Hästen kissar ovanligt mycket

am0r

Trådstartare
Hej!
Jag har en äldre dam som nu de senaste dagarna börjat kissa enorma mängder. Hon står på torv och varje dag har mer eller mindre halva boxen varit mörk av kiss blandat med bajset. Hon rids som vanligt, äter som vanligt och jag tycker mig inte se att hon mår dåligt. Idag fick stallägaren mocka boxen under dagen för att det luktade så mycket från den. Någon som kan tänka sig ha någon aning om vad det kan bero på?
Tacksam för svar!

Ökat drickande och kissande är ett symptom på PPID, cushings syndrome. Det behöver givetvis inte vara det men jag skulle kolla eftersom hasten I såna fall mår bättre om den kommer under vård tidigt. En annan sak att kolla är att hon inte börjat 'missbruka' salt, dvs äta massor av saltstenen.

Har en äldre hingst på jobbet som betedde sig likadant i början av vintern, det visade sig att han hade väldigt höga levervärden.
Veterinären ordinerade mer mat (har ändå enormt bra värden på grovfodret) men med mer kraftfoder (Vitafor Derby) så rättade det till sig.
Blodprov är att rekommendera

Precis så började PPID på min gamla dam. När jag var inne på kliniken för att kastrera ett par av hingstarna så frågade jag veterinären om det kunde bli som på gamla katter, att de kissade med när njurarna började få dålig funktion och hon sa direkt att jag skulle ta cushingsprov. Tog ut distriktaren som absolut inte trodde på PPID (då det inte fanns några andra synliga symptom) men jag tvingade henne att ta prov ändå och ACTH var förhöjt.

Hej!
Jag har en äldre dam som nu de senaste dagarna börjat kissa enorma mängder. Hon står på torv och varje dag har mer eller mindre halva boxen varit mörk av kiss blandat med bajset. Hon rids som vanligt, äter som vanligt och jag tycker mig inte se att hon mår dåligt. Idag fick stallägaren mocka boxen under dagen för att det luktade så mycket från den. Någon som kan tänka sig ha någon aning om vad det kan bero på?
Tacksam för svar!

Nu skrev du förvisso att hon äter som vanligt. Ngt jag upptäckt är att de kissar mkt av proteintillskott. Tex märker jag mkt stor skillnad när jag ger ett par dl soja/dygn. Funderar på om det är pga proteinöverskott som de ju kissar ut eller om det är formen för tilskottet, soja i detta fallet. Gällande överskott så räknar jag givetvis med analys så det borde inte bli överskott, men det är ju å andra sidan standardhästen som beräknas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Foder & Strö Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så...
2
Svar
20
· Visningar
2 684
Senast: Dopy
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama