Hästen hoppar (uppåt) och reser sig vid en sida på ridbanan

Serena

Trådstartare
Har provridit en häst som jag kan få ha på "lån" och i några år. Jag har varit och provridit tre gånger och känner ägaren. Hästen är lugn och duktig på marken i hantering. Spolning, skoning sadling och pysslande. Hon är en oerhört mysig häst. MEN...

När jag rider henne på deras ridbana tillräckligt nära stallporten i höger varv börjar hon ibland småhoppa uppåt. Sist jag red reste hon sig även.

Om jag vänder henne åt höger direkt och ber henne gå gör hon det. Men försöker jag vända henne åt vänster så hoppar hon.

Hon "reser" sig inte när jag rider henne i vänster varv och inte heller om jag går i högervarv en bit från stallporten.

Hur man man få henne att sluta ens tänka uppåt och få henne gå i högervarv??

Kanske bör nämna att hon är travare 7år och fuxsto;)

Har ridit henne ute i skogen och hon är hur lugn som en filbunke. Har ridit med en annan provat att ligga bervid varandra och före och efter. Fungerar utmärkt.

Jag kan få prova ha henne i vårat stall om jag vill. Men hon kommer förmodligen att resa sig hos oss också eller vad tror ni??

Sv: Hästen hoppar (uppåt) och reser sig vid en sida på ridbanan

Jag tror att hon blir bättre om du flyttar henne. I och med att hon inte reser sig på resten av ridbanan så är det bara stallporten som stör henne. Skulle hon hoppa lite så sätt på en martingal för säkerhets skull:)

Yes!Efter 166 visningar 1 kommentar;) Tack för förslaget, enkelt men har ändå inte tänkt på martingal.:)

Haha.. Ja, martingalen är ju bra just för att hon inte kan fastna i den, så länge du är noga med flugor på tyglarna:) Min höll på så ett tag när hon hade lite överenergi, efter det har jag alltid martingal på.. Den skadar ju inte at ha på jämt:)

Låter som att hon känner någon form av obehag i höger varv helt enkelt. Är hon genomkollad? Kanske har hon ont någonstans eller en låsning?

Borde hon inte hoppa på fler ställen än just vid stallporten då? Det är många hästar som reagerar på samma sätt. Många drar sig utåt när dom kommer till grinden, andra har kommit på att man kan resa sig så kan dom slipper ridas..

Ja, jag håller med dig, hästen har antagligen lärt sig att bråka lite vid utgången så den slipper. Om man inte tar tag i problemet så kommer den för varje gång att bråka lite mer o lite mer tills antingen den slipper eller någon sätter den på plats.

Att flytta på den kan kanske vara en tillfällig lösning men den kommer säkert att hitta nåt ställe på nya stället som den inte vill gå förbi o sen är problemet igång.

Lös problemet med att vara bestämd, t ex lägg en volt varje gång du ska passera stället, eller flytta hästen i sidled, eller ställ den utåt/inåt beroende på åt vilket håll den bråkar.

Ja snurrar jag bara runt henne ihögervarv på platsen sen går förbi så är de inga problem.. Det är lite konstigt. Men som sagt hon har bråkat med andra ryttare där som kanske gett upp

Precis, ge inte upp om hon börjar krångla. Och driv och vägled hela vägen.

Tänkte berätta lite om hur det gått om någon skulle vara intresserad. Jag tog med henne hem hade henne i ett år. Hon "hoppade" inte vid vår ridbana. Men dock tänkte hon uppåt när hon blev rädd eller inte ville gå förbi "läskiga" saker. Så det hade ingenting med låsningar att göra. Superfin häst.

Tror nog bara det är en fix idé hon har fått. Rid aktivt och när ni kommer till det stället där hon brukar börja bråka så styr över hennes tankar på något annat, gör en skänkelvikning, gör halt och gör en fram/bakdelsvändning om hon kan, lägg ut lite travbommar precis där hon brukar bråka så får hon plötsligt lite att tänka på och har något annat att fokusera på än att hon ska hoppa och hålla på, eller kanske en rad med koner som ni rider slalom mellan.

Der är var som sagt hos ägarens ridbana för mer än ett år sedan, skänkelvikning, fram och bakdelsvändning, HAHAH, ursäkta :) Hon kan fråmåt, höger, vänster och stopp, knappt ;) Nej men hon har blivit riktigt fin och välmusklad under det år jag haft henne, men är ännu inte så vidare utbildad. Men nu har hon blivit en muskel biff :D

haha gud, såg int att tråden var så gammal, tittade bara på senaste inlägget :D

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 356
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver verkligen eran hjälp! Jag ska börja sätta igång min häst nu efter 3 månaders vila, haft låsningar i ryggen och där av...
Svar
7
· Visningar
1 444
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut