är bäst att vara förberedd OM det händer igen, vilket jag är rädd för att det kommer göra. Jag har visserligen tillfälligt slutat gå ut i hagen öht., har hon väl börjat klättra kan hon säkerligen göra det i ett annat läge när något annat inte passar, men så kan det inte fortsätta resten av tiden. Vissa dagar kommer jag ju inte ens åt min häst. Och jag är inte speciellt sugen på att ens försöka plocka ut shettisen därifrån, om hon skulle få för sig något, när hon visat sig vara så bortkopplad från när man säger emot.

Ta med ett spö i hagen och när hon känns alldeles för påflugen så vifta med det. Om hon ignorerar det och kliver emot dig så får ju hon sig en smäll och då får hon skylla sig själv helt enkelt.

Jag förespråkar inte våld men när det går så långt att hästen ger sig på en och det utgör livsfara så har man all rätt till självförsvar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka